CleanFlight Ervaringen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door BorisB, 9 dec 2014.

  1. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ik ben sinds een tijdje cleanflight fork aan het volgen en ik moet zeggen dat het idee me goed aanspreekt en zeker de extra features die Dominic implementeert. Zo wordt ook de oneshot feature ondersteunt voor KISS esc's en inflight verstelbare rates en alle andere parameters. Alles is heel flexibel toe te voegen via de GUI en de CLI spreekt voor zich.
    Ook de uitgebreide documentatie is een leuke toevoeging tegenover basflight.

    Zie hier meer over cleanflight
    Cleanflight Flight Controller - 32bit MultiWii

    https://www.youtube.com/playlist?list=PL6H1fAj_XUNVBEcp8vbMH2DrllZAGWkt8

    Ik open hier een topic over om te zien wat voor ervaringen de anderen hebben met de cleanflight software.

    Het eerste wat ik tegenkwam is dat op mijn Mini X mijn PIDS flink verhoogt moesten worden om hetzelfde gevoel als in baseflight te krijgen. Er is dus degelijk wel een verschil in karakteristieken voor zover me opviel.

    De Frsky telemetry werkt ook goed. Bij baseflight werkte dit na het armen pas en nu zelfs ervoor wat eigenlijk fijner is.

    Enige nadeel wat ik tegenkwam tot nu toe is dat je de net wat mooiere setup menu van baseflight mist waar je alles makkelijk kon aanvinken.
     
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    PIDs liggen bij mij iets hoger, maar de rates moeten echt veel hoger.

    Wat ik eigenlijk nog wel de mooiste feature vind van Cleanflight is de Autotune functie. Deze werkt verrassend goed.
    In dit filmpje zie je wat ie dan doet:


    Ik heb hierna de P en I van alle assen 2 klikjes lager gezet en vliegt heerlijk nu.

    Ik vlieg ondertussen alweer even met Cleanflight en dat bevalt me veel beter als baseflight.
    Bij baseflight merkte ik dat er nog wel eens aan mn quad getrokken werd door de FC, met cleanflight gaat alles een heel stuk soepeler en strakker. Bij mij geen baseflight meer iig :)

    Hier wat vluchtjes op cleanflight:





    Overstappen naar cleanflight is heel simpel.
    Je download hier de Cleanflight Configurator:
    https://chrome.google.com/webstore/detail/cleanflight-configurator/enacoimjcgeinfnnnpajinjgmkahmfgb

    En vervolgens kan je het op dezelfde manier als bij baseflight op je Naze32 flashen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Autotune is een killer feature voor de beginners en degene die er geen ervaring in hebben. Autotune zal het echt wel realistisch benaderen!
    Ik stel het zelf liever persoonlijk af en vind dat helemaal niet lastig. Gewoon even aanvoelen wat je het beste vindt.

    Maar moeten de rates ook wat hoger ja? Ik heb namelijk enkel wat huiskamer tests gedaan tot nu toe. Het weer laat het niet echt toe.

    Als de cleanflight goed bevalt op mijn mini x voer ik het door op mijn FPV machines.
     
  4. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Rates moeten echt hoger idd, denk dat het wat te maken heeft met het vervallen van RC rate. (die heb ik nog niet gevonden iig)

    Met baseflight had ik mijn roll en pitch rates op 0 en yaw op 1, nu heb ik roll en pitch op 0.5 en yaw op 1.25.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2014
  5. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    RC rate vervallen? Ik heb gewoon mijn RC rate kunnen instellen :D. Heb je wel de juiste/laatste versie?

    Er zijn namelijk rate profielen! Je kan meerdere rate profielen invoeren en zelfs tijdens je vlucht omzetten met een schakelaar. Is wel super
     
  6. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Deze is wel leuk :D. In het paars!

    [​IMG]
     
  7. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Te vroeg geroepen, RC rate zit er wel in, heb ik ook hier weer op 1 staan.

    LOL @ roze text :D
     
  8. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    CleanFlight Ervaringen op Naze32

    Ook al vraag je support met Baseflight dan valt het nog niet mee om hem te overtuigen van jouw gelijk ;) dus lekker cleanflight testen

    Klinkt goed, eens lezen alvorens te switchen
    Hoorde wel al van een mini hexa vlieger dat zijn yaw probleem opgelost was door cleanflight te gebruiken
     
  9. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Yup. Deze gast "Dominic" is veel toegankelijker. Timecop weigert al een tijdje oneshot te implementeren bijvoorbeeld.
    Cleanflight werkt overigens op zon beetje alle 32bit bordjes die er beschikbaar zijn.
    CC3D, dragonfly, flip32 en naze32.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ok wat is een "oneshot" ?
     
  11. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Kort samemgevat. Dat is een andere manier dan traditioneel PWM puls naar esc sturen, waardoor je met een halve puls al commandos kan geven. Hiermee kun je refresh rates tot 2000hz bereiken. Je moet uiteraard een regelaar hebben die dat ook pikt. Op dit moment is alleen KISS van flyduino daarmee uitgerust.

    Timecop weigerde om daaraan mee te werken.
     
  12. Torquednb

    Torquednb

    Lid geworden:
    12 jul 2013
    Berichten:
    271
    Locatie:
    ergens
    Hmm, dan ga ik dit weekend eens vechten met cleanfligth, had er al over gelezen maar wist niet dat het ook oneshot ondersteund. Ben wel benieuwd hoe dat vliegt en reageert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ik heb ondertussen wat meer met cleanflight gespeeld. Ben er eigenlijk wel onder de indruk van. Op een of andere manier lijkt de yaw wat soepeler dan bij baseflight, maar dit is gebasseerd op wat LOS testen. Hoop op wat FPV testen snel.

    De android app werkt ook prima en kan zelfs cli gebruiken wat ik bij baseflight in de laatste versies niet voor mekaar kreeg.
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ook maar eens testen zeker met de kiss esc.
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    welke app gebruik je dan boris ?
     
  16. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ben benieuwd naar verschillen
    Gewoon de ez multiwii gui. Zowel de cli als pids stel je af in je android phone. Plug and play met otg kabel.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ships wel ff wennen die cli setting dat was wel een stuk beter bij de baseflicht.
     
  18. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Beter? Je hebt nu wel 2x zoveel extra features en commands :). Omschakelen is voor mij ook wennen :(
     
  19. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    werkt de gps al??
    als ik de gps aan zet gaat i dus niet aan of moet er nog meer ingesteld worden.
    als je een instelling veranderd save daar na want anders wordt het niet toegepast wat bij de andere soft ware wel kon zonder save.
     
  20. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ik ben niet zo van de gps eigenlijk, dus heb het niet niet nodig :).
    Weet wel dat dominic bezig was om wat wiskundige mensen te regelen die de hele algorythme onder handen zouden nemen.
    Nu is het standaard naze32/multiwii algorythme erin.
     

Deel Deze Pagina