Clubzwever Surprois

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 22 jan 2011.

  1. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Wat in hemelsnaam is SURPROIS?

    Dat is wat een Westfries zegt, als hij een poging waagt, in het Engels een verrassing aan te kondigen. Surprois is dus Westfriesengels voor verrassing
    In deze tijd is het vooral ARF wat de klok slaat. Daar is niets mis mee. Maar ervaring missen omdat je nimmer iets hebt gebouwd is een goed modelvlieger onwaardig. Je moet toch een keer wat hebben meegemaakt om ook bedreven te raken in het herstellen van wat schade, Om te begrijpen waarom iets goed of slecht vliegt. Ik richt mij hierbij ook tot de helivliegers. Met alle respect voor hun specialisatie in de modelvliegsport, het is allemaal met zweven begonnen. Daar liggen de roots van het modelvliegen. Zonder die roots (heb je'm weer) te hebben ervaren, mis je een stuk besef van de ware modelvliegkunst. Om nu te voorkomen dat sommigen zich gaan schamen heeft het bestuur van MVCP een initiatief laten ontspruiten aan het brein van een paar modelvliegcultuurfreaks……….
    ………….De verrassing is een modelzweefvliegtuig gedoopt SURPROIS.

    Bron, 11-09-2010, Siem Goede




    …….zo is het allemaal begonnen en nu ben ik bezig mijn eigen SURPROIS te bouwen.

    Dit waren de uitgangspunten voor het ontwikkelen van de SURPROIS:

    Een zwever voor de beginner, gestuurd slechts over richting en hoogteroer.
    Stabiele constructie met incasseringsvermogen. Eenvoudige houtbouw, te bouwen met simpele middelen. Vliegprestaties gelijk (of beter:D) dan soortgelijke zwevers.

    Technische gegevens:

    Spanwijdte…………… 2000mm
    Romplengte……………1112mm
    Vleugeloppervlak……ca. 38dm²
    Vleugelprofiel………..Clark Y, gemodificeerd, tipverdraaiing aerodynamisch.
    Gewicht………………...nog niet bekend

    Het bouwpakket:
    Alle belangrijke onderdelen zijn laser gesneden.
    Verder zitten alle benodigde latjes, plankjes en kleindelen in het pakket.

    Johannes
     
  2. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Het bouwpakket

    [​IMG]

    Johannes
     
  3. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Rijswijk
    Wordt dit een bouwverslagje? Ben benieuw naar de vorm van romp en vleugels
     
  4. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ja dit wordt een bouwverslag.

    Johannes
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    ben benieuwd
     
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ben erg benieuwd! Vooral naar de 'looks' van dit model.

    En de naam is ook super, mijn moeder is West-Fries dus ik denk te weten hoe je de naam in het eggie uitspreekt . .

    Succes met de bouw.

    Jacob
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.193
    Locatie:
    Kortrijk
    zelf bouwen

    Johannes,

    Ik kan je betoog voor 200% onderschrijven.
    Dit is een goed initiatief.
    En met een clark Y kan je de bal moeilijk mis slaan.
    Het is een profiel waar soms veel te laagdunkend over gedaan wordt.
    In werkelijkheid is het een topper onder alle voorwaarden.


    Ik zou graag het uitzicht van dit toestel aanschouwen.

    Mvg,
    Aurectar
     
  8. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    De romp

    En nu wordt het spannend!
    Past het allemaal wel?
    De tijd zal het leren.

    Eerst ga ik de romp bouwen.
    De romp zijkanten zijn gedeeld en moeten aan elkaar gelijmd worden.
    Ik gebruik hulpblokjes voor het uitlijnen van de rompdelen.
    Nu weet ik zeker dat twee gelijke delen ontstaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Johannes
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    tip van deze kant , daar waar gelijmdt wordt en er nog een verbrande rand van het laseren zit ,deze eerst schoon schuren zodat het hout weer open wordt en dus weer lijm opneemt voor een betere hechting .de rand mag best briun zijn ,maar niet zwart , je moet het hout kunnen zien zeg maar .
     
  10. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Hey Johannes, mede omdat ik nog geen duidelijke afbeeldingen van het te behalen resultaat heb gezien is mijn belangstelling wel geprikkeld. Ik dacht dat ik al een aantal projecten parallel had lopen maar jij kan er ook wat van!! Succes!!
     
