clubwedstrijd f3a

Discussie in 'F3A' gestart door robertbiemans, 18 feb 2023.

  1. robertbiemans

    robertbiemans

    Lid geworden:
    23 dec 2009
    Berichten:
    82
    Hallo Allemaal,

    Een poosje geleden met mooi weer lekker aan het vliegen en toen kwam er het idee of dat het misschien leuk zou zijn om bij onze eigen vereniging een soort van f3a wedstrijdje te organiseren. Aangezien dat er niet veel mensen willen blijven oefenen voor deze ene wedstrijd moest het dus iets zijn wat vrij eenvoudig te vliegen/leren is.

    Zelf zit ik te denken aan om dan 2 "categorieƫn" te vliegen.
    Bij de eenvoudige klasse zat ik te denken aan een mix van de f3a-c figuren in combinatie met de figuren welke nodig zijn om je Knvvl-Brevet te halen. Ik denk dat het vooral ook leuk is om er dan vlakke figuren in op te nemen, zoals bijv. de procedure turn. Dit moet te doen zijn voor elke vlieger die zijn brevet ooit heeft gehaald maar je moet het nog wel even doen.

    Bij de "moeilijkere" klasse zou je er voor kunnen kiezen om een go-around programma te doen maar ik denk dat dit bij een onofficiƫle clubwedstrijd voor de meeste al hoog gegrepen is aangezien dat er dan echt langere tijd op geoefend zal moeten worden. Wel is het leuk om hier wat rollen en figuren omhoog/omlaag in te verwerken om de geoefende vlieger een uitdaging te bieden.

    Beoordeling dient te gebeuren naar het kunnen van de vliegers (clubniveau).

    Het belangrijkste moet zijn dat het een leuke dag gaat worden waarbij de mensen bewust gaan kijken waar hun niveau ligt en of dat er "noodzaak" is om dit te gaan verbeteren.

    Nadat je dit gelezen hebt is mijn vraag of er misschien mensen zijn die zich kunnen vinden in mijn idee en of dat er al ergens zoiets gedaan word?

    Groeten Robert,
     
    Lex Risseeuw en Yme vinden dit leuk.
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Robert,

    Leuk plan, op zo'n zelfde basis hebben we vorig jaar bij onze club in Alkmaar de ACK-open gehouden.
    In dat geval hebben we wel gekozen voor de bekende F3A-C en F3A-B programma's maar ik denk je hier inderdaad alle kanten mee op kan.

    Eigen figuren/programma's zijn een prima keuze, ik denk dat een paar dingen belangrijk zijn:
    - maak de te vliegen figuren ruim van te voren bekend
    - maak per figuur een beschrijving waar de 'jury' op gaat letten.

    Een paar beoordelings eisen kunnen zijn:
    - midden positie, is het figuur symetrisch gevlogen t.o.v. de middenlijn
    - hoogte constant houden, zelfde hoogte beginnen en eindigen
    - rollen in het midden van lijnen.

    Je vliegt zelf ook F3A dus eigenlijk weet je waar op gelet wordt.

    Door vooraf die beoordelings eisen met de vliegers te delen komt er net een stukje meer bewustzijn en aandacht tijdens het oefenen.
    Daarnaast is het denk ik belangrijk om de boodschap dat 'meedoen belangrijker is als winnen' als basis regel te stellen.:thumbsup:

    Het is vanaf de zijlijn erg leuk om te zien hoe snel vliegers weer vorderingen maken als je ze een duidelijk omschreven taak geeft.

    Mocht je hulp nodig hebben, laat maar weten,
    PB me maar als je score-software nodig hebt,

    Groet
    Winfried
     
  3. robertbiemans

    robertbiemans

    Lid geworden:
    23 dec 2009
    Berichten:
    82
    Allereerst wil ik Winfried bedanken voor zijn reactie. Het is altijd fijn om reactie te krijgen van mensen die begrijpen wat je wilt gaan doen.

    Vandaag op onze vliegclub aan verschillende personen gevraagd om 1 figuur te noemen wat ze graag zouden willen vliegen in een simpel f3a programma (Niet officieel, alleen in clubverband).

    Voorlopig heb ik het volgende gekregen:
    1. start procedure (wind tegen)
    2. looping 2x (wind tegen)
    3. langzame rol (wind mee)
    4. procedure turn (wind tegen)
    5. stall turn (wind mee, keerfiguur)
    6. dubbele immelman (wind tegen)
    7. looping voorover (wind mee)
    8. landing (wind tegen)
    Zoals het nu is het een zeer kort programma maar zoals ik al zei, dit is het begin. De bedoeling is dat iedereen deze figuren kan vliegen zonder dat hier maanden voor getraind word. Het gaat vooral om de fun en ook is het een goede training om bewust te vliegen.

    Dan heb ik tenslotte nog een vraag. Bij het schrijven van een f3a programma maken ze gebruik van zogenaamde Aresti notatie, zoals je kunt zien heb ik een procedure turn in mijn programma zitten maar ik heb geen idee hoe dat je dat in Aresti op zou moeten tekenen. Kan iemand mij dat misschien vertellen?

    Groeten Robert,
     
    Yme vindt dit leuk.
  4. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Friesland
    Hallo,
    Leuk idee, en leuk programma.
    Ik heb dit gevonden,
    https://www.openaero.net/
    Ik vind het wel een beetje lastig werken, maar als je er even mee bezig gaat moet het te doen zijn.
    Hoop dat het werkt.


    Met vriendelijke groet,

    Yme
     
    wvr vindt dit leuk.
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Robert,

    uistekend idee om de leden te vragen welke figuren er in zo'n club-kunstvlucht programma zouden moeten zitten, op die manier heb je daar al meteen draagvlak voor. En mooie keuze van figuren, deze figuren zijn echt moeilijk zat om achter elkaar te vliegen. Leuk!

    Nu nog met elkaar afstemmen waar je/jullie per figuur van vinden dat de aandacht op gevestigd moet worden.

    b.v. bij de slowroll: is het belangrijker dat de rol met 1 konstante snelheid gerold wordt en minimaal 3 seconden lang is, of wil ook nog verplichten dat het deel rugvlucht precies in het middem ligt?

    stallturn: Wat accepteer je nog als stallturn? qua afstand in up/down lijn, is de radius van invliegen en uitvliegen belangrijk?

    landing: Voor veel vliegers een redelijk stress moment, na alle aandacht op de figuren zijn ze vaak een beetje op, mijn idee is om de landing niet te beoordelen en de vliegers de rust te geven om gewoon hun kist heelhuids te landen.

    Door te spelen met die aandachts punten kan je het de vliegers makkelijker of moeilijker maken maar is het uiteindelijk wel voor iedereen (vliegers/juryleden) duidelijk.
     
    Yme vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina