Cirrus of Manderin?

hmmm da's pech, Thiele een weekje weg :-)

Nou ja, geeft me nog de dans om te kijken of ik nog struikel over een leuke 2e hands ergens..
Overigens doet de Fascianation ook nog mee in mijn afweging.

mocht ik voor de 13e wat vliegklaar hebben dan maar eens kennis komen maken en de 1e onzekere stapjes zetten :shock:

dan kan ik gelijk eens in het echt zien waar ik dringend op moet gaan oefenen...

Nog enige aanvullingen:
De Gracia heb ik zelf gevlogen. Hij kan tegen een beetje wind niet opboksen. Tot 2 beaufort is het OK.
Ook de Cirrus en de Mandarin vliegen leuk maar tot en met 3 beaufort.
Zelf vlieg ik met plezier de Ideal V ook bij harde wind.

Topmodel CZ - Ideal V

Dezelfde vleugel als de Fantasy maar door de V staart ongeveer 2300 gram zwaar.

Frans, dank je voor de aanvulling!

Dan was mijn wild guess nog niet eens zo verkeerd ..
De Fascination is er overigens ook in V staart uitvoering, maar qua transport gaat mijn voorkeur uit naar een kruisstaart...

Bob

vandaag mailtje van thiele gekregen.. Levertijd voor de klapperstorch is minimaal 8 weken ....

Voor het geval dat er nog meer geïnteresseerden zijn :-)

afronding zoektocht

De shortlist is aardig gekrompen ondertussen.

* Klapperstorch, spreekt me erg aan maar de levertijd is jammer.
* Gracia, lijkt me prachtig, maar te vaak niet te gebruiken ivm de gemiddelde hoeveelheid wind in Nederland ( wellicht later als ik rijk ben voor erbij ?)
* Fascination, lijkt als budgetkist icm het nederlandse weer de beste keuze.

Komend weekend hoop ik mijn ei wel gelegd te hebben :-)
Dus er is nog ruimte om op het lijstje te schieten !
(graag zelfs)

Bob

Laatst bewerkt:
Ik ga ook de knoop doorhakken dit weekend.

Het is alleen jammer dat ze bij Reichard niet reageren op mail.

Groet Martijn

Ga denk ik toch voor de Manderin,rechtstreeks bij Reichard.
Zal zo'n 355 euro zijn incl. versturen
Moet dan nog set up gaan bepalen.

Zou met veel wind ook de Epsilon XL kunnen gebruiken.

Ik ben benieuwd!

Wat ga jij doen Jaap?

Groet Martijn.

Dus eigenlijk is een fascination nu de meest allround keuze voor een wat lager budget?

Ik weet het niet, dat is het probleem :-)

Zeker niet de lichtste, maar het is waker winderig als niet hier. Wellicht later aangevuld met een Gracia voor de sporadische windstille dag.

Ik hoop dat er nog reactie komt de komende dagen.

Bob

Ik weet het niet, dat is het probleem :-)

Het afgelopen uur nog flink zitten googlen en de nodige filmpjes zitten kijken..
Netto resultaat: Ik weet het nu helemaal niet meer:rolleyes:

Ik ga maar eens wat anders doen en in het slechtste geval de dobbelsteen er bij pakken aan het einde van de week.

:help: :p

edit: nou ja, zo erg is het ook weer niet, maar op dit moment zit de aanschaf van 1 zwever in het hobby budget.
Je wilt dan wel de beste keuze maken en dat valt helemaal niet mee.. All-round blinkt nergens in uit, heel licht is vaak niet te gebruiken en ....

Mijn vraag is meer waar ik het meest mee uit de voeten kan zolang ik het met 1 zwever moet doen in ons redelijk winderige weer wat we in ieder geval de laatste tijd hebben..

Ik heb er moeite mee, en kom er nog niet helemaal uit:?
Ik neig naar de Fascination (V) met in een later stadium wat lichts er bij.

