CM-basic als slave aan een FC28 (vreemde neutraalstand)

Ik wil een oude robbe CM-basic aan een robbe/futaba FC28 knopen als slave maar ik loop tegen een probleem aan:
De neutraal stand voor de servo wijkt nogal af, en ik vond dit op de site van Olivier (http://users.belgacom.net/TX2TX/somr-gb.htm)
Some transmitters of this brand (CM-Rex,Terra Top FMSS/PCMS, ...) have for the neutral of the servos the choice between an impulse of 1.3 msec or 1.5 msec. The present standard for servos is 1.5 msec (except for Multiplex, see chap. 1) and the dipswitch here for must thus be set in this position as to correspond as close as possible with the recent transmitters.
En ik denk dat dat ook het probleem is, maar waar zit die switch in een CM-basic. Weet iemand dit?

Verder heb ik nog een probleem met de kanaalvolgorde, maar dat kan zijn dat ik nog iets anders moet aanpassen in de fc28. Daar ga ik nog even verder naar zoeken.

Bert

Hallo,

De vraag is of er uberhaupt zo'n switch is op de CM-basic om de pulslengte te veranderen...

Succes ermee, ik kan je hiermee echter niet helpen. Jan V.M. (wiens werk zijn hobby is...) weet zeker op jouw vraag te antwoorden.
En met de programmatie van de FC28 kan ik je ook niet helpen (kanaaltoewijzing veranderen indien mogelijk).
Anyway, keep in touch indien je oplossingen hebt!

Olivier

mmm mijn cm rex heeft gewoon een schakelaar er op zitten
1,5 en 1.3 dit zit bij de pcm ppm schakelaar.
groeten wiebe

wiebe zei:
mmm mijn cm rex heeft gewoon een schakelaar er op zitten
1,5 en 1.3 dit zit bij de pcm ppm schakelaar.
groeten wiebe

En daar zit die bij mij ook. Bedankt want ik heb geen handleiding van dat ding, dus ook geen idee wat dat was. Kan je soms ook nog ergens stickmode instellen?
Bert

Dit is dus het probleem. Robbe stuurt de kanalen heel anders naar buiten dan de hedendaagse robbe/futaba.

Kanaal Futaba - Robbe
Kanaal 1 Ailerons - Ailerons
Kanaal 2 Elevator - Elevator
Kanaal 3 Throttle - Rudder
Kanaal 4 Rudder - Throttle

Dus omsolderen die oude zender anders kan ik dat ding nooit als slave gebruiken.

Op de printplaat kijk ik naar 2 stekkerblokken met 6 draden elk (1 voor linker knuppel en 1 voor de rechter)

L Blauw1
L Groen1
L Geel1
L Oranje1
L Rood1
L Bruin1

R Blauw2
R Groen2
R Geel2
R Oranje2
R Rood2
R Bruin2

Dus hoe zet ik die handel om zodat ik precies zo uitstuur als een futaba zender? Wie kan me hier een beetje op weg helpen?

Zelf dacht ik het volgende:

L Blauw1 -> oranje1
L Groen1 -> rood1
L Geel1 -> bruin1
L Oranje1 -> blauw2
L Rood1 -> groen2
L Bruin1 -> geel2

R Blauw2 -> blauw1
R Groen2 -> groen1
R Geel2 -> geel1
R Oranje2 -> oranje2
R Rood2 -> rood2
R Bruin2 -> bruin2

Dit wordt:
boom.gif
. Vervolgens:
crying.gif
(de eigenaar) en
dancing.gif
(de servicedienst).

Aan de rechter knuppel hoeft niets te veranderen, hoog-laag en aileron zitten al goed.

Linker knuppel:
rood en bruin: AFBLIJVEN (=voeding).
geel <-> blauw (knuppel)
oranje <-> groen (trim)

Resteert nog 1 probleem: hoe doen we dat met de factuur :roll: ? Dit advies kan natuurlijk niet gratis! Volgende keer indoor helivliegen in Rotterdam extra pak bokkepootjes :yes: ???

Back