Clubzwever Surprois

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 22 jan 2011.

  1. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Een voorbeeld, zoo mooi strak als jij bouwt. Grote klasse!

    Jacob
     
  2. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Dat mag je wel zeggen Jacob. Ik kijk mijn ogen uit !!! De romp ziet er zeer degelijk uit.

    Maar eigenlijk zit ik te wachten op de vleugels. Ben benieuwd hoe die zijn opgebouwd. Zag ook geen plaatjes bij "Pegasus".:(

    Prachtig Johannes.

    Groeten, JH
     
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Even geduld voor de vleugels ;)

    Johannes
     
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Bovenindekking romp voor

    Dit kleine stukje balsa 2mm indekking bij de voorlijst van vleugel heb ik aan de binnenkant romp met 1mm vliegtuigtriplex versterkt. Het schuifje voor de deksel vergrendeling beweegt later hieronder.
    [​IMG]



    Nu het deksel geplaatst en het laatste stuk indekking met de romp verlijmt.
    Wel heb ik een strookje 1mm triplex tussen indekking en deksel geplaatst om ruimte te creëren voor het deksel. Ook heb ik voor op het deksel folie geplaatst om zeker van te zijn dat het deksel niet per ongeluk ook vastgelijmd wordt.
    [​IMG]


    Ook hier een extra versterking 1mm triplex op binnenkant romp gelijmd.
    [​IMG]


    Na het drogen overtollig balsa met een japanzaag verwijderen en vlakschuren.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Het deksel is opgebouwd uit verschillende onderdelen. Voor de stabiliteit lijm ik een 1mm triplexplaatje op binnenkant deksel. De sleuf voor het vergrendelschuifje gebruik ik om de twee delen te positioneren door een passend stuk balsa in te steken.
    [​IMG]


    Twee laser gesneden 3mm triplex onderdelen zorgen voor de juiste kromming van het deksel.
    [​IMG]


    Het vergrendelschuifje wordt pas na het aanbrengen van de bespanfolie aangebracht.
    [​IMG]


    De bovenindekking romp is nu klaar.
    [​IMG]

    Johannes
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Heeft de ontwerper goed naar de climaxx gekeken? Romp opbouw, gebruikte materialen, zelfs de opbouw van het luikje is hetzelfde. Hele mooie en prettige manier van bouwen overigens.
    En ik zou willen dat ik het geduld had om ook zo netjes te bouwen!...klasse hoor

    Justus
     
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Climaxx?

    Justus, als je goed kijkt zie je toch belangrijke verschillen met de Climaxx.
    Behalve bij het dekseltje alhoewel ook da belangrijke details anders zijn.
    Nu is het grappige dat ik in het jaar 1980 - 1981 al deze rompconstructie toegepast heb. Met één klein verschil het dekseltje wat meer op een canopy leek.
    Het was de meest voor de hand liggende constructie balsa rompzijkant met triplex versterking maar ook achter bij de staart! Bij de Climaxx hebben ze dat pas na wat klachten uit de markt aangepast. Voor de dekselconstructie heb ik wel naar de Climaxx gekeken omdat ik deze oplossing constructief in zijn geheel sterker vind dan een diepe inkeping in de romp voor het kapje.

    Johannes
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Details en ontwerp zijn duidelijk anders. Jouw staartontwerp is is naar mijn bescheiden mening veel mooier en handiger....de climaxxromp is bijvoorbeeld niet de meest makkelijke in het vervoer met die vaste V-staart.
     
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Onderkant romp indekking

    Eindelijk kan de romp onderkant worden ingedekt met balsa 2mm.


    [​IMG]


    [​IMG]
    De bowden kabel voor hoogde en richtingroer worden in de juiste gaten geschoven.



    [​IMG]
    Voor het verlijmen van de bowden kabel gebruik ik Beli Zell.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nu ik de foto bekijk moet ik toegeven dat ik overdreven veel spelden heb gebruikt.

    [​IMG]
    Mijn zaagje komt weer goed van pas voor het afwerken van de indekking.


    [​IMG]
    De romp neus is opgebouwd uit drie delen. Het middelste deel heeft een uitsparing voor ballast indien nodig.


    [​IMG]

    Johannes
     
  9. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Complimenten voor de zeer nette manier van bouwen, uiteindelijk bepaalt toch de kwaliteit van bouwen of een model goed vliegt of niet maar dat zie ik hier helemaal goed komen.

    Mag ik vragen waar je dat mooie kleine japan zaagje gekocht hebt? dat ziet er erg handig uit.
    Als je zo'n randje afzaagt gebruik je de hele romp-zijkant als geleider, maar beschadig je dan de rest van het hout niet? Met een gewone zaag gebeurd dit wel omdat de tanden "gezet" zijn, ze steken iets buiten de zijkant van het blad.

    En over hoeveel euries praten we dan ongeveer ?
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2011
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
  11. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    bedankt voor de link Johannes, de omschrijving op de website zegt voldoende:
    Ben je in staat om mijn andere vraag ook te beantwoorden?
     
  12. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi jesse,

    In oktober 2011 kunnen de laser gesneden onderdelen geleverd worden. :D
    Dan wordt ook de prijs bekend gemaakt.

    Belangrijk om de weten!
    De SURPROIS is ontwikkeld voor de beginnende modelbouwer en vlieger.
    Natuurlijk ook geschikt voor gevorderden en experts. ;)
    Hij heeft een spanwijdte van ruim twee meter met in het midden deelbare vleugels.
    Vleugelbevestiging met elastieken.
    Het incasseringsvermogen bij een slechte landing moet hoog zijn. Of dat ook daadwerkelijk zo is zal het komende vliegseizoen leren.
    Zodra mijn zwever klaar is ga ik hem uitvoerig testen in de praktijk.
    - lierstart
    - huckepak
    - klittenband sleepvlucht
    - hellingzweven in de duinen en in de zomer in de Oostenrijkse Alpen.

    Op het moment worden meerdere Surprois door clubleden van onze vereniging gebouwd.
    Er zijn zowel beginners als ervaren modelvliegers me bezig.
    Ervaringen die zij opdoen tijdens het bouwen en straks vliegen ga ik analyseren en indien nodig worden nog wijzigingen in de constructie doorgevoerd.

    Johannes
     
  13. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    super, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
    Ik blijf dit topic lekker volgen want ik vind het er zeer strak uitzien allemaal.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    ziet er goed uit tot zo ver .
     
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Romp

    De balsa neus kan nu worden vastgelijmd.
    [​IMG]


    Aan de achterkant romp komt nog een versterking tegen het inscheuren van de balsa rompzijkanten. Hiervoor gebruik ik 1mm dik triplex plaatjes die aan de binnenkant worden vastgelijmd.
    Balsahout is gevoelig voor indrukking daarom gebruik ik altijd beschermplaatjes tussen klem (Knijpers) en werkstuk.
    [​IMG]



    De vleugels komen op de relatief smalle rompzijkanten de liggen. Om een zo een groot mogelijk raakvlak tussen romp en vleugel te verkrijgen ga ik de romp onder de juiste hoek schuren. Hiervoor heb ik schuurpapier op een stuk balsa 4mm dik gelijmd.
    [​IMG]



    Nu gebruik ik de vleugelpen als hulpstuk samen met het schuurplankje.
    [​IMG]


    De romp krijgt nog aan de onderkant een extra versterking. Het is een soort schaats gemaakt van twee stuks vliegtuigtriplex 3mm dik.
    [​IMG]


    Deze versterking moet goed verlijmd worden. Het koolstof van het lasersnijden moet volledig worden weggeschuurd.
    [​IMG]


    Met potlood de positie voor de schaats op onderkant romp aftekenen en verlijmen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Johannes
     
  16. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Schitterend Johannes !!! Jammer dat ik er al een paar van dit soort heb anders.......

    Dan krijgen we nu de vleugel......:D

    Groeten, JH
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    ziet er nu al leuk uit
     
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Stabilo en kielvlak

    Het stabilo wordt opgebouwd van 5mm dik balsa als vakwerkconstructie.
    [​IMG]


    Ook het kielvlak heeft een vakwerkconstructie.
    [​IMG]


    De onderdelen moeten goed pas zijn voor een sterke verbinding.
    Met spelden de onderdelen op de bouwplank fixeren en de lijm goed laten uitharden.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Stabilo en kielvlak krijgen nog een extra halfronde beukenhouten versterkingslijst.
    Deze versterking heeft ook als voordeel dat de voorlijst meteen een strakke radius krijgt.
    [​IMG]


    Met schilderstape de lijsten fixeren en laten uitharden.
    [​IMG]


    Nu kan het geheel worden geschuurd.
    [​IMG]


    Johannes
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    mooi bouwwerk voor een typische beginners zwever idd
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    beukenlijsten

    Zijn die halfronde beukenlijsten te krijgen in de handel?
    Ik denk op het hoogte en richtingsroer van mijn Monterey.


     

Deel Deze Pagina