Tegen staartlastigheid moet CG voor CL liggen met als gevolg iets noodzakelijk uptrim. Speelt dit mee voor instelling downthrust gezien bij meer gas geven uptrim wordt gecompenseerd met extra downthrust. Ofwel als CL/Cg verandert vergt dit dan een andere downthrust instelling.
ja klopt ,maar bij motorkisten is dit ook vermogens afhankelijk .normaliter geldt grofweg dat instelhoeksverschil ook je downthrust is . Nu kleeft hier een maar aan . nu vlieg je rustig en moet je plots gasgeven .bij een overvemogende motor toestelcombinatie ,zal het toestel eerst naar beneden getrokken worden voordat er afdoende luchtstroom over vleugels en roeren stroomt . mooiste combo is alle instelhoekverschillen op 0 en je motordomping ook ,dan maakt het vermogen niks meer uit .
Plaatje gemaakt, a=domping, b=instelhoek,v=vliegrichting. b Is niet te veranderen, betekent dit dat a=-b moet zijn maar kleiner als Cg verder naar voren komt (hoeveel?).
nee het instelhoekverschil tussen stabilo en vleugel is grof weg je dompingshoek.niet je vlieglijn tov je instelhoek van je vleugel .
wat volgens mij werd bedoelt, is dat niet ieder toestel zijn romp exact recht in de vliegrichting heeft hangen als je langzamer vliegt, zal de staart ook wat afzakken het niet zo dat meteen het stabilo ook een hoek meekrijgt