Cirrus F5J Reichard Modellbau

Een paar weken terug had ik het genoegen om te mogen vliegen met de Cirrus van Reichard de grote broer van de Cummulus.
Verbazingwekkend hoe goed hij vloog het was een mooie avond met niet echt thermisch weer maar des ondanks heb ik op 1 accu toch ruim anderhalf uur gevlogen. Op weg naar huis had ik het met mijn vlieg maatje er over en toen besloten allebei er 1 te kopen.
Dus zo gezegd zo gedaan een mailtje naar Reichard en nu ligt er 1 op mijn werk bank.

Verrassend hoe compleet hij geleverd wordt zelfs gefreesde servo raampjes voor de geadviseerde servo's zitten erbij.
Hierbij een paar foto's van de onderdelen.

full


full


full


full


full


Ik was vergeten bij de bestelling de kleur door te geven maar gelukkig kregen we de witte versie.

Specificatie;


Spanwijdte: 3370mm
Lengte: 1580mm
Gewicht ( leeg): 980g
Vlieggewicht: +/- 1500g
Profiel: NH F3J mod.
Fabrikant: Reichard Modellbau
Motor: 36mm diameter, 300~400 W
Romp: CFK
Staartboom: CFK/Aramide
Vleugels: Schuim met balsa beplankt en CFK verstevigd 2 delig
Kielvlakt en stabulo: Balsa
Vleugels en kielvlak en stabulo zijn super netjes bespannen met Oracover


Mijn gekozen setup;

Servo's ailrons en flaps MKS DS 6125H
Servo's hoogte en richting MKS DS 6100
Motor NTM Prop Drive 35-36A 1400
Prop 11x6 full Carbon
prop motor combinatie zou op 3S 549W leveren bij 49A.
Accu 3S 1800 mah

met deze setup kom ik uitgerekend op 1475 gram vlieggewicht.

wordt vervolgt ...............................................
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is het een 2 delige vleugel ?
vond het ook een erg mooi model,,, maar is lastig met vervoeren met die vleugels lijkt me,,,

verders een erg mooi model!!! ga je zeker een hoop plezier aan beleven

groet,

jeedee
 
Hoi Robert
Ik ben erg benieuwt hoe dat zich gedraagt bij wind. Onder windkracht 3 zal het wel goed gaan.
1500 gram gaat gemakkelijk omhoog met ca. 300 watt. Van de Cumulus vond ik het witte rompje een beetje kwetsbaar en weinig ruimte hebbend. Veel succes er mee en waarschijnlijk zien we ze nog wel bij F5J.
 
Frans ik was van plan om 29 september met de cirrus eens mee te doen als het toe laat. De cirrus is van een geheel andere kwaliteit als de cummulus en ruimte zat. Ik ben niet bang om met de cirrrus boven de windkracht drie te vliegen ik heb met mijn Supra's in Tjechië ook met kracht 4 gevlogen en die zijn 1600 gram. Wij zeggen hier altijd vake be'j te bange ;) .
 
Ik moet zeggen dat ik het met deze nog niet gemerkt heb ik gebruik ze al een tijd ze zitten in mijn Supra's en DG 600 en ik ben zeer tevreden ook op 6V werken ze goed. Je hebt de MKS DS6125 wel in twee type's de H en de mini ik weet niet hoe de mini is want de naam zou zeggen dat hij kleiner is maar dat is niet zo hij is groter weliswaar maar een millimeter er zit wel kracht verschil maar die is ook klein.
 
Vervolg 1

Zo nog niet alle apparatuur is binnen dus ik kan nog niet vol aan de slag echter de servo's voor hoogte en richting heb ik al wel.
De servo's komen onder de vleugel in de romp daarvoor zit er een mooi op maat gefreesd setje.

full


Ik ga alleen niet de Hitec HS 81's gebruiken maar MKS 6100DS het probleem dan is dat de gaten in de servo tray te groot zijn dus ik zal een nieuw plaatje moeten maken. Een voordeel is wel dat ik de servo's naast elkaar kan zetten en ik hou dan daarvoor plaats voor de ontvanger.

full


in de romp ziet het er dan zo uit

full


Nu dit klaar is zou ik het vast kunnen zetten maar daar wacht ik nog even mee, ik ga eerst de steun voor het stabulo maken.
Deze steun is een plaatje GFK dat je met epoxy erop moet lijmen.

full


Ik ga echter mijn eigen methode verwerken en dat is secondenlijm en koolstof.
Het nadeel van epoxy is dat je het moet verdikken met micro balloons alleen dat is zwaarder en bros.
Mijn methode knip ik koolstof stringen zolang als het zadel

full


Ik lijm met twee druppels het zadel vast in hem midden van de pook.
Daarna klem ik de pook op zijn zij vast.

full


ik doe dan secondenlijm in de gleug tussen zadel en pook en druk hier met een tandenprikker van de tandarst de koolstofvezels in de gleuf

full


Ik gebruik per kant vijf strengen.

full


full


als de ene kant klaar is de andere kant natuurlijk op de zelfde wijze.
als beide kanten klaar zijn laat ik hem na drogen ik gebruik geen activator omdat te snel gaat en de secondenlijm niet goed in de vezels kan penetreren.

wordt vervolgt ...........................................
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar... daarmee vul je de ruimte tussen de steun van het stabilo en de staartboom toch alleen maar op? Je maakt dan geen gebruik van de sterkte die koolstof je kan bieden. (volgens mij dan :confused:)
 
Klopt Wubbe maar volgens de bouwhandleiding moet je het dicht smeren met epoxy en dat voegt ook geen sterkte toe. Het zelfde systeem wordt ook bij de cummulus toe gepast en laats hadden we een gecrashde en bij een poging het zadel eraf te halen ging de buis in splinters dus het zit vast genoeg.
 
Update 2

Spedter hoe kom je uit met het zwaarte punt zit die op de aangegeven punten ????
En hoe bevalt hij

Zo ik ben weer iets verder als eerste heb ik het stabulo en het kielvlak afgerond.
Voor het stabulo moest ik nog twee alu busjes met schroefdraad plaatsen ik heb de busjes eerst bevroren met een wrattenstift daardoor krimpen ze iets en heb ze toen in de gaatjes geperst. Ze zaten toen al goed vast maar toch voor de zekerheid van binnen nog vast gelijmd.
Daarna was het kielvlak aan de beurt dit was een flink karwei om deze haaks op de boom te krijgen ten opzichte van het stabulo maar met een laser en twee papieren meetlinten van karwei is het karweitje mooi geschied.

full


Om het kielvlak te verstevigen kwamen er twee 1,3 mm koolstof staafjes door de boom in het kielvlak en in de onderste skeg. Ik ben hiervoor afgeweken van de bouwbeschrijving, ik heb eerst afgetekend waar het kielvlak kwam en toen
met de kolomboor twee gaatjes van 2 mm gemaakt. Daarna kielvlak geplaatst uitgericht en vast gezet, toen dat droog was pas de staafjes geplaatst ik heb deze vervangen voor twee van 2 mm. En zo is het totaal plaatje;

full


Toe ik vanmorgen verder wou kwam ik een probleem tegen waar je niet vrolijk van wordt:mad::mad:.
Toen ik de vleugel wou plaatsen bleek als eerste dat de vleugel pennen ( gelukkig) te lang waren, echter toen die op maat waren bleek dat de gaten in de linker vleugel verkeerd geboord waren :(:mad::mad:.
De voorste zat 3 mm te ver van de wortelrib en de achterste 1,7 mm.
Na me mondeling geuit te hebben en een kop koffie weggewerkt te hebben maar eens gaan kijken hoe dit netjes op te lossen.
Ik heb er voor gekozen om eerst de gaten ruimer te vijlen daarna twee koolstof busjes te plaatsen de vleugel er weer op te zetten en daarna schuim epoxy te injecteren. Toen alles droog was vleugel verwijderd en tot mijn verbazing was de correctie niet zichtbaar. Het bleek wel weer dat de tijd nemen loont. Daarna weer de vleugel erop en de staart boom weer uitgericht
met behulp van drie lasers van de Action.
Ik heb de boom nog niet definitief geplaatst want ik wou eerst de stuurkabels nog zekeren aan de binnen kant van de staartboom dit staat niet in de bouw beschrijving maar de boom is 1004 mm lang dus is het wel nodig.
Volgende stap definitief plaatsen van de servo tray kijken hoe wat waar met de antenne.

Wordt vervolgd ............................................
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou de servo's pas een plaats geven nadat ik de motor geplaatst had. Samen met de lipo plaats kun je het zwaartepunt al bestuderen. Als de stuurkabels lang genoeg zijn kan het misschien beter zijn de servo's meer naar voren te plaatsen.
De vleugel oppervlakte is 77 dm. Ik vroeg me af wat dan de wortelkoorde is en of er afslangking naar buiten wordt toegepast.
 
Het zwaartepunt is geen probleem de servo's zitten nu bij mij 10 mm verder naar voren maar dan zitten ze nog steeds achter het zwaartepunt en daar komt bij dat als je de servo's orgineel inbouwt je ontvanger voorin de neus ligt en die zit nu bij mij op het zwaartepunt. We gaan dadelijk de Cirrus van mijn vliegmaat al invliegen en die heeft hem net zo ingebouwd.
 
vandaag een cirrus ingevlogen het was een goede drie tot vier ging zeer goed na een paar vluchtjes de 1800 accu gewisseld voor een 5000 deze kon er precies in
en hij vloog nog steeds goed ondanks dat hij 226 gram was aangekomen vloog hij nog goed en reageerde nog steeds lekker op de thermiek.
 
hij woog 1546 gr met de 1800 en met de 5000 1772 gr.
De eigenaar werdt zelfs overmoedig en dook onder een hoek van 45 graden aan en trok daarna vier loops aan. De vleugels reageerde nauwlijks wij denken zelf dat er eventueel nog max. 100 gr bij kan alleen hadden we dat niet bij ons om te proberen.
 
Spedter hoe kom je uit met het zwaarte punt zit die op de aangegeven punten ????
En hoe bevalt hij
Ik kom niet uit met mijn zwaartepunt.
Misschien heb ik een te ware motor er inzitten.
Deze weegt 178 gram terwijl de gebruiksaanwijzing zelfs zegt dat er een motor van 180-220 gram in kan! :confused:
Desalniettemin gewoon gevlogen met met zwaartepunt teveel naar voren volgens gebruiksaanwijzing.
Eerst met een 1300 3S pack, daarna met een 2200 3S. en ik merkte niet echt veel verschil wb het zwaartepunt! :D
De duikproef ging ook goed.

Wat betreft vliegeigenschappen:
Het is een echte floater.
Vliegt heel gemoedelijk en zeer makkelijk.
Ik heb geen thermiek gehad, maar bleef lang boven.
Bij elk minuscuul belletje zal deze onmiddelijk reageren heb ik zo het idee! :D
 
Back
Top