Cirrus F5J Reichard Modellbau

Ik zie ook het probleem van de 400W niet. Je zegt zelf dat hij met 56A (600W?) idioot snel klimt, dan zal 400W toch ook voldoende zijn? Het zou bij een wedstrijd zelfs een voordeel kunnen zijn, je bent nl langer bezig om op 200m te komen, dus je krijgt 'gratis' wat extra vliegtijd.

100 W per kg is krap maar voldoende, 200 W per kg is loodrecht omhoog. Meer watts per kg is alleen in de ruimtevaart nodig ... ;-)

600W is ideaal voor F5J. Eerst op kwart gas even 'snuffelen' op lage hoogte, is de lucht 'dood' dan geef je na 15 sec gas en ga je snel naar 190mtr..

Die motor zal die max 20seconden volgas prima kunnen hebben, een kleine overbelasting is geen probleem als hij zo kort duurt. Wel super dat zo'n buitenloper in de neus past, dat beperkt de kosten weer. Als je vanwege een super dun neusje naar een binnenloper met vertraging moet is dat toch weer een stukje duurder. Mooie aandrijving dus!

Gerben

Fotor 600W levert hij niet maar het is zoals gerden al zegt je moet bij de F5J maar 30 sec gebruik maken van je motor en ik merk het op de wedstrijden ook als de thermiek wat verder weg zit kun je wel vlot eerst de afstand pakken en dan de hoogte, in Tjechië heeft dit mij een ronde winst op geleverd door dat ik vlot naar een bel kon vliegen een meter of 300 van ons weg en die toen met 83 meter ben in gegaan dan kun je punten pakken. Ook met wind kun je eerst wat verder van je af vliegen en dan de hoogte pakken.
En ik hoef niet volgas weg ik had hem op de knuppel ook maar op 80% staan en op de schakelaar 100%. Je moet alleen niet en wolb en gas appart op een schakelaar zetten en vergeten wolb te deactiveren bij de start want dan krijgt hij een bloed neus:(.

Spedter wat voor een motor setup heb jij erin ?. Ik wil de NTM gaan proberen als budget drive met ruim 500W zou dat moeten gaan. Wat is je vlieggewicht.
Ik heb er een HK in zitten. Een 3548-900kv die ik uit een andere zwever heb gesloopt. Er zit een 13x7 prop op.
Er is nu een HobbyKing 3542 Brushless Outrunner 830KV onderweg.

Vlieggewicht heb ik (nog) niet gewogen. Ja ik weet het... :D
Ik wilde maar 1 ding en dat was zo snel mogelijk de lucht in met die kist en vliegen maar!
Ik zal um een keer op de weegschaal leggen.

Jammer dat je eerste vlucht niet helemaal goed ging!!

Spedter het was niet mijn eerste vlucht met hem maar de fout was uit het beginners boekje en ook meer door het te gehaast programmeren van de zender omdat ik ook wou vliegen.

Maar goed voor de reparatie;

full

en na de reparatie;

full

En dat met een meer gewicht van 41 gram
Morgen als de lak goed uit gehard is motor er weer in
en hij kan weer airborn

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Rob,

Netjes gefixt weer.

Als ik heel eeerlijk mag zijn vind ik 41 gram meergewicht best veel voor zo'n reparatie. Heb je hem extra sterk gemaakt?

Gerben

Ik heb hem inderdaad verstevigd het laminaat was maar een 25 grams en en 60 grams kool (dlg layup). Bovendien waren we tot de conclusie gekomen dat hij best wel wat gewicht mag hebben want hij liep niet helemaal lekker en we hadden al 100 gram extra gewicht toe gevoegd om te kijken of hij dan lekkere liep. We merkte bij F3j modellen ook al dit verschijnsel dat je niet onder een bepaald gewicht moest komen, en aangezien het profiel een F3J is zijn wij eens gaan spelen met meer gewicht en hij liep inderdaad beter 1367 gram was ook heel licht ik zit zelfs nu met de 1408 gr nog onder de 1500 gram vlieggewicht die Reichard aan geeft.

Ondertussen zit de motor er ook weer in en hebben we gemeten met een 11x6 Aeronaut cam en hij hij gebruikt nu 3A minder.

Mijn zwaartepunt zit wel goed ik had de 1800 bijna op +/- 2 cm achter in de romp dus ik kon nog schuiven.
Maar waar ligt die dan?
Ligt je zwaartepunt nog steeds op/tussen 110-120 vanaf de leading edge?

Wat ik al eerder zei, die van mij ligt er echt ruim voor en mijn accu ligt ook helemaal achterin de romp.
Ik snap niet hoe je met een reparatie van 41 gram in de neus het zwaartepunt op de aangegeven plaats krijgt. :confused:
Zelfs zonder accu ligt mijn CG nog voor de 110 mm.

Niet dat de kist slecht vliegt. Integendeel. De duikproef ging ook goed, maar toch zou ik ook mijn zwaartepunt eens iets naar achteren willen verleggen om te zien hoe deze dan vliegt. (zonder lood in de staart :D)

Spedster het aangegeven zwaartepunt van Reichard klopt niet ik heb hem nu op 90 mm zitten maar dit is nog niet ideaal ik denk dat hij nog iets naar voren kan, ik ben echter nog bezig de kist precies af te stellen dit gaat niet in 1 vlucht.Ik heb de servo's in de romp max achterin zitten naast elkaar en de ontvanger zit dan op het zwaartepunt. Wat ook mee telt is je type spinner mijn eerste spinner was een lompe alu en die is nu vervangen scheel weer 10 gr in de neus.
Zondag bijvoorbeeld was het slechte lucht en dan vliegt het model al anders als maandag toen was de lucht goed dan merk je gelijk dat hij beter draait en loopt.

