Cirrus F5J Reichard Modellbau

Arno Mijn maat heeft de Poly-Tec 480-27 S met 4,4:1 vertraging ik ga hem in eerste instantie proberen met de NTM ik heb de zelfde poly tec liggen maar die is voor een supra gepland.

Spedter wat voor een motor setup heb jij erin ?. Ik wil de NTM gaan proberen als budget drive met ruim 500W zou dat moeten gaan. Wat is je vlieggewicht.

Jou motor keuze was NTM 35-36A met 1400 rpm/v. Dat lijkt mij veel toeren bij een 3S lipo. Ik zou kiezen voor 910 rpm/v ondanks dat het aangegeven power 350 Watt is. 200 Watt per kilo vlieggewicht is ruim voldoende in de praktijk.

Ik had je ook nog gevraagt naar de koorde van je vleugel. Die zou wel eens 27 a 28 cm kunnen zijn om 77 dm opp te kunnen krijgen bij een spanwijdte van 3.37 meter. Om dan nog tegen windkracht 4 in te kunnen vliegen moet het profiel erg dun zijn.

Frans de vleugel koorde is maar 24 cm. Wat motorisering betreft gaan we testen met deze motor en mocht hij echt goed bevallen dan ga ik hem misschien gebruiken. Maar uiteindelijk komt mijn Poly tec 480-27 S met vertraging erin die heb ik nog liggen na een leuke maar toch dure F5Jwedstrijd in Plantná in Tjechië waar een poolse collega bij de landing één van mijn Supra's in tweeën moest vliegen.

Maar vrijdag weten we de uitslag want volgens tante post kwam de hele zooi morgen tussen 13:00 en 15:00 binnen bij mij dus vrijdag vliegen.

De cirrus is ook een model voor de lol erbij. Ik heb nog Supra nog en er is voor het nieuwe seizoen een Maxa 4 en een Stork onderweg.

Frans de vleugel koorde is maar 24 cm. Wat motorisering betreft gaan we testen met deze motor en mocht hij echt goed bevallen dan ga ik hem misschien gebruiken. Maar uiteindelijk komt mijn Poly tec 480-27 S met vertraging erin die heb ik nog liggen na een leuke maar toch dure F5Jwedstrijd in Plantná in Tjechië waar een poolse collega bij de landing één van mijn Supra's in tweeën moest vliegen.

Maar vrijdag weten we de uitslag want volgens tante post kwam de hele zooi morgen tussen 13:00 en 15:00 binnen bij mij dus vrijdag vliegen.

De cirrus is ook een model voor de lol erbij. Ik heb nog Supra nog en er is voor het nieuwe seizoen een Maxa 4 en een Stork onderweg.

Nog ff over de toe te passen motoren of tenminste het gewicht daarvan........
De lichtste motorcombinatie is voor zover mij bekend de Skorpion met vertraging (100 gram). Wanneer je deze motor toepast krijg je dan tesamen met een 1800 of 2200 3s pack het zwaartepunt op de goede positie.
Dezelfde vraag geldt natuurlijk voor de zwaardere motoren. Krijg je daarmee ook zonder extra gewichten het zwp goed. ?
Zou natuurlijk betekenen dat je door de lichtste motor toe te passen snel weer een onsje aan gewicht uitspaart...
(is weliswaar ook 70 euri's duurder als de Poly-Tec maar toch ...)

Klopt de scorpion 2221/8 met een Reisenauer 5:1 vertraging rond de 160,00 euro als je rond sjopt ik had dit setje voor de stork in de gedachte voor de maxa 4 ben ik nog aan het snuffelen.

Ik vind echter een dure motor setup voor de Cirrus een beetje te, dan zit motor set en regelaar bijna op de prijs van de Cirrus. Ik wil kijken of de Cirrus een beetje leuke budget F5J kan worden en ja er hadden goedkopere servo's in gekund maar ik vertouw de MKS nu eenmaal.

Met de poly tec was het geen probleem om hem met de 1800 op het zwaarte punt te krijgen en ik verwacht met een 2200 ook niet.
De NTM motor is 117 gr en de poly tec 183 gr beide zonder regelaar.

update

Zo maar weer eens een update. Donderdag de servo's en motor e.d. binnen
eerst de motor eens uit elkaar gehaald en bekeken deze zag er goed uit dus in gebouwd. Tijdens de test na inbouw kwam ik er achter dat de motor verkeerd om liep dus motor eruit en stekkers omsteken. Daarna weer proberen alleen bij het aansluiten hoorde ik van die leuke toontje die je niet wil horen omdat er iets fout is. Na een uurtje ESC programmeren testen programmeren testen resultaat het zelfde toontjes dus motor aan de kant en wat anders doen.

De servo's ingebouwd de bij geleverde gefreesde servo raamtjes paste net niet eigenlijk een kleine aanpassing en de servo's ingebouwd.

Vrijdag overdag nog maar eens met de ESC gestoeit met geen resultaat dus maar weer wat anders doen. Kabelboom in de vleugels gesoldeerd en de vleugels afgemaakt. Vrijdag nacht de motor en esc maar weer eens uit gebouwd en weer proberen nul resultaat, de gebruiksaanwijzing van de esc nog maar weer eens gelezen waar eigenlijk niks in staat en nog maar weer eens proberen en wel ja een reactie hij doet het :o, prop eraan en draai richting testen en weer inbouwen een paar keer aansluiten e.d. om te kijken of hij het ook bleef doen en ja hij doet het.