  11. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Verbrande rand

    Inderdaad, het nawerken van een lasersnede met schuurpapier is belangrijk indien nodig!
    Ik heb al vele laser gesneden onderdelen in mijn handen gehad en wat mij opviel was dat onderling grote verschillen zijn betreffende de kwaliteit. Met sommige onderdelen kun je me op papier schrijven zoveel koolstof zit er nog op.
    Bekijk eens onderdelen die lasergesneden zijn door Andreas Decker. Deze kun je zonder nabewerking verlijmen.
    Wat ik me wil zeggen is, dat er geen standaard regel is van wel of niet de lasersnede nawerken. Het is aan de individuele modelbouwer om te beoordelen in welke staat de onderdelen verkeren.

    Bedankt serge voor deze input.
    Ik ben een zwever voor beginners aan het bouwen.
    Hoe meer informatie en tips des te waardevoller wordt dit draadje voor de beginnende modelbouwer.

    Johannes
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    TheNorb vindt dit leuk.
  13. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Romp zijkant

    De twee rompzijkanten balsa 2mm zijn klaar voor het aanbrengen van de rompversterking populierentriplex 3mm.
    Nu is het goed opletten dat één linker en één rechter rompzijkant ontstaat.
    Voor het positioneren van de onderdelen gebruik ik de twee beukenhouten elastiekstokjes Ø 6mm. Ik gebruik witte houtlijm.
    Overtollige lijm onmiddellijk verwijderen met een kleine
    Penseel gedompeld in een beker water. Let op, het hout niet te nat maken!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Johannes
     
  14. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Stringer en rompversterking achter

    Hier heb ik de stringer balsa 4x4mm tegen de rompzijkant onder gelijmd. het uiteinde achter laat ik gewoon uitsteken, wordt later op maat gemaakt.
    [​IMG]


    De stringer boven moet wel eerst op de juiste lengte worden gemaakt. Ik heb meteen twee stuks aangemaakt met exact dezelfde lengte. Het achtereinde wordt schuin afgesneden gelijk aan de rompversterking triplex 1mm. Deze rompversterking gebruik ik als schabloon voor het aftekenen.
    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]


    Nu kan ik de stringer op de rompzijkant lijmen.
    [​IMG]


    Nu kan de rompversterking achter triplex 1mm verlijmt worden.
    Let op! Belangrijk is dat de afstand van 3mm (zie foto) wordt aangehouden. Later komt op die plek het 3mm dikke populierentriplex plankje. Zit verschil in afstand tussen linker en rechter rompzijkant is het gevolg en stabilo wat niet horizontaal op de romp zit.
    [​IMG]


    [​IMG]

    Johannes
     
  15. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Vraagje: is het freessetje en tekening ook te bestellen of is één en ander alleen voor "ingezetenen"?
    Verder succes met dit project (zelf vandaag een bouwdagje aan de ASW27B)
    Groeten, Maarten
     
  16. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Lasersetje

    Maarten, op je vraag of de lasergesneden onderdelen van de Surprois ook aan andere geïnteresseerde geleverd kunnen worden hangt van een aantal factoren af.
    Het idee om een eigen clubzwever de ontwikkelen en bouwen leefde al een tijdje.
    Vorig jaar hebben wij besloten om aan te beginnen. Een eigen ontwerp is toch iets bijzonders voor een vereniging. De meeste verenigingen kopen gezamenlijk een bestaand bouwpakket.
    Er is keuze genoeg. De markt is overspoeld met prachtige houtbouw zwevers.
    Onze opzet is niet uit commerciële gronden ontstaan maar puur uit liefde voor modelbouwen en vliegen.
    Voor mij was het belangrijk om ervaring en kennis op te doen van hoe wordt dit ontwerp door de verschillend modelbouwers uiteindelijk gerealiseerd. Op dit moment wordt de Surprois door ervaren maar ook beginnende modelvliegers gebouwd. Voor mij verrassend en leerzaam wat ik nu allemaal te zien krijg. De ontwerper heeft zich in elk detail ingeleefd en weet precies van elk onderdeel waarom het die vorm heeft gekregen. Elk onderdeel heeft zijn verhaal.
    Inmiddels heb ik de vorderingen kunnen bewonderen en ook meteen kunnen zien waar problemen zijn. Waar ik zelf nooit bij stil ben blijven staan is het feit dat niet iedereen kan tekening lezen en niet voldoende ruimtelijk inzicht heeft.
    Dit is voor een ontwerper een enorm belangrijk punt. Wil je een beginnervliegtuig op de markt brengen ligt daar de grootste uitdaging om een bouwpakket te ontwikkelen wat door iedereen begrepen wordt.
    Voor mij betekend het in ieder geval dat ik mij moet indenken hoe iemand met geen of minder ervaring naar een tekening kijkt.
    Niet eenvoudig als je dagelijks bezig bent met productontwikkeling en ook nog op en hel ander gebied.

