Clipped Easystar met ailerons: leuk voor de helling?

Ik zal de komende tijd voor m'n werk regelmatig op de Maasvlakte zitten. Nou heb ik geen specifieke hellingkistjes om daar eens te gaan vliegen, maar ik heb wel een redelijk overpowerde Easystar; er zit een HET-RC 3W in op 2 cellen lipo.
Verder kan ik aan een extra setje vleugels komen, dus het idee is om deze iets in te korten en te voorzien van ailerons: hogere vleugelbelasting voor meer snelheid en meer controle door de ailerons. Voor normaal vliegen zou ik het nooit doen (een standaard Easystar vliegt prima zonder ailerons), maar als ik toch aan het knutselen ben met een paar oude vleugels; waarom dan niet?

Vraag: is dit een goed plan, of zinloze tijdverspilling omdat die kist nooit goed zal vliegen bij een gemiddeld windje op de Maasvlakte?
Het idee is om per vleugel iets van 5 tot 7 cm er tussen uit te halen; het dunnere einde wil ik juist zo veel mogelijk intact laten. Het vleugeloppervlak zal van 24 dm2 gereduceerd worden tot 21-22 dm2.

Alle tips zijn welkom!

Laatst bewerkt:
Hij zal prima vliegen met de nieuwe belasting.
Als het te zacht waait voor zijn gewicht kun je altijd een lichtere accu plaatsen.
Jakko

Prop-er heeft een oude easystar waar hij de motor uitgehaald heeft, ik meen ook met rolroeren. Die heeft hij altijd bij zich en gooit hij nog weg bij windsnelheden waarbij ik mijn schuim al lang opgeborgen heb. Vaak gaat het nog goed ook. Soms knalt het kistje wel hard ergens naar achteren, maar stuk gaat hij niet (of instant herplakbaar). Dus: gewoon doen!

Hij zal prima vliegen met de nieuwe belasting.
Als het te zacht waait voor zijn gewicht kun je altijd een lichtere accu plaatsen.
Jakko
Juist een dikkere accu erin want dan wordt je massa groter en wordt je minder snel meegenomen door de wind. En bij meer wind gewoon meer gas geven.

Prop-er heeft een oude easystar waar hij de motor uitgehaald heeft, ik meen ook met rolroeren. Die heeft hij altijd bij zich en gooit hij nog weg bij windsnelheden waarbij ik mijn schuim al lang opgeborgen heb. Vaak gaat het nog goed ook. Soms knalt het kistje wel hard ergens naar achteren, maar stuk gaat hij niet (of instant herplakbaar). Dus: gewoon doen!
Wij vlogen altijd (en een aantal na 2 jaar ondertussen weer 8O) met een 3S LiPo en een Hype Alpha iL4004 met APC 6x4" prop. Dan haal je snelheden van dik over de 100km/u (met radar gemeten over diverse runs). Met de wingtips eraf ging het dik over de 120km/u. 8O Vliegen is geen probleem tot windkracht 7 à 8. Daarboven is het meestal ook veel natter. ;) :mrgreen:

Wat voorbeeldjes: NX2bEnXlBeA[/media] Funliner met windkracht 6 (en redelijk onervaren piloot), bY1RNfEfHcA[/media] met 3S en 3500kV.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn Easystar lag eigenlijk ongebruikt op zolder. Ik had er behoorlijk wat schade mee gevlogen, en de motor inmiddels ergens anders op gezet.

Totdat ik ineens wel een extra hellingkist kon gebruiken. De scheuren weer met bruislijm+tape aan elkaar gezet, verfstripper erop om het rompje weer in de oude vorm te buigen, en een vijf cellen AA pack voor de ontvanger.

De ailerons had ik er al eerder op gezet.

Meestal tape ik een brok staal onder romp, thv het zwaartepunt. Ik denk niet dat het veel zin heeft de vleugels te clippen. Maak de kist gewoon zwaarder. Daardoor neemt de snelheid aan de helling enorm toe, en ik heb vooral op de Wakku de kist fluitend en met schuddende vleugels voorbij laten vliegen. Het kistje pakt de Aufwind lekker mee.

Mijn E* smakte tijdens het laatste tripje naar Duitsland hard op de helling toen ik de kist probeerde terug te krijgen met een haperende aileronservo (Conrad). Ik moet die schade weer eens repareren, ook al is de ontstane vacature ad interim door een prachtige Easyglider ingevuld. (Waar ook standaard een blok RVS in ligt). Zelfs bij weinig wind vliegt het met extra gwicht gewoon stukken beter.

Vincent

Bedankt mannen; ik zal eens zien wat ik er van ga maken.
Leuke filmpjes trouwens!

Ben vandaag trouwens nog ff wezen vliegen met de standaard EZ* in Boskoop (had geen zin om ingewikkelder spul mee te nemen); lekker fris, maar verder super vliegweer ;-)

Oh ja, denk er ook aan de standaard versteving van de vleugel langer te maken om te voorkomen bY_o__YkQXU[/media] je de vleugels afbreken. Uiteraard snel op te lossen met wat saté-prikkers, UHU POR en Duct Tape. Vijf minuten later gewoon weer vliegen. :mrgreen: ;) Er komen enorme krachten op te staan bij hoge snelheden en ze breken dat precies af na de versteviging. :?

easy-diy_stronger_wings3.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back