Climaxx

Hallo ervaren bouwers,

Ik ben aan het bouwen met de CLIMAXX en ik moet nu gaan kiezen welke servo`s en het motortype?

Servo`s--ANALOOG of DIGITAAL, digitaal wordt geadviseerd Savox SH-0254 of SH-0255MG maar zijn dat geen stroom vreters?

Motor.
Ik wil lichter bouwen dus een motor met vertraging?
Geadviseerd wordt: BL-Motor Hacker A30-14L met een gewicht van 143 gram!!!

Ik zie graag adviserende onderbouwing van een keuze.

Met vriendelijke groet, Kadet-Kampen

Servo`s--ANALOOG of DIGITAAL, digitaal wordt geadviseerd Savox SH-0254 of SH-0255MG maar zijn dat geen stroom vreters?

Digitale servo's zijn nauwkeuriger omdat ze ook bij kleine bewegingen al een goede kracht leveren, dus dan ook meer stroom trekken dan een analoge servo.
Vooral wanneer de roeren zwaar lopen zal een digitale servo meer trekken om toch netjes terug te stellen.
Wanneer je roeren goed lopen (wel zonder speling!) zal een digitale servo niet (veel) meer trekken dan een analoge.

Rick

Ik heb nu een motor van 177 gram in de neus en ik krijg er mijn cg net niet goed mee. Ik moet hele kleine accu's gebruiken om goed uit te komen.

Ik heb een climaxx gevlogen met een buitenloper van twee tientjes van de hobbyking.

Deze motor van 140 gram zit nu in een 1900 gram zware kist en dat gaat prima,

Hij wordt niet meer geleverd maar er is een alternatief. Kijk even hier:

vraagje-over-topmodel-enigma

Ik vloog met een 2200 3 s accu en had geen probleem met de cg goed te krijgen.

Bovenstaand overigens ook al een gemeld in een van de laatste posts van het andere Climaxx draadje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, en als je wil weten welke servos ik gebruik, deze:

Corona CS-239MG Slim-Wing Analog Servo 4.6kg/22g / 0.14sec

Ja, hobbykings van 8 dollar, misschien geen toppers en dat betekent dat je af en toe de nulstelling even moet bijtrimmen en ze krijgen na een tijdje een minimale speling.....

Maar beresterk en erg betrouwbaar! ik had ze in de Climaxx en nu in een 3 meter zwever. Ik vlieg veel en heb nog geen enkele storing gehad.

(als je competitie vliegt of snelle duikvluchten maakt (flutter! ) of voor F3J starts, etc. etc. Dan natuurlijkniet aan te raden, maar voor gewoon gebruik uitstekend)

Er is ook een digitale versie waar ik geen ervaring mee heb.

Groet

Ik ga (ging) mij op den duur storen aan mindere servo's. Zeker op richting en hoogte vind ik het storend als er geen betrouwbare 0-stelling is. Dat merk je als je mooie bochtjes wil draaien en je de heel tijd aan het corrigeren ben omdat je elke keer als je de knuppel loslaat weer een andere hoogteroerstand hebt.......heel lastig om je kist daar dan ook op af te stellen.

Op rol en flaps geld dit ook maar (voor mij) in iets mindere mate. Ik heb op richting/hoogte D60's, licht, snel en sterk genoeg voor de V-staart.
Op de flaps heb ik S3150's, Dat is misschien een beetje over the top maar ik had ze werkeloos liggen uit en oude kist.
Rolroeren heb ik D200's....ook van Dymond en die bevallen mij daar ook uitstekend.

Heren bedankt voor jullie informatie waar ik wat mee kan.
Ik hou me aan de geadviseerde servo`s en motor.
Een motor met vertraging zal het niet worden vanwege de hoge kostprijs.
Eerder zal het een motor worden met een blikje er omheen.

Groet, Kadet.

Back