CIRRUS 75 elektro

Ik vond mijn oude cirrus 75 terug en heb besloten deze elektro te maken ipv de opzetmotor. De motor past maar ik vraag me nu af of er een instelhoek tov de romp centerlijn nodig is.
iemand een idee?
Cirrus 75 geen rolroeren/kleppen
plan:
1x 2836 750 kv
1x 10x6 klappropeller

Ik kreeg ook een opmerking dat afremmen ook gedaan wordt door de motor draairichting om te draaien. Is dat echt zo, of een barkrukstory?
groeten
Hans
full

Laatst bewerkt door een moderator:
ja, je motor heeft echt wel de domping en sidetrust nodig die op het forum 101x ter sprake kwam... anders trekt je kist in een bocht naar boven weg.
ofwel moet je het er elke klim uitknuppelen ofwel bouw je het in...

het laatste is het beste te doen...

wat het remmen van de motor betreft, je kan best met de regelaar een rem inprogrammeren... deze zorgt ervoor dat je motor "bruut" stopt waardoor het de prop de kans geeft om dicht te klappen.

er is ook een mogelijkheid met een elastiek aan de prop waardoor deze dichtgetrokken wordt.

wat het afremmen van het toestel op de motor betreft, dat wordt nooit gedaan...

Ik weet niet precies welke versie Cirrus het is maar die van Graupner met 2.85 m spanwijdte heeft waarschijnlijk graag iets meer vermogen.
Ook is de motor erg laag toeren met 750 kv.
Je hebt met 3 cellen en de 10 x 6" ongeveer 6 amp en 65 Watt, heel weinig.
Met 4 cellen kom je op 9 Amp en 135 Watt hetgeen goed gaat.
Een 11 x 6"prop zou voor dit motortje beter zijn, maar liever nog een motor van 100 tot 150 gram en ~1000 kv met een 12"prop.
Kijk ook eens in de database met set-up's.

Om zonder remkleppen naar beneden te komen kan je de motor heel langzaam laten lopen en aanduiken, maar met een zo kleine prop werkt dat nauwelijks. Het omgekeerd laten lopen is zeker geen goede optie, vraagt veel vermogen en als je accu dan snel leeg is heb je geen rem.

Domping en rechtstrek is aan te bevelen maar de hoeveelheid hang ook af van vliegstijl en zwaartepuntsligging. Hoe verder het zwaartepunt naar voren ligt hoe meer instelhoek verschil nodig is en ook hoe meer domping je nodig hebt.

Rick

Ik heb ook ontdekt dat er 101 keer over is geschreven maar het probleem voor mij is om uit te vinden wat goed is voor mij om te gebruiken.
Ik herinner me dat mijn oude brandstof motortje zelf negatieve domping had maar dat stond op de stoel er bovenop.
Wat zou het leuk zijn als iemand er al ervaring mee heeft of me het draadje kan aanwijzen waar ik wat concreets kan vinden.
In ieder geval heb ik de motorsteun zo gemaakt dat ik een "beetje" kan instellen.
Over dat remmen op de motor had ik ook al wat bedenkingen.
Eerst maar eens zien of hij weer de lucht in wil. Ik dacht ook dat het met 4 cellen wel zou gaan.

De Graupner Cirrus75 had twee uitvoeringen. 1 van 2.8m en een van 3m. Beiden kunnen langzaam vliegen en zullen niet veel vermogen nodig hebben om langzaam naar boven te knuppelen. Echter is 65w wel heel weinig :) Domping en sidethrust let ik in een zwever nooit op. Ik kijk altijd hoe de spinner het mooist in de lijn van de romp doorloopt. Vervolgens knuppel ik de kist netjes omhoog. T blijft een zwever, die motor moet m alleen op hoogte brengen!

Aangezien de Cirrus75 een echte klassieker is, en een van mijn persoonlijke favorieten, plus mijn voorkeur om de spinner in de lijn van de romp te laten doorlopen... krijg ik de kriebels van bovenstaande foto... :(

Wat jammer van het mooie neusje! Haha, maar ieder zijn keus uiteraard.

lijn van de romp doorloopt. Vervolgens knuppel ik de kist netjes omhoog. T blijft een zwever, die motor moet m alleen op hoogte brengen!
klopt, tis een zwever, maar als je 3min onderweg bent door het weinige vermogen dat hij heeft, dan betekend dat mss wel 20min op een dag tegensturen om de "fout" in het bouwen er uit te sturen...

persoonlijk kies ik vlieggemak boven uiterlijk... en aangezien de bovenste lijn van de romp schuiner is, zou de motor gerust wat domping mogen hebben :) t zou er alleen maar beter op worden wat het uiterlijke betreft.

Japie, ik kreeg ook kippevel toen ik het neusje eraf zaagde, maar heb het wel bewaard. Misschien durf ik wel niet en ga op zoek naar wat anders. Deze heeft een span van 2.80. Ik heb er destijds heerlijk mee vanaf het elastiek gevlogen maar helaas hebben we daar nu geen veldlengte meer voor.

Ik vlieg ook de 2.8m versie. (De 3m versie heb ik nog in doos liggen :)) Heeeeeerlijke kistje! Echter heb ik er wel rolroeren en kleppen in gezet :) Goed te horen dat het neusje er nog is. Ik zou in uw geval kiezen voor een iets stompere spinner en de motor iets meer domp geven. Want in tegenstelling tot firefox verkies ik looks boven vlieggemak bij een dergelijke zwever. Iets te weinig domp of zijwaartsstelling zorgt echt niet voor grote problemen hoor. DIe 65w daarentegen, dat zou ik ook niet doen. Dus lekker 4S er in.

Op mijn Cirrus 75 heb ik de mogelijkheid een motorsteun te plaatsen. Het zijn 2 lichte metalen plaatjes die tussen beide vleugels om de draagpinnen worden geschoven. De plaatjes lopen boven naar elkaar en daar is een motorsteun gemonteerd.

Ik zal later een foto plaatsen. Het lukt niet vanaf de iPhone merk ik.

Domping en sidethrust let ik in een zwever nooit op. Ik kijk altijd hoe de spinner het mooist in de lijn van de romp doorloopt. Vervolgens knuppel ik de kist netjes omhoog. T blijft een zwever, die motor moet m alleen op hoogte brengen

:rolleyes: zo had ik het nog nooit bekeken, een beetje up/down en/of links/rechts is er snel bij gemixed.....

Ja Japie, dat klopt. Toen ik m bijna 40 jaar geleden kreeg zat er een coxmotortje op. Een klein tankje zat er gestroomlijnd achter gebouwd. Tankje leegvliegen en het zweven kon beginnen.

Nog een vraag. Er zouden waarden bestaan over de verhouding tussen vliegtuiggewicht en benodigde trekkracht, te meten met een unster in stilstand. Wie weet iets?

Back