Cirrus of Manderin?

Hallo Bob,

PS Doe eens de groeten aan Ton. Hij is een oude bekende uit mijn pylon race tijd.

Hoi Juun,

Wat is het toch een klein wereldje dat modelvliegen leuk je hier tegen te komen en succes met het vliegen in de F5J.

Groetjes
Ton

Bob,

Zit hier een beetje mee te lezen;) en misschien is het de beste optie om voor de snellere uitvoering te gaat. Voor die zelfde romp maken we dan een 2e vleugel voor windkracht 0-2, uiteraard ontwerp en bouw ik die voor je we hebben daar tenslotte de hele winter nog voor.

Ton

Bob,

Zit hier een beetje mee te lezen;) en misschien is het de beste optie om voor de snellere uitvoering te gaat. Voor die zelfde romp maken we dan een 2e vleugel voor windkracht 0-2, uiteraard ontwerp en bouw ik die voor je we hebben daar tenslotte de hele winter nog voor.

Ton

Kijk hier kun je ook wat mee schaf een romp aan en bouw zelf een vleugel.

Hallo Martijn,

In de Mandarin zit nu (nog) deze lowbudget 28 mm motor:

HobbyKing 2834 Brushless Outrunner 1250KV

Dit is een motor die 4s verdraagt en dat heeft hij ook nodig om tot een enigszins acceptabele prestatie te komen. Prop is Graupner Cam 10x6 en dit is het maximale dat de motor verdraagt. Spinner is 30mm Hyper.
Maar zoals al in het draadje "opvolger Cirrus" aangegeven, is dit met montage voorop de motorspant en met een zelf gemaakt kapje. Regelaar is een 33A HiModel Cool. Accu een 4s 1000 mAh Nanotech.
Maar eerder in dit draadje meldde ik al dat ik het model wil verkopen en ik dat niet met deze enigszins marginale setup wil doen (te bereiken hoogte in 30 sec. is ca 170 meter); er komt dan een 35mm motor achter de motorspant. En dat wordt deze:

Turnigy L3015A-1000 Brushless Motor

Prop wordt dan (denk ik) 12x6 op 3s. Eventueel groter. Accu 3s 1300 mAh Nanotech.

Verder:
- lowbudget servo's op alle roeren (ik ben daarin een beetje eigenwijs: Corona 939MG's)
- geen servo's in de staart, doch onder de kap (dus niet zoals door Reichard aanbevolen onder de vleugel).

Reichard levert zeer fraaie servoramen bij de kit. Deze lijken te zijn gemaakt voor Graupner DES448's, en ik zou daarom adviseren deze (zeer goede) servo's op alle vleugelroeren te zetten.

T.a.v. middenstuk: zie foto eerder in dit draadje. Ik zal je morgen een PB'tje sturen hoe het is gemaakt. Is niet veel werk. Afgelopen weekend weer goede diensten bewezen: een keer wat hard geland (omdat ik hoe dan ook de 50 punten wilde scoren) en in plaats van schade is dan slechts de vleugel iets onder het tape verschoven).

Morgen zal ik Reichard (contactpersoon is Matej Sagat) mailen en wat druk uitoefenen. Ik wil weten hoe dat zit met een nieuwe versie. Want ik overweeg om de (zeer lichte en sterke) CFK-romp, met staartbuis en een V-staart, te gebruiken met een eigenbouw vleugel.
Zal ook links naar dit forum opnemen. Belangrijk is dat bij bestellingen uit Nederland het probleem van de kromme roeren niet optreedt!;)

Groet,
Juun

Voor die zelfde romp maken we dan een 2e vleugel voor windkracht 0-2, uiteraard ontwerp en bouw ik die voor je we hebben daar tenslotte de hele winter nog voor
.

Leuk, die reactie van Ton.
Ik zou het andersom doen: Mandarin kopen of alleen de romp daarvan (ik schreef in de vorige post al dat ik dat van plan ben), met CFK/Kevlar-staartboom (die erg goed is) en zelf vleugels (snelle en langzame) vervaardigen. De staartboom dan niet zo achterlijk lang laten doch afkorten op normale lengte en een grotere staartsectie monteren.
Ik ben niet stuk van de roerreactie van de Mandarin door die minimale grootte van de staartsectie. Heb fors expo moeten instellen.

...in Weilheim was ik de enige niet-glas vlieger...
er lag in ieder gval een cirrus klaar...:

DSCN5067.jpg

Je niet-glas resultaat was ook best te pruimen....

Hallo Wim,

Ja, dat klopt van die Cirrus, maar als je ook een Stork hebt ...

