CNC bouwen

Discussie in 'CNC' gestart door Anko, 2 apr 2012.

  1. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik denk dat je echt veelste licht denkt over een cnc machine en de precisie van je loopwerk... koop dan de chineze spullen ben je voor paar honderd klaar voor de hele machine.
     
  3. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Anko, al gedacht aan een bouwverslagje?
    Zou leuk zijn denk ik!
     
  4. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    voor dit geld kan je zelf geen machine bouwen ik dacht er eerst ook over maar toch voor een kant en klaar model gegaan.
    ik heb de spullen om een machine te bouwen draaibank cnc vreesbank maar tog kost het dan veel meer.
    als je nou nog groter wil ja dan hem je meschien een punt.
    maar voor 1500 een machine kompleet met vfd en motor is geen geld de besteuring ja ok das niks maar werkt wel voor als nog al lees ik er mindere dingen over maar voor niet al te veel heb je het ook knap.
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    :rolling: doe een opleiding werktuigbouwkunde en denk te licht over precisie? bouw hele heli's zelf(inclusief draaiwerk tot op 0.02mm nauwkeurig met de hand) dus denk niet dat iets dergelijks t probleem gaat worden. lees er op CNCzone meer over dat mensen t redden voor t budget wat ik voor ogen heb dus zal wel meevallen. tevens heb ik de beschikking over een complete werkplaats.. maak je maar geen zorgen, ik red me wel;) vraag hier alleen info over verschillende keuzes die andere bouwers misschien hebben moeten maken.

    edit: @streetbiker, bouwverslag, nah. bouw dat ding lekker voor mezelf en ik vergeet toch steeds fotos te maken...

    In ieder geval begonnen met tekenen, ga voornamelijk 40x80 profielen gebruiken daar ik daar goedkoop aan kan komen en het makkelijk bouwt.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2012
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Edit dubbelpost..
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Zoiets zal het gaan worden..

    [​IMG]
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Waarschijnlijk dus niet. misschien dat ik wat fotos in dit draadje plaats;)
     
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ondertussen de geleiding en spindels voor de X as besteld, wachtend op het mailtje van de ebay verkoper die mij t alu gaat leveren...:)
     
  11. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Wat ik mij precies afvraag.
    Hoe weet je precies op welke lengte ze moeten worden ingekort?
    Want je bestelt toch alle stukken apart, soms toch moeilijk in te schatten dan?
    Welke aanpassingen zijn precies nodig aan de spindles?
     
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik heb sowieso de tekening waaruit ik alle lengtes van de profielen kan uitlezen, en hetzelfde met de geleiding. De spindels heb ik overmaats besteld en zonder eind aanpassen
    ng, die moet ik dus zelf nog aanpassen op de draaibank. Wat er allemaal aangepast moet worden ga ik eens rustig bekijken zodra ik de brug glijdend op t frame heb en ik de as en lagerblokken heb liggen. Het ontwerp laat nu toe voor meerdere oplossingen voor de spindels.
     
  13. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ahzow.
    Ik lees het hier later wel nog welke aanpassingen je precies hebt moeten doen.
     
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    [​IMG]



    Even verder gegaan met tekenen:) wordt al wat zo
    inmiddels alles besteld aan materiaal, spindels en geleidingen. ook mn steppers en drivers en zit nu net over de 1100 euro, dus budget zal iets opgerekt moeten worden:yes: maar ben er gelukkig wel bijna dan.:p

    Morgen ga ik de profielen zagen en boren, en dinsdag even familie helpen met pc problemen en woensdag de hele zaak afmonteren, heb helaas alleen de Alu profielen binnen dus het zal even bij monteren van het frame blijven.. tevens moet ik nog wat alu platen laten bewerken(en nog iemand vinden die dat kan doen.. 8mm dik:rolleyes:)

    heb tevens besloten om de spindle zelf te gaan bouwen, de dure collets van een kress bevallen me niet, en een china spindle kan ik zelf ook wel fabrieken:p
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2012
  15. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    weer wat verder gegaan, spindles en lagering uitgetekend.. zo goed als klaar nu, nu wachten op een aantal onderdelen die gefreest moeten worden.:D

    [​IMG]
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    En ik kreeg wat onderdelen binnen weer :) gelijk wezen monteren.. paste allemaal goed dus we kunnen weer verder met de volgende serie onderdelen :)
    [​IMG]
     
  17. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ziet er goed uit, keep the updates coming!
     
  18. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Bijna een maand en nog geen steek verder..

    dus maar een tafeltje gebouwd(220x150cm), ouwe tl balk opgehangen onder de balk van t dak(zo schijnt ie niet in mn ogen ook nog! dubbel bingo! pc ook maar gelijk neergezet.. helaas wil mn 2e scherm t niet meer doen dus dat staat nog op t lijstje....
    CNC(iig het frame) naar boven geleurd geleidingen daarvan ook uitgelijnd.
    Lagerblokken voor de kospindels+ de spindelmotor zelf gedraait/freest.
    nu is het wachten op mn onderdelen die bijna klaar zijn..

    als dat er is evn een dagje de werkplaats weer in om ea aan gaten te boren en dan bouwuuhhh:D

    [​IMG]
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Mooie werkplek Anko! Ziet er goed uit.

    Ben benieuwd wat er straks allemaal uit jouw fabriek gaat komen!

    Steven.
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Huidige stand van zaken, 1 X as spindel is uitgelijnt, de y en z as ook... Z as motor zit, de andere kan ik pas monteren als mn riemen er zijn.

    wacht nu nog op kabelkettingen, wat 4pol. Speakon pluggen en machinevoeten... De platen daarvoor zal ik zelf moeten frezen haha.... Dat wordt even 2 uurtjes in de herrie zitten. Zit nu namelijk geen 1 vorm van demping tussen tafel en machine...
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina