Clik! 124 gram AUW + Strecker modificatie foto's / info

Discussie in 'F3P' gestart door Koen, 13 sep 2007.

  1. Koen

    Koen Guest

    Hoi allemaal,

    In het kader van kennis delen hierbij wat info en foto's van m'n nieuwe F3P vliegtuig, de welbekende CLIK! van David Kyovsky.

    Setup:
    Strecker 195.03 LU 74Wdg 2S (74 windingen voor 2S lipo, 96 windingen is de 3S versie van deze motor, bij bestellen altijd even doorgeven welke je wilt, LU is de front mount versie van 14 gram de gewone versie weegt 12 gram)
    Wes Carbon prop 20 X 10 (=8 X 4) 2,6 gram
    Penta Profi 5 kanaals ontvanger 4,5 gram
    3 stuks Dymond 47 4,7 grams servo
    CC 10 regelaar 6 gram
    2S300 Hyperion Litestorm 20C lipo

    Vliegklaar 124 gram.


    Accu (13 eurie bij ACW) zonder stekkers 22 gram:
    [​IMG]



    Gestript met stekkers 20 gram:
    [​IMG]



    Aandrijving 38 gram (met regelaar 44 gram):
    [​IMG]



    Strecker 195.03 LU 2S 74 Wdg heeft een as van 0,8 mm en de Wes Carbon prop boring van 0,98mm, da's mooi maar de as is verzonken:
    [​IMG]



    Dus men trekt den motor uit elkander:...
    [​IMG]



    ...en slijpt een deel van de motor weg (bij slijpen het andere deel van de motor met magneten ver weg leggen want slijpsel mag niet door magneten worden aangetrokken...):
    [​IMG]

    (Bij deze slijp- en vijlwerkzaamheden de motor gewoon met het handje vast houden en niet te hard knijpen, zeker niet in bankschroef o.i.d. want hij moet wel mooi rond blijven)

    [​IMG]


    Na slijpen nog even met platte vijl vlak vijlen, motor weer in elkander waarna de as een kleine mm uitsteekt, prima propsaver...:
    [​IMG]


    ...waar de WES carbon prop met meerdere elastiekje op gemonteerd kan worden:
    [​IMG]


    M'n nieuwe CLIK!, vanavond was het bijna windstil, vliegt super, de inverted stall turn was nog nooit zo makkelijk :) :
    [​IMG]


    Tot indoors!

    Koen
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Netjes Koen, ik zal 'm de 22e wel zien dan :p Dan gaat mijn 87cm versie zijn indoormaiden beleven...

    Grt.
     
  3. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Bedankt voor het delen van de informatie Koen hier hebben anderen zeker wat aan.

    Mvg,

    Daniël.
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Kunnen er wat foto's komen van het koolstof? En welke diktes zijn gebruikt?
     
  5. Koen

    Koen Guest

    Hol carbon van 0,7 en 1 en 1,5 en 2 mm, zie specs:

    outer diameter (mm) / inner diameter (mm) / Mass (g/m)
    0,7 / 0,27 / 0,4
    1,0 / 0,5 / 0,8
    1,5 / 0,7 / 2,0
    2,0 / 1,0 / 3,5

    Grote kruis vleugelversteviging: 1,5mm
    Kleine kruis vleugelversteviging & staartversteviging: 1 mm
    Laatste twee stukken versteviging richtingsroer boven en onder: 0,7mm
    Poten landingsgestel: 2mm
    Aansturing hoogte en richtingsroer: 1mm, stuurstangen glijden op 4 plekken door klein stukje 2mm hol carbon, dit tegen doorbuigen c.q. spelingvrije aansturing.
    Stuurstangen rolroeren wel massief 1,5 mm carbon
    Onderzijde romp deels (waar kruizen vleugelversteviging gemonteerd zijn) met plat carbon 0,13 X 3 beplakt (UHU Por).