    Maar om op je vraag terug te komen kan ik zeggen dat de tekening van de Surprois wel wordt vrijgegeven voor privédoeleinde. Maar pas als de opvolger van de Surprois zijn eerste vlucht heeft gemaakt. :D:D:D
    Tot die tijd kunnen ook de lasergesneden onderdelen tegen kostprijs gekocht worden.

    Johannes
     
  17. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Johannes bedankt voor je uitgebreide antwoord.
    Succes met dit mooie project
     
  18. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Spanten

    Het blokje voor de lierstart haak wordt samengesteld uit vier stuks 3mm triplex plaatjes.
    [​IMG]


    Voor het positioneren van de triplex plaatjes maak ik gebruik van de gaatjes in het centrum en een lucifer.
    [​IMG]


    Met witte houtlijm de onderdelen verlijmen, klemmen erop en lucifer verwijderen.
    [​IMG]


    Nu worden de spanten en plankjes gecontroleerd op passing zowel in de linker en rechter rompzijkant. Lijmresten kunnen in de weg zitten. Het is belangrijk dat de onderdelen goed aansluiten. Zijn de onderdelen niet goed pas, bouw je een vormafwijking in.
    [​IMG]


    Alle spanten met dezelfde breedte, servoplankjes en blokje voor lierstart haak kunnen nu met de twee rompzijkanten worden verlijmt. Controleren of alle onderdelen wel in de bestemde uitsparingen zitten.
    [​IMG]



    Gewicht erop….. uitrichten hoeft niet dat gebeurt vanzelf. Het is wel aan te raden om het geheel met een blokhaak te controleren.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Johannes
     
  19. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Staartboom

    Het stabilo met hoogteroer is demontabel voor transport.
    Daarvoor heb ik twee inslagmoeren met 30 minuten epoxy in de stabilo drager populierentriplex 3mm gelijmd.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Voor het verlijmen van de twee spanten en stabilo drager in de staartboom gebruik ik weer hulpstukjes. Deze positioneer ik op de tekening met speelden. Nu weet ik zeker dat mijn romp mooi symmetrisch wordt.
    [​IMG]



    Nu worden de spanten op de juiste positie geplaatst en met speelden gefixeerd. Als laatste lijm ik de stabilo drager tussen de rompzijkanten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het uitharden van de lijm kan ik de achter bovenindekking 2mm balsa erop lijmen. Dit onderdeel is al op maat gesneden. Lekker makkelijk.
    [​IMG]

    Johannes
     
  20. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Romp bovenkant

    Het volgende is het verlijmen van de kopspant. Daarvoor moeten de twee rompzijkanten naar mekaar toe gebogen. Om te zorgen dat de klem niet afgeleid heb ik eerst twee driehoeklijsten met spelden aan de rompzijkanten vastgezet.
    [​IMG]


    De hoekversterking balsa driehoeklijsten 10x10mm maak ik met een mini-Japanzaag op maat. Zaag vlak tegen spant houden en zagen. Op die manier heb ik meteen de juiste hoek en lengte.
    [​IMG]


    De lichte kromming van de rompzijkanten (bovenaanzicht) teken ik af op de driehoeklijsten en schuur deze pas. Lijm erop en met spelden vastprikken. Driehoeklijsten boven iets laten uitsteken, deze worden later op maat geschuurd.
    [​IMG]


    Voorbereiding bovenindekking en deksel.
    [​IMG]


    Bij de bovenindekking achter schuur ik meteen de hoeken mooi rond. Het gedeelde voor het stabilo laat ik hoekig i.v.m. zo groot mogelijk draagvlak ervoor.
    [​IMG]


    Voor heb ik de driehoeklijsten gelijk aan de rompzijkanten geschuurd.
    [​IMG]


    Johannes
     

Deel Deze Pagina