clubgeld

• Topicstarter Topicstarter modelvlieger
  • Startdatum Startdatum
80 euro per jaar is ongeveer 6.50 euro per maand om gebruik te maken van het veld.

waar praten we over ?
misschien een leuke tip voor de jongeren, vraag of je ouders willen sponsoren en betaal 6.50 euro per maand terug :-)

Theo zei:
Bij vliegclub Ikarus in Harsewinkel zijn jeugdleden zelfs gratis lid. Iets waarvan ik denk dat meerdere clubs moeten overwegen
Kan ik me iets bij voorstellen. Ik denk dat we in ons land (met alles) nog veel te veel vasthouden aan het profijtbeginsel: Jammer, want het komt de onderlinge solidariteit niet ten goede. Wie wil leren modelvliegen zou daartoe de kans moeten krijgen.
Wat jij beschreef, herinner ik me ook nog uit mijn begintijd. Maar toch, ik heb het gered.
Inderdaad waren de club- en KNVvL contributie een grote hap uit het budget, maar ik begreep dat dat nou eenmaal noodzakelijk was. Bovendien was het vliegen zelf heel betaalbaar. Dat is nu wel anders....
Het werkelijke probleem zijn de kosten, die een beginner tegenwoordig moet maken om zijn eerste set spullen bijelkaar te krijgen.
Als je weet, dat ik in 1968 en 1969 (ik vloog inmiddels al een paar jaar VV en LB) 1,5 jaar bezig geweest ben, om mijn eerste RC-model te bouwen en vlieggereed te maken, dan gaat je waarschijnlijk een licht op.
Zo lang duurde het, voordat ik alles rond had. Het bouwen van het model viel nog wel mee, maar de radio-installatie moest ook zelf gemaakt worden, want een schooljongen kon zoiets natuurlijk niet compleet kopen....(kopen, wat is dat?) En dat vond ik eigenlijk niets bijzonders, want het was al met al een stuk complexer dan de lijnbestuurde- en vrijevluchtmodellen, waar ik me tot dan toe mee had beziggehouden.
De eerste installatie deed het wel leuk, maar bleef last houden van een te kleine reikwijdte, dus de oefening moest nog een keer gedaan worden. De tweede set had deze problemen niet meer en daarmee ben ik toen pas echt begonnen.
Kortom, het was meer een investering in tijd en moeite dan in geld.
Dat is tegenwoordig anders, lees maar in de advertentierubrieken: Beginner zoekt goed model, compleet met motor, zender en toebehoren, mag niet te duur zijn.
Of je doet moeite, of je betaalt ervoor....

Ik heb mezelf leren LB en RC-vliegen. Dat kon nog in die tijd, er was meer ruimte, er werd dus minder snel geklaagd en had je een beetje talent en doorzettingsvermogen dan lukte het wel. Zoniet, dan was het gewoon je hobby niet, einde verhaal. De instapdrempel voor beginners is nu veel lager. Iemand die geen gevoel voor het spul heeft, kan toch aan een (ARF) model komen en gebrek aan talent kan worden omzeild door een goede en geduldige instructeur. Kortom, iedereen kan RC-vliegen. Doordat ons land (de wereld?) inmiddels dichtgeorganiseerd is, kan dat (gelukkig) alleen nog in clubverband. En dat kost dus wat, of je het leuk vind of niet. Maar ik voel wel wat voor je suggestie, misschien wel een soort (symbolisch) instaptarief. Weet wel, dat ik een absoluut financiële onbenul ben, dus misschien kan het helemaal niet.
Vraag eens een paar clubpenningmeesters naar hun visie hierop....

Bruno van Hoek zei:
Het werkelijke probleem zijn de kosten, die een beginner tegenwoordig moet maken om zijn eerste set spullen bijelkaar te krijgen.
Ik geloof er niets van dat dat nu zoveel duurder is dan toen. Eerder andersom, een servo in 1975 kostte fl.100,--, een bedrag waar je 150 liter benzine, melk of cola voor kon kopen. Voor die honderd gulden van toen koop je nu een hele a-b set, die kwalitatief beter is en ook veel meer mogelijkheden biedt.
Het werkelijke probleem is dat de huidige samenleving een veel hogere consumptie verlangt. Die jongen van 16 moet ook nog investeren in een computer, kleding en andere hobby's en verenigingen.