Nou, erg tevreden ben ik niet over het resultaat in Weilheim.
In de eerste vlucht besloot ik een licht reservemodel in te zetten omdat het zowat windstil was. Er bleek evenwel zeer ver weg thermiek te zijn die ik niet echt kon bereiken omdat ik dan niet meer terug zou kunnen komen. Dat lukte uiteindelijk zelfs nog maar net, zonder landingspunten. Dat was dus al direct een schrapvlucht. Later op de dag met de Mandarin nog twee keer "abgesoffen"; overige vluchten waren "vol" en boven 90%, maar met twee tellende "schrapvluchten" was je hier dus 35e!

Wel een leuke wedstrijd hoor. We hebben ons prima vermaakt.

Juun

Bob, als je op korte termijn een limiter wilt lenen: ik heb nog een ongebruikte Unilog 2 liggen. Ik wil hem (nog) niet kwijt, maar ga hem het komende jaar ook niet gebruiken. Wat mij betreft dus geen probleem.

Bob, als je op korte termijn een limiter wilt lenen: ik heb nog een ongebruikte Unilog 2 liggen. Ik wil hem (nog) niet kwijt, maar ga hem het komende jaar ook niet gebruiken. Wat mij betreft dus geen probleem.

Da's dan geregeld !
Thanks Jitze :banana:

De romp van de facination V is bij mijn weten dezelfde als de Ideal V en de Gracia die ook een V staart heeft. Een prima romp die iets lichter kan worden opgebouwt dan Topmodel in zijn beschrijving aangeeft. Het lijkt mij geen verkeerd idee om daar later een 3,2 meter spanwijdte ribbenvleugel voor te maken.

De bestselling is de deur uit!
Rechtstreeks bij Reichard besteld,340 euro incl. Verzenden
Scheelt toch 60 euro dan bij Staufenbiel.
Nu nog de set up bij elkaar zoeken.
Effe wachten tot de kist in huis is.

De eerste stappen richting F5j zijn gezet

Een Hyperion GS 2218-10 met een 10x6 zag ik op rc network
voorbij komen, geeft je 380w en 1750 schub

Dit is een heel goede motor, zo ongeveer de sterkste 28mm motor die je kunt vinden. Hij is evenwel niet zwaar. En als je deze motor met voorwandmontage in de Mandarin zet krijg je gegarandeerd een zwaartepuntprobleem. In het RC-network draadje heeft de bouwer er een 3s 3200 accu ingezet. De 1900 gram totaalgewicht komt mij dan wat onwaarschijnlijk voor. Voordeel van zo'n accu is wel dat je het hele F5J seizoen niet meer hoeft te laden;).

Ik verwijs naar het "opvolger Cirrus" draadje vwb aanpassingen.

Nog even over het zwaartepunt: ik heb dat nu op 10,5 cm. en het model is daarmee noch altijd "achterlijk". Als ik voor de landing veel hoogte moet afbouwen en een duik inzet, krijg ik steeds een halve doodschrik: zonder "up-correctie" zou het model loodrecht de grond in speren.

Martijn: heb je mijn PB gehad (ik kreeg een merkwaardige terugmelding)?
Als je een 28 mm motor voorop wil monteren, wil ik wel (gratis) een kapje voor je maken. Ik kom ergens in oktober naar NL.

Juun

Ik begrijp niet helemaal waarom je voor zo'n lichte 28mm motor zou gaan. Ik vlieg met een Turnigy 3548-900, die weegt 170 gram(=90 gram zwaarder maar geen zwaartepuntsprobleem) en die heeft een kv van 900. Je kunt dan op 3s met een 14x7 vliegen (=veel efficiënter dan een 10x6, die Hyperion heeft een kv van 1340).

Meest van tijd zou je willen dat je Mandarin ietsje zwaarder was vanwege het geringe penetratievermogen dus ik zie de logica niet van zo'n lichte motor.
Ieder moet het natuurlijk op zijn eigen manier doen maar mijn keuze zou het niet zijn.

maar mijn keuze zou het niet zijn

Voor de duidelijkheid: de mijne dus ook niet, tenzij voorop en met al mijn aanpassingen. Zie mijn post van 10/9 23.07u. Veel simpeler is een 35 mm motor zoals ik ook al in diverse draadjes over de mandarin heb aangegeven.

Juun

wat is de levertijd van een Mandarin eigenlijk vanaf Reichard? Ik heb ze ook maar eens gemaild. Ga tzt waarschijnlijk ook voor een Mandarin, maar dan wel met een budget setup. Mijn budget is niet zo groot meer :) Martijn, als jij 'm hebt kom ik graag eens bij je kijken!

volgens mij is de levertijd ongeveer 3 dagen.
Denk dat ik hem eind deze week in huis heb.
Gaat via mailcontact helaas niet zo soepel als wij gewend zijn.
Wacht wel af,bestelling is geplaatst en betaling is gedaan.

Jaap, je bent welkom

Back