Met de aanschaf van de Alpina bezit ik al een zwever waar je flink mee kan rondrossen maar die verder niet uitblinkt in iets (behalve vervelend doen) dus nog zo'n aanschaf wil ik me besparen :p

Hallo Bob,

Ik ben nu pas terug uit Weilheim en zie de bijdragen in dit draadje vanaf 5 september pas nu.
Allereerst: ik ben een grote fan van Topmodel. Ik gebruikte componenten van de Astra, de Avia en de Gracia (vooral vleugels) voor gummistartmodellen en dit jaar voor F5J. Ik kom er ook geregeld, en het is echt een topfirma met topservice. Maar: toen ik dit voorjaar op korte termijn een betaalbare F5J-zwever voor wat meer wind nodig had, koos ik toch voor de Mandarin van Reichard en niet voor een Fascination of Ideal. Met als reden dat ik meer mogelijkheden zag om de Mandarin licht te krijgen dan de Fascination. Ik neem aan dat je het draadje ""opvolger Cirrus" hebt doorgelezen: de rompen van de goedkopere F5J modellen zijn aan de voorzijde veel te kort en/of aan de achterzijde te zwaar. Zie maar wat voor een aandrijving Topmodel aanbeveelt en wat voor gewicht zij aangeven. De 2300 gram die Frans met zijn Ideal heeft bereikt is al een hele prestatie. Ik heb de veel grotere Mandarin op 1800 gram gekregen.

Ik heb de Mandarin in Tsjechie bij veel wind in twee vluchten ingezet en dat ging nog heel aardig. Maar zoals elders geschreven: de penetratie is matig. Je moet op tijd terugkeren. In Holic vloog ik er de hele wedstrijd mee en eindigde in het middenveld, hetgeen inhoudt dat er toch ruim 20 "glasbakken" na mij eindigden.
Ook is het zo dat in het afgelopen Eurotour-seizoen (waarin ik 6 wedstrijden bezocht) de weinige ingezette niet-glas modellen (meestal een stuk of drie; in Weilheim was ik de enige niet-glas vlieger) bijna uitsluitend Mandarins waren.

Ik heb overigens ook een model met een Gracia-vleugel op een eigenbouw romp ingezet gehad. Dit was een zeer fraai en zeer fijn vliegend model, maar slechts zelden competitief. Gaat, zoals al meermaals hier opgemerkt, alleen bij weinig wind, en ook nog alleen als de thermiek zich in de nabijheid van het veld bevindt (en blijft). Heel ver weg meevliegen met de bel gaat niet, want je komt niet meer terug. Oorzaak is dat de vleugel, ondanks het toch niet langzame MH32 profiel, te dik en niet ingedekt is. Voor Nederlandse omstandigheden in F5J uitgesloten.

De Klapperstorch ken ik niet, kan ik daarom niet beoordelen. Probleem bij Thiele is dat je nergens kunt vinden welk profiel op de modellen zit. Ik vind het model wel wat klein.

Concluderend zeg ik dan, dat ik de Mandarin op dit moment toch het beste goedkope F5J alternatief vind, ook zonder de door mij toegepaste wijzigingen, want dan is nog altijd een gewicht van 1900 gram te behalen hetgeen niet slecht is voor dit grote model (de vleugel is aanmerkelijk groter dan bijvoorbeeld die van een Mibo Electra). Ik heb in een testvlucht bij veel wind er een keer 300 gram lood ingestopt en dat verbetert de penetratie uiteraard aanmerkelijk, ten koste van de zweefprestatie natuurlijk.

Communicatie met Reichard verloopt idd moeizaam. Soms direct antwoord, meestal evenwel niet. Ik heb ook nog diverse antwoorden op vragen tegoed (o.a. over een aangekondigde nieuwe versie van de Mandarin).
Ga ze herinneren.

Groet,
Juun

PS Doe eens de groeten aan Ton. Hij is een oude bekende uit mijn pylon race tijd.

@Juun,

Ik ga de Manderin bestellen.
Ben wel nieuwsgierig wat voor set-up jij erin hebt.
Ook ben ik wel nieuwsgierig naar het passtuk voor de vleugels.

Groet Martijn

Juun,

heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!!

De groeten aan Ton zijn al gedaan :-)
Mogelijk komen we samen langs met de laatste wedstrijd ....

Back