Dank...
Het begint een eindje op te schieten met de ribben.
Waarom het zo lang duurt? Het is nogal arbeidsintensief. Eerst teken ik het eindje wat op het roer komt af
Dat eindje maak ik pas en lijm ik met CA op z'n plek
Dan de rib zelf. De achterlijst heb ik van sleufjes voorzien, daar valt de rib aan de achterkant in. Dus aftekenen en op maat maken.
Van houtlijm voorzien, maar niet op de laatste 5mm voor de neuslijst en op de plek waar de rib op de ligger steunt.
rib op zijn plek en op de ligger fixeren met CA.
Overtollige houtlijm weghalen, zeker op de plek waar straks de webbing komt zodat die goed verlijmt kan worden.
Tot slot de bepanking bij de neuslijst met een wigje opdrukken zodat die mooi aansluit op de rib en fixeren met een drupje CA.
En dat dus 82 keer.....
Tussendoor ook vast bezig met de aansturing van de remkleppen.
Die wordt straks onzichtbaar.
Per klep komen er twee punten waarop die wordt aangestuurd. Ik lijm GFK hoorntjes in de remklep. Het aansluitpunt met de stuurstang zit in gesloten positie ongeveer 45 graden vóór de scharnierlijn. De aansluiting aan deze kant is met een kwiklink; als de klep naar beneden staat kun je daar bij om hem af te koppelen en eventueel te verstellen. Dit alles zit straks onder de indekking van de remklep, die van 1,5mm triplex wordt gemaakt en een eindje doorloopt op de vleugel (tot net vóór de lijst die nu al in de vleugel zit).
Net voor die lijst komt nog een vuren latje van 10x2mm waar de indekking van de vleugel zelf op wordt verlijmd.
De indekking van de remklep moet iets dunner zijn dan de indekking van de vleugel (die is van 2mm balsa) omdat de bespanning zowel op de vleugel als onder de klep loopt, ofwel 2 laagjes oracover. Ook geeft het triplex extra stijfheid aan de klep want die moet natuurlijk niet krom trekken.
De twee aansluitingen komen op haakse overbrengingen, die onderling gekoppeld worden met een 2mm staaldraad. De servo komt dan weer iets verder naar binnen richting de romp en stuurt met een 2mm staadraad de overbrenging aan. Al deze aansluitpunten krijgen ballinks.
Als ik het netjes afstel denk ik niet dat speling een probleem zal zijn; ik heb het zo uitgedokterd dat alle stangen trekken om de klep te sluiten.