Club Libelle 4,2m (1:3,6)

ik heb ongeveer 8 jaar met men club libelle gevlogen
met die stoor kleppen kon ik loodrecht naar beneden komen en hij ging naar 160 km
harder niet , die remkleppen waren echt leuk

gr peter
 
Dat lijkt me kicken :-) Ik heb gelezen dat je met een Club Libelle ook heel mooi steil aan kunt vliegen. Ik ben wel benieuwd hoe het als model vliegt.

De eerste ribben staan inmiddels. De holling laat zich heel mooi vormen.

130409_Libelle_zps48ecada8.jpg
 
Dat ziet er mooi en doordacht uit Arjan:D

Dit worden vast een paar prachtvleugels zoals jij hier mee bezig ben.

We houden het in de gaten;)

groet


Terence
 
De eerste 41 ribben staan netjes in het gelid :-)
D'r gaat toch aardig wat tijd zitten in het bouwen van een ribbenvleugel van dit formaat.

 
Dank...

Het begint een eindje op te schieten met de ribben.



Waarom het zo lang duurt? Het is nogal arbeidsintensief. Eerst teken ik het eindje wat op het roer komt af

130413_Libelle002_zpsf9c36c7c.jpg


Dat eindje maak ik pas en lijm ik met CA op z'n plek

130413_Libelle003_zps5ae8e95e.jpg


Dan de rib zelf. De achterlijst heb ik van sleufjes voorzien, daar valt de rib aan de achterkant in. Dus aftekenen en op maat maken.

130413_Libelle004_zpsb06dca78.jpg


Van houtlijm voorzien, maar niet op de laatste 5mm voor de neuslijst en op de plek waar de rib op de ligger steunt.

130413_Libelle005_zpsbf23dfab.jpg


rib op zijn plek en op de ligger fixeren met CA.

130413_Libelle006_zps4235b464.jpg


Overtollige houtlijm weghalen, zeker op de plek waar straks de webbing komt zodat die goed verlijmt kan worden.

130413_Libelle007_zps8af90656.jpg


Tot slot de bepanking bij de neuslijst met een wigje opdrukken zodat die mooi aansluit op de rib en fixeren met een drupje CA.

130413_Libelle008_zpsbf72ea1f.jpg


En dat dus 82 keer.....

Tussendoor ook vast bezig met de aansturing van de remkleppen.
Die wordt straks onzichtbaar.
Per klep komen er twee punten waarop die wordt aangestuurd. Ik lijm GFK hoorntjes in de remklep. Het aansluitpunt met de stuurstang zit in gesloten positie ongeveer 45 graden vóór de scharnierlijn. De aansluiting aan deze kant is met een kwiklink; als de klep naar beneden staat kun je daar bij om hem af te koppelen en eventueel te verstellen. Dit alles zit straks onder de indekking van de remklep, die van 1,5mm triplex wordt gemaakt en een eindje doorloopt op de vleugel (tot net vóór de lijst die nu al in de vleugel zit).
Net voor die lijst komt nog een vuren latje van 10x2mm waar de indekking van de vleugel zelf op wordt verlijmd.
De indekking van de remklep moet iets dunner zijn dan de indekking van de vleugel (die is van 2mm balsa) omdat de bespanning zowel op de vleugel als onder de klep loopt, ofwel 2 laagjes oracover. Ook geeft het triplex extra stijfheid aan de klep want die moet natuurlijk niet krom trekken.

130413_Libelle001_zps76467718.jpg


De twee aansluitingen komen op haakse overbrengingen, die onderling gekoppeld worden met een 2mm staaldraad. De servo komt dan weer iets verder naar binnen richting de romp en stuurt met een 2mm staadraad de overbrenging aan. Al deze aansluitpunten krijgen ballinks.
Als ik het netjes afstel denk ik niet dat speling een probleem zal zijn; ik heb het zo uitgedokterd dat alle stangen trekken om de klep te sluiten.
 
Het is lekker weer en het grote voordeel daarvan is dat de kinderen buiten spelen. Kan ik tenminste een beetje doorwerken :-)

Alle ribben staan er op. Volgende: de achterlijsten. Die zijn ruw opgezet.

130413_Libelle011_zpsafa9a843.jpg


Met balsaschaafje en schuurlat in de weer.....

130413_Libelle010_zps95bbe520.jpg


....tot alles mooi doorloopt.

130413_Libelle012_zpsc52692c6.jpg


en dan is het tijd om even te controleren of alles een beetje klopt.

130413_Libelle013_zpsb27a1629.jpg


Ik ben blij dat ik besloten heb deze vleugels te bouwen. Erg mooi.

130413_Libelle014_zps319daaa7.jpg
 
Kijk dat lijkt er meer op Arjan, ipv al die knikken van de Discus vleugels.

Dit moet je nog meer inspireren:D

Mooi stuk werk zoals je het doet lijkt het wel of dit je vijftigste setje vleugels is.

Succes verder met afbouwen

groet



Terence
 
Mooi stuk werk... maar komt er nog iets van carbon of zo in? Want het is wel een lap vleugel voor hout. Een extra gording aan de bovenkant doet niet veel, en de onderkant is ongeveer af...?
 
Nee, er komt geen carbon in.
Ik heb een vleugel die Gerrit gebouwd had op sterkte getest en ik was zéér onder de indruk. Ik denk dat die stijver was dan de schuim/abachi vleugels van mijn ASW20.

Al bouwend zal het duidelijker worden maar op een rijtje:

- Net voor de remklep, over de volle lengte van die klep, komt een vuren lat boven op de ribben te liggen, net onder de bovenste indekking.
- De webbing is tot net voorbij de helft van de remklep dubbel uitgevoerd en is van 1,5mm triplex;
- vanaf daar tot halverwege het rolroer is de webbing dubbel van 2mm balsa;
- het laatste stukje is enkele webbing 2mm balsa
- de bovenste indekking van de remklep is van 1,5mm triplex;
- de indekking van de vleugel zelf is van 2mm balsa
- de neuslijst wordt gemaakt van 10mm balsa.

Als dat er allemaal op en aan zit is het echt sterk....
 
Totaal overbodig, dat carbon, bij volledige indekking. Ik verbaas me nog regelmatig hoe stijf de vleugels zijn van mijn Countryman, 2 meter per helft, volledig ingedekt met balsa (en bisonkit ;) )Niks mis mee, zowel over de lengte van de vleugel als in de torsie.

Dus lekker doorgaan, wordt een prachtige vliegert..

Groet,

Jacob Bos
 
Fototoestel heeft de geest gegeven dus even wat plaatjes vanaf de telefoon.

De messing hulzen uitgevuld met balsa, daar komt straks de webbing tegenaan

130415_Libelle1_zps0650f6b3.jpg


Ik vind ribbenvleugels in dit stadium eigenlijk op z'n mooist....kan daar echt een hele poos naar kijken :D

130415_Libelle_zps4fc9ddf8.jpg
 
Ik vind ribbenvleugels in dit stadium eigenlijk op z'n mooist....kan daar echt een hele poos naar kijken :D

130415_Libelle_zps4fc9ddf8.jpg

Ik herken dat!
Na een avond zwoegen even op een stoel gaan zitten, kijken naar het verrichte werk en genieten.
Alles goed op je laten inwerken en met de opgedane indrukken naar bed gaan. :grin:

Johannes
 
Ook van de andere vleugel de messing huls uitgevuld tussen de liggers...

130416_Libelle002_zps18925168.jpg


....en 2mm triplex webbing met 30 minuten epoxy er tegenaan. De rest van de webbing doe ik met houtlijm maar bij dit stukje wil ik zeker weten dat alles goed opgevuld is.

130416_Libelle004_zpsfb04481b.jpg


Natuurlijk had ik rijkelijk veel epoxy aangemaakt (ik haat het als ik net te weinig heb) dus gauw katoenvlokken door het restje en daarmee de messing buisjes voor de achterste vleugelpennen op hun plek gefixeerd. De epoxy begon toen natuurlijk net tamelijk op te stijven, vandaar dat het er in de bovenste foto nogal geboetseerd uit ziet. Ach ja....gaat geen kant meer op en straks zie je er niks meer van :-)

Ook de vuren ligger aan de achterrand pas gemaakt en op zijn plek gelijmd. Het is nog een heel gepuzzel om de aansturing van de klep goed te krijgen.

130416_Libelle003_zps6134a690.jpg


De scharnierlijn zit straks helemaal aan de onderkant (foliescharnier aan de onderste indekking). Het aansluitpunt van de stang op de hevel staat ongeveer 45 graden vóór de scharnierlijn en gaat dus een eindje omhoog als de klep open gedrukt wordt. De stang moet dan nog wel onder dat vuren latje kunnen blijven lopen. De haakse overbrenging komt daarom zo laag mogelijk en dicht tegen de liggers, dan past het net. Als mijn berekeningen kloppen :-)

Heel hard gaat het allemaal niet maar ik heb er wel erg veel schik in.

130416_Libelle001_zps8ee8532b.jpg
 
Het triplex deel van de webbing zit er in.

130429_Libelle001_zpsfd44e9a4.jpg


Ook de aansturing van de remkleppen begint vorm te krijgen

130429_Libelle002_zpsf00cfc90.jpg
 
Nee, het eerste stuk is 2mm triplex aan beide zijden; daarna 2mm balsa aan beide zijden en vanaf halverwege het rolroer tot de tip 2mm balsa aan één zijde van de liggers.

De toename in stijfheid is verbluffend. Dat was me al opgevallen toen ik de vleugels van Gerrit voor inspectie probeerde te torderen.
 
Back
Top