Zaterdag vandaag dus de zender geprogrammeerd en toestel afgesteld, CG meten en die was perfect. Nou de motor maar eens meten hoeveel A hij werkelijk trekt en je raad het al die fu.........ing ESC doet het weer niet :bad-words::bad-words::bad-words:. De ESC maar eens aan mijn FC 28 gekoppeld en hij doet het zonder problemen daarna aan mijn FF10 en niks alleen dat :bad-words: toontje. Het spul maar weer eens weg gelegd morgen weer een dag.

Je geeft niet aan of je een stick gebruikt voor je motorregeling of een schakelaar. Probeer eens de trim van het regelaarskanaal te veranderen. Sommige regelaars komen net niet op het standaard nulpunt terrecht. Ook verschuiving van dat kanaal in het menu zou kunnen. Succes.

sjonge wat een fijn staartje is me dat! het heeft wel iets bijzonder zo :)

Nou Frans ik heb alles geprobeerd een nieuw model aan gemaakt en op de stick geprobeerd. Gisterenavond weer alles uit gebouwd en weer geprobeerd nog niks.
zal eens met het nul punt gaan spelen.

UPDATE 10:55
Spelen met het nulpunt helpt echter dan is bij het aansluiten nog niet de garantie dat hij het pakt 10x niet 4 keer wel of andersom

Misschien een domme opmerking, maar je ESC is wel gekalibreerd op de stick van je ff10? Dus in de meeste gevallen de boel aanzetten met stick op volgas en dan na de piepjes de stick naar nul gas?

Het lijkt me toch sterk dat hij het op je fc28 wel doet en op je andere zender niet! Of heb je je ff10 ontvanger op high speed modus staan misschien?

----------------------
Sent from iPhone.

Japie alles geprobeerd en volgens de gebruiksaanwijzing esc inschakelen en klaar hij wist automatisch het gas bereik. Maar naar wat uurtjes hebben we hem dan zover dat hij het "doet" soms twee drie keer opnieuw insteken maar dan doet hij het.

Maiden

Na wat uurtjes frustratie deed de regelaar werk en konden we dus vliegen.
Na een afstand test model gehandstart tijdens die zweefvlucht bleek alles goed te zijn dus schakelaar om en het gas erop.
Hierbij was het even schrikken niet dat er wat aan de hand was maar de power
hij gaat als de brandweer, tijdens de tweede vlucht de logger erin gegooid om te kijken hoe hard hij steeg nou in 30 seconden zit hij op 432,3 meter.

De motor een NTM Prop Drive 35-36A 1400 met een 11 x 6 prop we hebben even gemeten 56A een beetje aan de hoge kant maar goed de motor loop is hoogstens 30 seconden.
Vreemd genoeg bleek tijdens de vlucht er niks van het zwaartepunt te kloppen
echter na de twee vluchten bleek dat bij het afbreken dat de achterste bus van het stabulo los zit :( vanavond maar weer vast zetten en morgen weer proberen dan ook even kijken voor een filmpje.
Tijdens de maiden is wel gebleken hoe goed moedig het model is want ik heb de flaps en hoogte tijdens de vlucht bij gesteld in de zender.

Het uit eindelijke vlieggewicht is 1367 gram met een 1800mah accu.

Een 9 x 5 prop komt met die 1400 rpm/V beter uit. Ik hoop dat je motortje nog geen verkleurde wikkeldraadjes heeft.
Het vlieggewicht is mooi. Zeker als je hem met een 1800mAh lipo in balans kan krijgen. De komende dagen is het mooi weer.

9x5 prop is te klein ik heb een 10x5 en een 11x5,5 bestelt, bij een 9x5 blijft er nog maar een kleine 400W over.
Maar we hebben na de vlucht gekeken en de motor is niet noemenswaardig warm
maar wat wil je loopt ook maar een seconde of 20 tot 25 en dan zit je al op hoogte. Motor moet overigens 55A kunnen hebben en gaat hij de geest geven dan kunnen we de poly tec plaatsen

Nou vandaag weer even gevlogen 1 vlucht van ruim 30 minuten en daarna geland en toe weer gestart en toen oeps foutje schakelaar butterfly nog aktief resultaat

full

gelukkig vleugels alles heel ondertussen de romp ook alweer in elkaar en ligt uit te harden.
En hierbij de foto's aan het begin.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer nou toch. Misschien is er een los rompdeel te bestellen.

Als een 9 x 5 prop 400 Watt trekt zou dat toch voldoende zijn. Mijn Gracia (1700 gram) gaat met 350 Watt omhoog. Overigens geeft de drive calculator andere cijfers wat die prop betreft. En dan is alles nog statisch gemeten.

Een andere romp hoeft niet de oude is perfect gemaakt als ik dat niet meer kan :( ik repareer met grote regelmaat rompen en vleugels van F3J voor mensen dus ervaring genoeg. Hij staat ondertussen ook al in de spuit plamuur en is tot nu toe 27 gr zwaarder geworden. Als de spuitplamuur droog is even waterproof schuren en dan kan hij vanmiddag nog in de lak. Donderdag tijdens onze wekelijkse F5j trainingsdag gaat hij gewoon weer de lucht in :D alleen met een rood neusje. Inmiddels gisteren avond ook maar even een beveiliging ingestelt voor mijn eigen domme blunder.

Wat de motor betreft de werkelijke waardes wijken al af met de gegevens van de fabrikant maar de vraag is altijd weer welke merk prop heeft hij gebruikt.
Ik merk vaak ook in de calcs dat er in merk prop al een verschil zit.
De prop die gebruikt heb was een met de hand gemaakte, ik ga nu vanmiddag even een aeronaut cam halen en ik weet dan haast wel zekers dat de hij met een amp of twee zakt. Overigens de motor zag de super uit ik heb hem uit elkaar gehad om te kijken of de as krom was.

Back