Na de nodige profielkistjes van divers pluimage (o.a. een SE-5 dubbeldekker, Henk's Kawasaki Hien, een "harvardje" etc) zit ik nu te denken over een kist met uitgebouwde romp etc. Een rondje orienteren leert dat ik van de veelheid aan ontwerpen die beschikbaar zijn me vooral aangetrokken voel te de wat klassiekere ontwerpen uit de jaren 50 en 60. Het valt echter niet mee om bijzonderheden te achterhalen over bijvoorbeeld vlieggedrag, gewicht, constructie-eigenaardigheden etc.
Op dit moment wordt er overwogen tussen:
-Thunderbird ( vrij bekend ontwerp van Palmer. Ik heb de beschikking over een tekening van eerste versie met rechtop staande motor)
- Ares (ontwerp van Bill Werwage uit 1957(of 1959, dat is niet helemaal duidelijk). Enige informatie die ik er over kan vinden op internet is dat Brodak er een bouwdoos van heeft, maar dat zegt me niet zo heel veel)
- Nobler (meerdere smaakjes (Grondal, Gieseke etc), schijnt erg goed te vliegen, maar het feit dat de halve wereld er ook een heeft staat me een beetje tegen).
-Snowbird (heb ik een tekening van als PDF. Ontwerp van Charles Mackey uit 1963. Hier kan ik verder precies niets over vinden...)
Voor alle modellen geldt dat het te bouwen model in eerste instantie moet gaan vliegen met een Fox 35 (heb ik liggen, Is redelijk tijdsspecifiek (redelijk ivm 50th anniversary uitvoering), zonde om er niets mee te doen). Omdat de Snowbird een stukje groter (en mogelijk zwaarder) is dan de rest is dat mogelijk een reden om 'm af te laten vallen.
Van de overige drie heb ik een lichte voorkeur voor de Ares (zuiver op esthetische gronden, al speelt de Detroiter vleugelconstructie ook mee. heb ik geen ervaring mee en iets nieuws bouwen is altijd leuk), maar ik laat die mening graag ombuigen richting een van de andere drie ontwerpen in het geval daar duidelijke nadelen qua vlieggedrag aan zouden zitten.
Vraag derhalve: Is er iemand die meerdere van bovenstaande kisten heeft gebouwd/gevlogen en iets zinnigs kan zeggen over de onderlinge verhoudingen qua vlieggedrag??
Op dit moment wordt er overwogen tussen:
-Thunderbird ( vrij bekend ontwerp van Palmer. Ik heb de beschikking over een tekening van eerste versie met rechtop staande motor)
- Ares (ontwerp van Bill Werwage uit 1957(of 1959, dat is niet helemaal duidelijk). Enige informatie die ik er over kan vinden op internet is dat Brodak er een bouwdoos van heeft, maar dat zegt me niet zo heel veel)
- Nobler (meerdere smaakjes (Grondal, Gieseke etc), schijnt erg goed te vliegen, maar het feit dat de halve wereld er ook een heeft staat me een beetje tegen).
-Snowbird (heb ik een tekening van als PDF. Ontwerp van Charles Mackey uit 1963. Hier kan ik verder precies niets over vinden...)
Voor alle modellen geldt dat het te bouwen model in eerste instantie moet gaan vliegen met een Fox 35 (heb ik liggen, Is redelijk tijdsspecifiek (redelijk ivm 50th anniversary uitvoering), zonde om er niets mee te doen). Omdat de Snowbird een stukje groter (en mogelijk zwaarder) is dan de rest is dat mogelijk een reden om 'm af te laten vallen.
Van de overige drie heb ik een lichte voorkeur voor de Ares (zuiver op esthetische gronden, al speelt de Detroiter vleugelconstructie ook mee. heb ik geen ervaring mee en iets nieuws bouwen is altijd leuk), maar ik laat die mening graag ombuigen richting een van de andere drie ontwerpen in het geval daar duidelijke nadelen qua vlieggedrag aan zouden zitten.
Vraag derhalve: Is er iemand die meerdere van bovenstaande kisten heeft gebouwd/gevlogen en iets zinnigs kan zeggen over de onderlinge verhoudingen qua vlieggedrag??
Laatst bewerkt: