Ornithos bouwproject 2016/2017 Tiger 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ramses, 6 nov 2016.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Pagina 4 van dit verslag; De huidige stand van mijn Ornithos Club Tiger 2:

    [​IMG]

    De onderzijde van de neus moet nou vormgegeven worden.

    [​IMG]

    Ik wil de uitlaat wat verzinken in de romp en moet even kijken of en hoe dat mogelijk is i.v.m. het neuswiel en de aansturing daarvan.

    [​IMG]

    Ik ben van plan de cockpitkap af te werken met wat aluminium tape.

    [​IMG]

    De wielen krijgen waarschijnlijk nog wheelspads, net als m`n CG Super Chipmunk.

    [​IMG]

    Dan de electronica inbouwen.

    [​IMG]

    Ik ga m`n Tiger geheel zwart folien met grijze biezen en Tiger logo.

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2016
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Die E Tiger van Jan...krijgt die geen neusje??
     
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Jawel, die heeft al een neusje!

    De electromotor wordt tegen (achter) het voorste motorschot gemaakt (anders dan bij mijn brandstof versie dus).
    Een spinner erop en de neus is af!
    Zo is het trouwens ook bij de orginele Tiger 2, en trouwens ook voor brandstof (alleen wangen).
    Zo zit het eigenlijk bij vrij veel sport modellen, ik ben daar wat vanaf gestapt omdat ik ook aanpassingen heb gemaakt voor m`n brandstof motor.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2016
    peter 55 en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Note: Deze kitjes welke Berry heeft her-ontworpen op basis van / geïnspireerd op de CG Tiger 2 zullen vanaf volgende week te verkrijgen zijn bij Hobby-In in Waalwijk.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Sickboy vindt dit leuk.
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Maar de jouwe wordt ook echt supermooi hoor Ramses...
     
    ramses vindt dit leuk.
  6. Sickboy

    Sickboy

    Lid geworden:
    7 mei 2013
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Volkel
    Ow daar ben ik wel benieuwd naar. Ik wou daar misschien de Sig Fourstar 20 bestellen, maar dit lijkt me ook een mooie kit. Al is het wel mijn eerste bouw sinds 25 jaar.
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je de uitlaat wilt verzinken... dan zul je de romp moeten weg-plannen... beter is er een verlengstukje tussen te plaatsen met langere draadeinden en borgmoeren. Dat zal even zoeken worden, of iemand van de club is aluminium voor je kan verspanen.
    Die vulstukjes tref je bijkans op e-Bay USA. (Voor OSjes). Bij de Super Tigre hebben ze daar mooie verlengde spruitstukjes voor.... Zie plaatje wat ik op eBay.USA trof... Zo een pijpje zou net lang genoeg kunnen zijn dat het net onder de romp uit komt.
    Ook zoiets is natuurlijk met enige energie na te maken. En kan je de buis direct op juiste lengte afkorten. Wel vind ik al die verlengingen een belasting voor de motor bij een onzalige landing.
    En anders zou je een compleet reso-demper systeem, bocht en tuned pipe, Hatori style bij JustEngines kunnen bestellen. HobbyIn levert de pijpen jammergenoeg niet meer. De JustEngines zijn nagenoeg gelijk.


    De Super Tigre als voorbeeld, van het net geplukt...


    s-l1600.jpg


    JustEngines heeft 3 verschillende lengtes. Hieronder alles Hatori. De Bochten van Just zijn eigenlijk net iets mooier en praktischer in te bouwen...


    IMG_2899-LR.jpg


    Hier een middenmaat van de JustEngines bocht. De flappen zijn inmiddels van de Calmato Sport weg genomen en ben bezig een plug te vervaardigen voor een complete nieuwe epoxy kap. De onderstaande prent geeft iets inzicht in hoe de zaak loopt. Voordeel van het systeem is dat het de helft stiller is dan een conventionele uitlaat. (mijn suizende oren dulden geen overbelasting meer)

    DSC_3026-LR.jpg

    Die calmato kap in wording... maar ik ben nog wel effe zoet... (waar ben ik aan begonnen...) Alleen maar omdat ik de uitlaat onderlangs het cabineruitje wilde laten lopen, boven de vleugel langs... (minder kans op butsen en deuken...)

    IMG_1394-LR.jpg

    Ik hoop dat ik je aan wat ideetjes heb kunnen helpen...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2016
    bgjbrok en ramses vinden dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zeker Bas, bedankt! :)
    Oorsuizen... oei... toch geen tinnitus hoop ik voor je?
    Jouw Calmato kap ziet er zeer goed/strak uit! :thumbsup:
    Is dat een zelfbouw epoxy kap gemaakt over een balsa kern?

    .



    (de Big Lift-Hellcat Mistel zoals te zien in het filmpje op 2.30 minuten is samen met vliegmaat Femmo zijn Big Lift en vliegmaat Frans (AirCombat kampioen) als 3e paar ogen)

    Dat snap ik Bas en daar heb je ook gelijk in, vandaar dat wanneer de uitlaat verzonken wordt in m`n Tiger die verlenging dus ook juist niet nodig is.
    Sterker nog, het moment (de arm) van de uitlaat t.o.v. de motor wordt juist korter door het verzinken.
    Ik heb (alweer even geleden) het .25 OS-je in m`n AirCombat F6F Hellcat ook zijwaards ingebouwd (met dus een hangende uitlaat), zie bovenstaand filmpje.
    Ik bouw trouwens eigenlijk altijd de motoren zijwaards of hangend in, nooit staand.
    Toen werd ik veel gewaarschuwd dat een hangende uitlaat op een AirCombat model zonder landingsgestel vragen om problemen was...
    De uitlaat aan de onderzijde terwijl de kist altijd een buiklanding moest maken was eigenlijk "not done".
    Ik heb m`n Hellcatje zo`n 6 jaar met heel veel plezier gevlogen en nu hangt hij op de slaapkamer van `mn dochter en is onbeschadigd en nog steeds vliegwaardig.
    De motor heeft nooit een klap gehad van de uitlaat door een buiklanding ondanks de afwezigheid van een landingsgestel.
    (na 6 jaar vliegen met het Hellcatje heb ik er wel een landingsgestel onder gemaakt zoals in het filmpje te zien is, ook weer alleen voor het oog...)
    Bijkomend voordeel bij de Tiger 2 is de neuspoot, dus hoef ik überhaupt niet bang te zijn dat de uitlaat een tik krijgt bij een harde landing.

    .
    Maar de lengte van het spruitstukje is ook niet het probleem waarom ik de uitlaat wil verzinken in m`n Tiger....
    De uitlaat past ook gewoon zo zonder aanpassingen, maar ik vind verzonken gewoon mooier ;)
    Ik heb het lange spruitstukje zoals je liet zien ook bij mijn Super Tigre .45:

    [​IMG]

    Deze past prima en ik zou de uitlaat zo "standaard" kunnen plaatsen:

    [​IMG]

    Alleen vind ik de uitlaat dan te ver onder de romp uitsteken...
    Vandaar dat ik de uitlaat graag wat in de romp wil verzinken.
    Ik heb de te maken uitsparing op de romp grof afgetekend met stift:

    [​IMG]

    Wanneer ik die sparing maak kan de uitlaat wat in de romp zakken en ziet e.e.a. er wat mooier uit.
    Het is dus weer puur voor het oog, niet nodig anderwijs... maarja... het oog wil soms ook wat ;)
    Nu even kijken of en hoever ik kan verzinken i.v.m. de aansturing van het neuswiel en de brandstoftank die daar ook in dat compartiment ligt

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2016
    peter 55, MicropropSport en Ariel vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Je hebt de motor geheel compleet! Dat is superdesupermooi!
    Die verzinking wordt dan wel zeer netjes zo. Wel rekening houden met de tank. Dat je minimaal een 260cc tankje kan laten zitten. ;) Maar dat hoef ik je niet te vertellen.

    De bochten van de Hatori geven veel minder dat crash koppel af aan de motor, zijn wat dat betreft een stuk safer, en geven mee zonder dat het de motor beschadigd... Weer recht te buigen na een event... dan... bijvoorbeeld de vulstukken die je bij OS treft. Je trof die oplossingen ook bij de Puma's met de motor dwars gemonteerd, soms wel twee vulstukken. Reuze link.
    Wel had ik mijn Stik-onderstel er ooit een keer af, met nylon breekbouten... pardoes een buts in de mooie pijp. Daarna de motor kwartslag gedraaid, zodat de pijp net onder de vleugel doorliep. Hing daar stukken vrediger en veiliger. Zo ook bij m'n Calmato trainer, net onderlangs de vleugel... Hielp ook nog een het CG iets beter op orde te krijgen met minder lood in de staart.

    Landingsgestel vangt zeer veel op. Maar die voorzieningen waren voor een toen iets minder ervaren bestuurder. M'n landingen zijn ernstig verbeterd.

    Het kapje is hier mee begonnen, afgietsel van het styreen friemeltje dat bij de kit hoorde, in gips, daarvan het epoxy kopietje. Een vorm van houvast. Met bijna papierdun epoxyplaat verder opgebouwd, de rest balsa... Gestitched... met deze methode kan je een aan barrels gemiepte motorkap weer fixen. Balsa schuur je later weg als de boel van binnen weer geglast is.

    IMG_1370-LR.jpg


    En dan maar balsaboterhammen smeren met PU-lijm en wachten....

    IMG_1386.jpg

    Volgekliedert... van binnen versterkt op de de binnenkanten, nadat ik zeker wist dat het mooi fitte... afplamuren.... schuren etc...met de schuurlat en een rol schuurlinnen tot het genoeg leek... nu staat het in de eerste laag G4... had ook epoxy kunnen wezen... om naar een gladde finish te werken... het balsa te verzadigen...

    IMG_1393-LR.jpg

    Nog een nifty tip... dat vierkante gaatje in de romp blijft straks glashelder met folie (polyesterfilm), vast gezet met Oracover strijklijm... Met de kist op de vleugeltip kan ik dan goed zien hoe vol de tank nog is... Da's best prettig...
    Ik heb al die plaatjes maar neer gezet voor ook anderen. Wie weet geeft het wat inspiratie tot iets nieuws :)

    Die oorsuis is door overbelasting van geluid gekomen, ondanks dat ik oordopjes in had... verkeerde dopjes... Soms heb je van die concerten...

    Snel weer on toppic!
    Gr Bas

    PS: Dat Hellcatje is MBF historie! Ik herinner em nog :) Top!
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2016
    bgjbrok en ramses vinden dit leuk.
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Da's een mooi kapje Bas! Ik leer bij, helder!

    Helaas is er bij mij ook permanente oorsuis.
    Van een verjaardagsfuif. Sommige dagen is het erg aanwezig, sommige dagen nauwelijks. Maar over gaat het nooit.
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hierbij enkele productie filmpjes van onze ruim 20 exemplaren van de Ornithos Club Tiger 2 door clublid Berry.
    De kwaliteit van het laser snijwerk van Berry is beter dan ik bij verschillende andere "markt kits" ben tegengekomen!
    Hulde Berry :thumbsup:

    Lasersnijden van enkele vleugel onderdelen:



    Lasersnijden van enkele romp onderdelen:



    De helft van het aantal kits van de romp voor het Ornithos clubproject:

    [​IMG]

    Het vacuüm trekken van de cockpitkappen, twee tegelijk:



    De helft van de aantal kappen voor het Ornithos clubproject:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2016
    tjarko, peter 55, rgarde en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Thanks, ik heb er een tweezitter van gemaakt, heel losjes en door de oogleden geïnspireerd op een Pilatus PC-9 o.i.d.:

    [​IMG]
    Maaaar er zijn er meer hoor! :yes:
    Clublid Jos heeft zijn Ornithos Club Tiger 2 cockpit geïnspireerd op een P-51 cockpit :thumbsup:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2016
    bgjbrok, MicropropSport, peter 55 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Zo he echt gaaf met die batterijen er achter!
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat een ontzettend tof clubproject!

    Super!
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goh... mooie dieptrek/vacuvac unit! Profie aanpak!
    Cockpitje heb je mooi uitgewerkt... Jaja... het wordt wel wat :worship:
     
    ramses vindt dit leuk.
  16. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    H
    Hallo Ramses,

    Vraagje: als ik het goed begrijp wordt met jouw methode de washout over de hele vleugel verdeeld. Van 0 graad ad wortel, tot 1,5 graad ad tip. Klopt? Heb je daar een speciale reden voor? Ik lees vaak dat de washout alleen bij de vleugeltip wordt aangebracht, vanaf bv 75% vd vleugel tot aan de tip.

    Freek
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Thanks Brutus en Bas!


    .
    @freekt : Lees deze pdf eens: http://www.mnbigbirds.com/images/PDF Files/Washout Article Final Lo_Res 4_21_12.pdf

    "Where:
    Typically, washout is distributed uniformly from root to tip. But not always.
    Consider the following exceptions ..."


    In de pdf staan enkele uitzonderingen van washout in het laatste deel van de vleugel(tip) zoals jij aangeeft.
    De reden daarvoor staat er ook duidelijk in beschreven en heeft vaak dus een constructieve oorzaak.

    Maar meest ideaal ,en zo wordt het vrijwel ook bijna altijd toegepast, is dus over de gehele lengte van de vleugel.
    Zowel bij structural washout als aerodynamic washout (op m`n Tiger zit structural washout).

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2016
    freekt vindt dit leuk.
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Een update van/door clubgenoten.
    Weer een vleugel in de folie, top werk Jan en Hans-Jurgen! :beer:

    [​IMG]

    De tweede Tiger geheel in de folie:

    [​IMG]

    Foto van clublid Jos, het vlakschuren van de aanstuurbuis, flush met de rompzijkant:

    [​IMG]

    Jos bouwt twee Ornithos Club Tigers 2.
    Hier zijn Ornithos Club Tiger 2 met de op een P-51 geïnspireerde cockpit (zie eerdere post), start van het folien van de romp:

    [​IMG]

    Jos zijn tweede Ornithos Club Tiger 2 krijgt een cockpit geinspireerd op een Messerschmitt Bf-109:

    [​IMG]

    Jos zijn twee Ornithos Club Tiger 2`s gebroederlijk naast elkaar.
    P-51D Mustang en Messerschmitt Bf-109 inspired:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    bgjbrok, peter 55, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zojuist een tekeningetje (dwg`tje) voor Berry gemaakt van de romp onderzijde (het stukje romp onder de vleugel):

    [​IMG]

    Dit stukje romp:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Omdat ik de uitlaat van m`n Super Tigre een stukje wil verzinken in de romp eerst de sparing gemaakt.
    Nog genoeg ruimte daarvoor ondanks de plaatsing van de brandstoftank.
    De brandstoftank ligt wat hoger in de romp, in een lijn met de carburateur.
    Hier vrij grof de eerste hap in de romp gemaakt:

    [​IMG]

    De romp weer dicht gebouwd met wat lite-ply en een stukje lithoplaat:

    [​IMG]

    Aangesmeerd met wat verdikte epoxy (voor vloeiende overgang en brandstofbestendigheid):

    [​IMG]

    Daarna alles in het motorcompartiment en de uitsparing voor de uitlaat ingesmeerd met (zwart gemaakte) epoxy voor brandstofbestendigheid.
    Het lijkt wel of er een dikke laag zwarte teer overheen gesmeerd is, maar dat wordt nog mooi afgewerkt straks.
    Belangrijkste is nu dat het allemaal heel goed brandstof bestendig is:

    [​IMG]

    De motor weer terug op z`n plek.
    Het elastiekje is om de carburateur tijdens het bouwen goed gesloten te houden:

    [​IMG]

    En de uitlaat op z`n plek, ligt toch een stuk dieper dan "los onder de romp":

    [​IMG]

    [​IMG]

    De onderzijde van de neus nu ook dichtgemaakt, dit met een stukje lithoplaat.
    Ziet er nog wat rommelig uit vanwege een laagje verdikte epoxy op de randen, maar wordt nog mooi strak geschuurd later.
    Neuswiel en de aansturing daarvan evenals de gas aansturing langs de brandstoftank inmiddels ook ingebouwd in de neus:

    [​IMG]

    Nu alles weer goed laten drogen.
    Daarna alles in vorm schuren en afwerken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    tjarko, bgjbrok, peter 55 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina