CL/CG vs downthrust

Discussie in 'MBF Labs' gestart door celtic, 4 jun 2013.

  1. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Tegen staartlastigheid moet CG voor CL liggen
    met als gevolg iets noodzakelijk uptrim. Speelt
    dit mee voor instelling downthrust gezien
    bij meer gas geven uptrim wordt gecompenseerd
    met extra downthrust. Ofwel als CL/Cg verandert
    vergt dit dan een andere downthrust instelling.
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    ja klopt ,maar bij motorkisten is dit ook vermogens afhankelijk .normaliter geldt grofweg dat instelhoeksverschil ook je downthrust is .
    Nu kleeft hier een maar aan . nu vlieg je rustig en moet je plots gasgeven .bij een overvemogende motor toestelcombinatie ,zal het toestel eerst naar beneden getrokken worden voordat er afdoende luchtstroom over vleugels en roeren stroomt .
    mooiste combo is alle instelhoekverschillen op 0 en je motordomping ook ,dan maakt het vermogen niks meer uit .
     
  3. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Plaatje gemaakt, a=domping, b=instelhoek,v=vliegrichting.
    b Is niet te veranderen, betekent dit dat a=-b moet zijn
    maar kleiner als Cg verder naar voren komt (hoeveel?).

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    nee het instelhoekverschil tussen stabilo en vleugel is grof weg je dompingshoek.niet je vlieglijn tov je instelhoek van je vleugel .
     
  5. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Ging er van uit dat stabilo hoek nul is.
    Dan grofweg -a = b-c dus a = 0 als b=c ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    wat volgens mij werd bedoelt, is dat niet ieder toestel zijn romp exact recht in de vliegrichting heeft hangen
    als je langzamer vliegt, zal de staart ook wat afzakken

    het niet zo dat meteen het stabilo ook een hoek meekrijgt
     

Deel Deze Pagina