Ik ben gemiddeld 20 vluchten bezig om het model af te stellen. Zo was het ook wel grappig dat de modellen op het WK F3J allemaal opnieuw afgesteld moesten worden omdat de lucht daar ijler was. En wat de duikproef betreft daar ga ik nooit 100% vanuit het is voor mij alleen een gegeven dat ik redelijk op het zwaartepunt zit ik vind een achter liggend zwaartepunt fijner vliegen dan voor. Ik heb ook altijd drie setups in mijn zender een basis en 1 voor zwaar weer en 1 voor lichtweer.

Maar heb jij de cirrus 1 of de 2 er zijn nu nog 2 verschillende er komt zelfs een 3de aan.

Wat weegt jouw accu ? en weet je jouw vlieggewicht al. Ook zijn wij er achter dat er in de serie vleugels gewicht verschil zit die van mijn maat zijn zwaarder.

Laatst bewerkt:
Spedster het aangegeven zwaartepunt van Reichard klopt niet ik heb hem nu op 90 mm zitten maar dit is nog niet ideaal ik denk dat hij nog iets naar voren kan, ik ben echter nog bezig de kist precies af te stellen dit gaat niet in 1 vlucht. Maar heb jij de cirrus 1 of de 2 er zijn nu nog 2 verschillende er komt zelfs een 3de aan.
Ik heb de servo's in de romp max achterin zitten naast elkaar en de ontvanger zit dan op het zwaartepunt. Wat ook mee telt is je type spinner mijn eerste spinner was een lompe alu en die is nu vervangen scheel weer 10 gr in de neus.
Wat weegt jouw accu ? en weet je jouw vlieggewicht al. Ook zijn wij er achter dat er in de serie vleugels gewicht verschil zit die van mijn maat zijn zwaarder.
Ok, ik had al het vermoeden dat het zwaartepunt veels te veel naar achteren lag.
Servo's heb ik ingebouwd achterin de romp. niet naast elkaar maar voor elkaar.
Ontvanger ligt tegen het achterschot tesamen met de accu.
Ik gebruik een kunstof spinner.
Ik heb de onderste versie romp. (zie foto)
Foto-THYKNBXJ-D.jpg

Voordat ik begon met bouwen heb ik de losse delen gewogen:

Kielvlak: 9 gram
Stabilo met schroefjes: 28 gram
Romp: 158 gram
Linkervleugel: 441 gram
Rechtervleugel: 446 gram
overige delen (schroefjes/vleugelpennen/etc: 94 gram
TOTAAL: 1176 gram

Vlieggewicht weet ik nog niet.
Ik heb met verschillende accu's gevlogen.
1300mAh tot 2200mAh

Mijn vleugels zaten op
Links 349 gr
Rechts 344 gr
stabulo zit op 40 gr met hevel en schroefjes
romp 137 gr met staartboom
kielvlakt 8 gr met hevel
met elkaar leeg kwam ik uit op 917 gr leeg gewicht

Mijn vleugels zaten op
Links 349 gr
Rechts 344 gr
stabulo zit op 40 gr met hevel en schroefjes
romp 137 gr met staartboom
kielvlakt 8 gr met hevel
met elkaar leeg kwam ik uit op 917 gr leeg gewicht

Zo! Dat scheelt nogal! Vooral in de vleugeldelen! Maar ik zie dat je wel smokkelt.. Je hebt geen stickers op je vleugel! ;)

Dat gewicht verschil zit hem in de hoofdligger vermoeden wij en het balsa waarmee hij beplankt is. Ik heb wel een zachte vleugel skin.

Nee ik heb geen sticker op de vleugels want die werken als turbulators ofwel die verneuken het profiel.
En het is gewicht :rolleyes:

Zo even wat laatste puntjes doen zoals tape bij de roeren plakken zodat de spleten weg zijn.
Ik doe dit door plakband te plakken en de ene helft met Tapioka meel in te smeren met een kwarstje je kunt ook talkpoeder gebruiken

full

full

resultaat;

full

full

en omdat spedter vond dat ik met gewicht smokkelde ;) heb ik nog even decals gemaakt en geplakt op de flaps.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag uitgebreid gevlogen met de Cirrus en wat er tot nu toe uit is gekomen is dat ik het zwaartepunt 23mm voor het voorste zwaartepunt van de producent heb liggen en dan is hij goed.
Het tweede wat we gedaan hebben is spelen met het vlieggewicht en ik heb deze nu op 614 gr zitten en dan vind ik dat hij het beste loopt.

Het was vandaag een mooie dag voor dit soort experimenten want zo was het wind stil en zo was er wind het meest gemeten wind was een kleine 3.
Thermiek was er genoeg ondanks de zware bewolking het was zelfs tegen een uur of vier van bel naar bel vliegen eigenlijk niet leuk meer ik zat zelfs een keer in een bel waarbij ik in de speed stand nog omhoog ging.

Wat ook goed heeft gedaan aan de vlieg eigenschappen was het afplakken van de roer spleten dit was goed te merken bij het draaien in de bellen hij was een stuk gemoedelijker.

Back