Club / Offroad / Bash baan

Hi,

Ik ben op zoek naar een (leuke) rc club in rondom limburg, waar vrij-rijden toegestaan is, het delen van kennis, ervaringen en een leuke relaxte sfeer heeft.
Ik zie veel clubs die een bepaalde focus hebben, zoals racen van 1/8 of 1/10 en kleiner. Waarom beperkt een club zich zo? Is het niet wenselijk dat je veel leden hebt die gewoon genieten en interesse hebben in veel aspecten van RC.
Ik rij graag met vanalles zoals 1/10 of kleiner, en heb ook een xmaxx (ik geloof dat die 1/6 is).
Zo zit ik bij een vliegclub die redelijk openminded zijn als het om RC vlieggerei gaat (je hebt natuurlijk altijd puristen er tussen zitten).
Ik zag een club in Genk, maar die lijkt echt gefocussed te zijn op racen en zeer restrictief met schaal.
Heeft de RC auto community ook zo'n last van teruglopende leden?

Groet,

Bas

Iedere club met een eigen baan is gefocust op het racen maar dat wil niet zeggen dat het continu zo is. De weekenden dat er geen races zijn is het gewoon vrij rijden en kan je meestal neerzetten wat je wilt. Wel is het zo de meeste onroad clubs het niet zo prettig vinden als je met een offroad komt rijden. Wil je in Genk met je Xmax gaan rijden moet je sowieso contact zoeken voor een afspraak maar je moet dan ook direct vragen of het wenselijk/toegestaan is dat je met een Xmax of wat voor offroad dan ook komt rijden.
Genk staat ook bigscales toe maar inderdaad zijn er clubs die niet zo graag (onroad) bigscales op hun baan hebben en dat heeft met sommige banen te maken dat de baan er niet echt geschikt voor is maar bij andere verenigingen heeft het ook te maken dat de bigscales meer belastend voor het asfalt is wat erg prijzig is wil je dat vernieuwen.

Op zich leeft het RC rijden wel bij de huidige generaties maar het is meer een bijzaak-hobby dan dat mensen er serieus tijd en geld in steken. Overal zie je dan ook de vraag naar betaalbare RC's als ook het doorvertelde advies het vermijden van clubs en circuits. Ook bij de races zie je een terugloop. Deels komt dit gewoon door gebrek aan vers bloed waar verenigingen en overkoepelende organisaties verantwoordelijk aan zijn door een gebrek aan PR maar ook omdat de jeugd van tegenwoordig meer in online gaming, social media en Netflix zit en dan ook niet de tijd en de toewijding hebben om een hele dag aan aan baan te hangen. Een ander deel heeft te maken met de kosten en de sfeer. Mensen worden gek gepraat over de kosten van het racen maar ondertussen kunnen ze wel hun basher van allerlei dure luxe en veelal ook onnodige opties voorzien. De negatieve sfeer ervaar ik zelf (als racer) ook, er lopen nogal wat gasten rond die stoer doen gesponsord te zijn (terwijl sommigen dat niet eens zijn) en denken dat ze heer en meester zijn waardoor ze geen oog meer hebben voor anderen en zeker niet voor de basher/beginner. Ik ben ook iemand die zelf veel knutselt en mijn eigen motoren opfok maar dat kan volgens dat soort lui nooit goed zijn hoewel dat per klasse/groep/club kan verschillen, voor mij is het nog steeds een hobby en mijn eigen geld.

Hele fijne reactie, het geeft toch een beter beeld. Hier leeft meer RC vliegclubs en daar is toch echt een enorme vergrijzing gaande. Ik ga je tip opvolgen en eens contact zoeken met Genk. Bedankt.

Back