Ik denk niet dat men zich druk moet maken over clubgeld. Zoals Gerard al beschreef is het bijna niks, zeker als je het per maand bekijkt. Zou niet precies weten wat ik kwijt ben aan lidmaatschap overigens...

De beginnende jeugd moet hun prioriteiten misschien aanpassen. Modelvliegen is van je gemiddelde zakgeld te betalen. Vaak zie je van die impulsieve en geld verspillende aankopen, terwijl ze amper over geld beschikken. Als je zorgvuldig met je geld om gaat, logisch nadenkt en alles plant moet het geen enkel probleem zijn. Neem nou een Charter, motor & besturing.. Is voor €400,- te bouwen. Dat kan iedereen wel opbrengen volgens mij, zeker als je een baantje o.i.d. hebt!

Als voorbeeld: ...vlieg zelf al weer een paar jaar en heb in de tussentijd een hoop gebouwd, hoop gekocht en nog veel meer uitgegeven. Waarvan ik het dan doe? Tja.. M'n zakgeld! :) 's Zomers werk ik een paar weken en van dat geld kan ik weer nieuwe dingen kopen.

Prioriteiten...that's all!

Hans Meij zei:
Het werkelijke probleem is dat de huidige samenleving een veel hogere consumptie verlangt. Die jongen van 16 moet ook nog investeren in een computer, kleding en andere hobby's en verenigingen.
Eigenlijk vind ik, dat je het hier prima samenvat.
Zoals gezegd, ik ben een financieel soort van sufferd en jouw uitleg lijkt me wel kloppen. Het werkelijke probleem lijkt dus, dat ''ergens helemaal voor gaan" sociaal niet meer geaccepteerd wordt. Was totale toewijding in de jaren 60 nog iets om je mee te vertonen, dat schijnt je nu tot ''zonderling'' te maken. Of ben ik nu te pessimistisch?

Veel clubs zijn lid van de KNVvL, volgensmij moet je daar dus zelf ook lid worden van de KNVvL. Verplicht is het geloof ik niet.

Redenen om wel lid te worden:
Het probeert te voorkomen dat er veel te strenge regels (bijv geluidsnormen) komen voor de modelvliegerij.
Helpt bv. bij het verkrijgen van een nieuw vliegveld.
Geeft een interresant blad uit.
etc. etc.

Reden om niet lid te worden:
Lidmaatschap is duur.

david, sorry hoor maar alle dingen die jij opnoemt betekend de knvvl geen bal in.
enigste wat klopt is het nadeel wat je aangeeft :(

Leden die lid worden van een bij de KNVvL aangesloten club zijn verplicht om zich ook daarbij aan te sluiten...

@ Jorrit waar staat dat beschreven. Zover ik weet erkend de KNVvl de club als een bepaald aantal leden van de club ook lid zijn van de KNVvL. (tenminste zo was het toen ik nog lid was van de KNVvL de club hoefde toen niet aan de KNVvl te betalen.) Bij de Limburgse federatie van RC Vliegers zijn de clubs aangesloten en betalen daar dan ook voor. Als lid van een club ben je dan automatisch lid van de federatie.

Ja, maar we hebben het niet over de Federatie, maar over de KNVvL... Als een club daarbij is aangesloten betaal je én club-lidmaatschap, én je KNVvL lidmaatschap.

MVA= €70,- lidmaatschap per jaar
KNVvL= €74,- per jaar

Zit dus niet bij elkaar inbegrepen.

@ Jorrit dat is een bijkomende zaak die voor de Federatie van Limburgse RC vliegers gunstiger uitpakt.
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat er volgens mij nergens een "wettelijke" verplichting hiertoe staat. Let wel, dit kan wel een verplichting van de club zijn.

Back