clubproject

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Even enkele opmerkingen:
- De methode van temperatuurregelen met een ontvanger en een regelaar heeft natuurlijk alleen zin als je geen andere regelbare voeding hebt/wilt maken.

-Bij het gebruiken van piep-blokken voor ophogen is soms een nachtwacht aanwezig om te voorkomen dat de gestapelde blokken weer verdwijnen!

Teus

Dat moet je ook niet in de donkere uren doen, dat leverd alleen maar problemen op, je weet toch dat het dan dieftsal is en dan vliegen de modellen overdag niet zo goed. Netjes vragen kan soms ook wonderen doen.

VAnavond de eerste gezamelijke bouwavond gehad. Het was een heel gezellige en leuke avond. alleen helaas de camera vergeten. op dit moment zijn een kleine 20 modellen gesneden en deze week zullen de meeste clubleden de vleugelhelften thuis tegen elkaar lijmen. De volgende week is de volgende bouwavond. Hopenlijk denk ik er dan aan om de camera mee te nemen en foto's te maken.

DSCF0003%7E0.JPG

een klein beetje voorraad die we al klaar hadden.

DSCF0004%7E0.JPG

Een van de lange werktafels, let op het is weer bijna Vastelaovend en Cafe Auwt Einighausen is daar al helemaal op voorbereid.

DSCF0001%7E0.JPG

Snijteam 1, Nico en Hans hard aan het werk met het snijden van de vleugels.

DSCF0007.JPG

Effe kijken of ze het ook wel goed doen.

DSCF0009.JPG

Snijteam 2, Eric en Daniël net zo hard aan het werk als snijteam 1.

DSCF0005.JPG

Daniël, de kersverse Papa voor de 2de keer. Vandaar de beschuit met muisjes.

DSCF0006.JPG

Tom ons jongste (9 jaar) gebreveteerde jeugdlid doet ook mee en houdt alles in het oog. Met links naast hem zijn trotse vader, daarnaast Dennis van Banning, Herbert Mols, Jos Jamar en Marco Schrama.

DSCF0010.JPG

Een van de belangrijkste dingen op zo een bouwavond, socializen.

Over 14 dagen gaan we weer verder.

Voor diegene die ook een Zagi willen bouwen, zo tape je een piepzagi in. Meer is echt niet nodig.

De kale zagi.
Afbeelding%20001%7E3.jpg

De eerste 2 stroken aan boven en onderzijde aanbrengen.
Afbeelding%20002%7E1.jpg

dan de 3de strook er op
Afbeelding%20004%7E1.jpg

en zo verder totdat de boven zijde er zo uitziet.
Afbeelding%20009%7E1.jpg

en de onderzijde ziet er dan zo uit.
Afbeelding%20012%7E1.jpg

let op hier is de gehele neus ingepakt met tape.

en zo ziet de hele bovenzijde eruit.
Afbeelding%20015%7E1.jpg

sommige foto's zijn niet echt scherp, dat komt doordat de camera langzaam aan de geest aan het geven is. Om de een of andere reden gaat een fujifilm finepix 2300 niet zo lang mee en eventueel repareren loont zich niet.

is dit een zagi met tape of tape met een zagi ???
lol :p

-DARK-Matanza

Kijk maar eens naar hoe de originele Zagi in gepakt wordt. En die gebruiken ook nog een koolstof staaf in de vleugel.

Aangezien het de bedoeling is om samen te gaan combat (elkaar raken) vliegen lijkt het me beter om de modellen zo in te pakken. Sommigen hebben zelfs een roofmate wing gemaakt.

he theo

over je camara
mijn zwager heeft dit ook gehad
schijnt dat er verkeerde lijm gebruikt is bij zeer veel camera's
merk maakt niets uit
hierdoor word de lichtgevoelige "plaat" aangetast en word alles onscherp

je moet even een heel vervelend mailtje sturen naar de fabricant en dan wordt hij gerepareerd
tenminste zo was het bij mijn zwager

zal even de site opzoeken waar staat welke camera;s het allemaal zijn

rob

Vandaag weer eens lekker gevlogen met de eerste Zagi uit de serie, en dit model zit helaas helemaal vol met fouten en is veel te zwaar. Toch vliegt het ding heel mooi en strak. Vandaag na de eerste vlucht brak een van de winglets af en tijdens de volgende vluchten was niet te merken dat er een winglet miste. Morgen eens proberen helemaal zonder winglets.....................

Vandaag tijdens het vliegen bemerkt dat de winglets niet nodig zijn aan mijn Zagi. Vorige week was al een winglet afgebroken en vandaag brak die andere ook af. Omdat ik nog niet naar huis wilde toch maar besloten om te kijken hoe hij het zou doen met beide winglets eraf en dat gaat gewoon perfect. Alleen moet ik nu heel goed blijven opletten op wat boven opf onder is aan het model.

Nog even over dat intapen. Welke tape moet worden gebruikt? Ergens las ik, 'gebruik halfdoorzichtig tape met een matje erin'. Op de foto's wordt zwart tape gebruikt, veel mooier eigenlijk. Wat voor tape is dit?

En hoe groot is de uitsparing voor de prop en het motortje. Ik heb een zelf gemaakte zagi. Waar nog geen uitsparing in zit. Het is trouwens de eerste keer dat ik zo'n ding bouw. Heb nu net de twee vleugelhelften klaarliggen.

Hoe verder?

Die zwarte tape is gewoon een ducktape kloon van de bouwmarkt (eigen merk). De uitsparing voor de motor en prop hangt gewoon af van de maten die de motor en de prop hebben.
Als je de 2 helften tegen elkaar hebt geplakt dan eerst intapen en dan de motor monteren en pas daarna gaan kijken door middel van plaatsing van de onderdelen (servo, ontvanger en motoraccu) het zwaartepunt goed proberen te krijgen.

Theo Coenen zei:
Kijk maar eens naar hoe de originele Zagi in gepakt wordt. En die gebruiken ook nog een koolstof staaf in de vleugel.

Aangezien het de bedoeling is om samen te gaan combat (elkaar raken) vliegen lijkt het me beter om de modellen zo in te pakken. Sommigen hebben zelfs een roofmate wing gemaakt.

hoe moet ik hem nou intapen?
die eerste lijkt me nogal zwaar(of is die andere nog zwaarder?), die "originele" nogal vage uitleg :(
ik hoef niet te combatten hoor ;)
en welk tape moet ik gebruiken(waar ik ook nog makkelijk aan kan komen)

Dat tapen gaat wel lukken denk ik.

Alleen vroeg ik me af welke setup voor mij wel leuk zou zijn. Ik heb mijn zagi gemaakt van het schetsje dat Theo ook ergens had gepost. Die zagi is 120 cm spanwijte met een koorde van 32 cm in het midden en 15 cm aan het einde.
De bedoeling is om er wat langzamer mee te vliegen want een speed 400 is denk ik wel erg snel, te oordelen van filmpje op www.yourzagi.com (voor mij dan). En welke manier gebruiken jullie om hem een kleur te geven? Onder en bovenkant moet toch goed te zien zijn in de lucht. Wordt daar oracover voor gebruikt?

Wat te zeggen van deze setup:

300 speed
Lipo pakket van 1500 Mah (8,4 V?)
Gunther propje
En verder 8 gram servo's.
Balsa airelons en wingelets. (te zwaar?)

Is dit formaat eenvoudiger of moeilijker te vliegen als een kleiner formaat?

Wat moet het totaal gaan wegen? Dat is denk ik wel een belangrijk gegeven. Hij is zonder tape nog helemaal kaal 100 gram.

Op welke afstand ligt het zwaartepunt? Op het schetsje bleek die niet juist te zijn aangegeven.

Exuses voor deze drie posts :cry:, voortaan zal ik het wat overzichtelijker houden in een post :wink:

Gerjon, ik gebruik dit online programma om het zwaartepunt te bepalen. Hou voor vliegende vleugels ( of staartloze) 20% van het MAC aan en je zit goed.

De Zagi waar ik nu mee vlieg is helemaal ingepakt met doorzichtige tape en daarna voorzien van die eigenmerk ductape en weegt ruim 650 gram, de andere welke alleen van ductape is voorzien weegt nog maar 450 gram.

Perfect :thumbsup:

Alleen wat denk u van de setup? Met het bepalen van een goede verhouding daartussen heb ik geen ervaring. Ik las op de site www.zagi.com van de zagi fixx. Dit is meer een soort 'slow-fly' (minder snel, bedoel niet echt slow-fly) achtige zagi. Is dat ook mogelijk met dit grotere model? Ik heb die van 120 cm spanwijte gemaakt en het vleugelprofiel van zagi 12 gebruikt uit het programma profilli. Omdat deze meer lift genereerd, leek me dat meer een model voor 'slow-fly'. Graag wil ik rustig aan doen want met een delta wing heb ik nog geen ervaring. Later kan de setup neem ik aan altijd naar de speed 400 worden gebracht?

Als ik het mis heb dan hoor ik dat graag

Tja, dat is gewoon uitproberen. Alleen denk ik dat je dan beter een dunner profiel had kunnen gebruiken. Ik heb zelf ook een Tzagi280 en die heeft ook een spanwijdte van 120 cm, maar het profiel is stukken dunner dan van die combat versies van ons. Ik zal die "kleine" straks een opmeten voor je.

Back