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]


    Stuurstang 1mm naar een klein stukje van 1,3 of 1,5 mm anders past ie niet in Ikarus roerhoorntje (heet dat zo?) (lijmen met echte secondelijm + stukje krimpkous):
    [​IMG]



    [​IMG]
     
  6. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Koen,

    Waarom zit er onder de vleugel OOK nog een dun " kruis" ?

    groeten

    Jeroen
     
  7. Koen

    Koen Guest

    Hoi Jeroen,

    Het RC.JEPE.biz depron waar ik zelf uit snij / bouw is behoorlijk stijf, echter het depron van het originele CLIK! kitje is een stuk dunner en slapper (en lichter :D ).
    En ik wilde geen plat carbon aan de leading edge (gewicht), maar de leading edge mooi rond schuren (aerodynamica).
    Dus ik ben begonnen met een klein kruis, enerzijds als extra vleugelversteviging en anderzijds als goed gefixeerde onderzijde romp als basis voor de bevestiging van het grote kruis en als basis in de zin dat het eerste deel van de linker en rechtervleugel vlak bij de romp al goed uitgelijnd gefixeerd zou zijn.
    Gewicht van extra kleine kruis (immers hol 1mm carbon) is verwaarloosbaar.
    Vanwege het slappe depron heb ik tijdens de bouw extra veel tijd genomen om het airframe strak / recht te krijgen, m.i. o zo belangrijk voor een goed vliegend F3P kistje.
    En 124 gram vliegklaar voor een kistje van 80cm span is wel lekker voor met name de hoge hoed, dubbele immelman en de inverted stall turn :wink:

    Wel, een heel verhaal, maar ja, het is topsport he :wink: :wink:

    Hoe ging je laatste F3B wedstrijd (of komt die nog)?

    Tot indoors!

    Mvg,

    Koen
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bekend probleem; je carbon was zeker op en je had geen zin om naar de winkel te gaan? :lol:

    [​IMG]

    Grt.
     
  9. Koen

    Koen Guest

    Nee hoor, zoals ik al schreef, dit is een verloop van 1 naar 1,5mm omdat je 1mm niet goed kunt vastzetten / schroeven in het Ikarus roerhoorntje, immers bedoeld voor 1,5mm... (1,3mm kan ook)
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Misschien flauw, maar is het extra gewicht van het stukje krimpkous, de overlapping van beide buisjes en de lijm niet ongeveer even zwaar als wanneer je gewoon 1.5mm had genomen over de volle lengte? Ik heb trouwens meerdere malen 1mm genomen voor de stuurstangen, een druppeltje secondenlijm en het carbon zit muurvast in de roerhevel....

    Grt.
     
  11. Koen

    Koen Guest

    Ik wil hem kunnen nastellen indien nodig, vandaar. Inderdaad extra gewicht. Vele wegen naar Rome :wink:
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Remflapjes op de rolroeren nog niet eerder gezien?

    Of heb ik bij de vechten iets overt hoofd gezien.
     
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wat is eigenlijk de "beste" plek om hem te bestelen.
    rekening houden met verzendkosten enz.
     
  14. Koen

    Koen Guest

    Zo moest ie volgens originele bouwbeschrijving in elkaar gezet worden, ik probeer het even maar denk nu al dat ik ze er af snij...
     
  15. Koen

    Koen Guest

    Geen idee, had deze in januari direct bij de ontwerper besteld, wil ook wel weten waar je ze nu kan kopen, want wil er nog een...
    Wie o wie weet dit?
     
  16. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
  17. Koen

    Koen Guest

    Hoi Daniel,

    Dank voor infi, mar Mamo heeft maar 1 v.d. 4 kleuren en die heeft ook onbekende levertijd...
    Wie o wie?

    mvg,

    Koen
     
  18. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    koen vroeg aan Jeroens
    zie www.f3b-holland.tk ;-)
     
  19. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Als je bij Mamo besteld is het afwachten welk shema je krijgt.
    Laatste bestelling die gedaan is door Job kreeg hij 2 verschillende shema's van het nieuwe type met de sterren.

    Levering was geloof ik 1 week.
     
  20. Koen

    Koen Guest

    OK, thx!
     

Deel Deze Pagina