CNC Draaibank 180x300

Discussie in 'CNC' gestart door patrick dettmers, 31 dec 2018.

  1. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Hallo allemaal,

    In het verleden ben ik actief geweest op modelbouwforum omtrent RC-auto's en het zelfbouw gasturbine gedeelte.
    Echter afgelopen jaren heb ik weinig gepost of gedeeld aangezien de hobby-tijd ie wat beperkter is geworden.
    Toch betekend dat niet dat ik helemaal stil zit. Afgelopen tijd heb ik mij namelijk bezig gehouden met het ombouwen van een klein draaibankje naar een CNC draaibank. Daarnaast heb ik ook redelijk wat geknutseld aan 3D-printers.
    Vandaag dacht ik ineens; die andere modelbouwers zouden het vast wel leuk vinden als ik wat laat zien, laat ik weer eens wat posten;).


    Dus hieronder wat plaatjes en een korte beschrijving van de CNC-draaibank;

    [​IMG]
    De basis is een 180x300 conventionele draaibank van T-mach (hetzelfde als Optimum, HBM, enzovoorts).
    De draaibank staat onder een hoek van 45 graden om een 'slant-bed' machine te creëren. Hierdoor zakt de dwarsverplaatsing onder zijn eigen gewicht naar beneden. Dit heb ik zo gedaan om speling uit het systeem te werken zonder een kogel-omloopspindel te hoeven plaatsen. Hier is namelijk enorm weinig ruimte voor; een kogelomloop moer is simpel weg te groot. De langsverplaatsing beschikt wel over een kogelomloopspindel.


    [​IMG]
    Over de draaibank is een kap met lexaan raam geplaatst zodat alle spanen en later snijolie binnen blijven.
    In eerste instantie wilde ik deze laten openen met een gasveer, maar ik heb toch besloten deze handmatig te maken met een armpje dat dichtgaan blokkeert (komt nog).


    [​IMG]
    Zoals eerder aangeven; de X-as beschikt nog over de standaard trapezium spindel+moer. Het handwieltje+nonius heb ik eraf gehaald om vervolgens op die plek een riemwiel op te plaatsen.
    In het metalen deel waar de draadspindel gelagerd is zat standaard helemaal niet van lagers of bussen :(.
    Het was enkel een geboord gat, ik kon het dus niet laten om daar even mooie alu-brons glijlagers in te persen.
    Helaas zie je er uiteindelijk niets meer van maar het werkt wel goed:).

    De motor voor de X-as hangt onder de spindel en drijft een riem aan, welke mooi weg gewerkt zit onder een 3D-geprint kapje.

    Over 3D-printen gesproken, ik probeer altijd zoveel mogelijk onderdelen te printen. Ten eerste omdat ik geen freesmachine heb maar ook is het enorm leuk om te doen en heb je heel veel ontwerp-vrijheid. Voor functionele/structurele onderdelen gebruik ik voornamelijk PETG materiaal. Dit materiaal is sterk en stijf genoeg voor veel toepassingen. Voor het maken van bijvoorbeeld motor-steunen is het echt perfect!
    Het is lastig op de bovenstaande foto te zien maar zelfs het huis voor de Z-as kogelomloop moer is geprint.
    Het heeft wel wat tijd gekost om dit qua ontwerp stijf genoeg te krijgen i.c.m. het materiaal maar uiteindelijk werkt het echt heel goed.

    [​IMG]
    De Z-as spindel zit op de zelfde positie waar normaliter de langsverplaatsing spindel zit.
    De standaard spindel is eenvoudig gezegd vervangen door een kogelomloopspindel waar een motor opgezet is. Ook deze motor mount is weer geprint.

    [​IMG]
    Onder het frame (aan de achterkant) is ruimte voor de elektronica. Momenteel gebruik ik een Arduino met GRBL om alles aan te sturen, dit is echter tijdelijk. Aangezien GRBL geen draadsnijden ondersteunt (spindle-synchronisation) zal ik deze uiteindelijk vervangen voor een USB-CNC kaart waarmee ik wel kan draadsnijden. Maar voor nu werkt de GRBL prima om alles mee te testen.
    In de toekomst wil ik aan de onderkant van het frame een tankje en een pompje plaatsen voor de koelmiddel.

    Even een kort filmpje voor de leuk;



    Tenslotte ook een 'klein' voorbeeldje van één van de 3D-printers waar ik mee werk.
    [​IMG]
     
    coen_l, HeliKoper, Olaf Wevers en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Olaf Wevers

    Olaf Wevers Administrator Moderator team

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Enschede
    3D printer ook zelf gemaakt ?

    Ik wil zelf ook beginnen met 3D maar weet niet waar ik moet beginnen, zelfbouw of kant en klaar.
    Kant en klaar zit zoveel verschil in.
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Zelf heb ik een CNC machine (kan ook 3D) en een 3D printer.
    De cnc machine heb ik zelf gebouwd, de printer gekocht.
    Als je de tijd wilt investeren, dan zou ik zeggen bouw hem zelf. Ik heb geen dure 3D printer, maar hier zitten stijfheids fouten in het frame. Deze moet je dan achteraf aanpassen. Tevens is het uitzoeken hoe de machine in elkaar zit. Bij eigenbouw kan je dit gelijk goed doen en je weet hoe de machine van boven tot onder in elkaar zit.

    Of het goedkoper is. Bij de CNC machine wel, die heb ik nu volledig aluminium met een freesbereik van 1000x550mm.
    De machine is niet goedkoop, maar als ik hetzelfde bereik kant en klaar had moeten kopen was ik duurder uit geweest.

    Of de 3D machine goedkoper te maken is, dat weet ik niet. Ze worden in vele soorten en maten aangeboden en dat door vele merken.
    Doch wil ik in de toekomst een nieuwe 3D machine maken, maar dan volledig zelf. Dit om alle kennis en ervaring die ik opgedaan heb erin te verwerken (denk aan, stijver frame, ondersteunde geleiding, automatisch afstellen z-as, de extruder motor niet aan het frame maar nabij hot-end).

    Je moet natuurlijk wel diverse apparatuur hebben om zulke machines zelf te kunnen bouwen.
    Met een ijzerzaag en een boormachine kan je wel wat maken, maar een hoge nauwkeurigheid bereiken kan dan soms een uitdaging zijn.
    Die vraag kan je zelf wel beantwoorden of je zoiets wel gebouwd krijgt.
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Mooi project Patrick.
    Geweldig om te zien wat mensen allemaal thuis in elkaar kunnen zetten.
    Als je meer updates en of plaatjes hebt, laat ze maar komen. :bye:
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als dit verhaal draadvervuiling is laat maar weten dan wis ik het weer.

    Als je wilt beginnen met 3D printen en er echt niets vanaf weet en ook niet weet wat je wilt dan is mijn advies om voor bijvoorbeeld een Anet te gaan in de vorm van een bouwpakket.
    Kost weinig en is een prima printer om ervaring op te doen en erachter te komen wat je uiteindelijk wilt en wat de mogelijkheden zijn en met name de onmogelijkheden.
    https://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_337314.html
    Als je weet wat je wilt met een printer dan kan je later kijken wat de volgende gaat worden. Groter of beter, zelf bouwen of niet etc.
    Vergelijk het met een normale printer. Iemand die alleen zo af en toe een brief print heeft meer dan voldoende aan een z/w deskjet terwijl een hobby fotograaf behoefte heeft aan een kleuren laserprinter met alles wat er tussen zit. Zo is het ook met 3D printen.
    Weet je van te voren precies wat je wilt b.v. gedetailleerde dingen printen voor een modelspoorbaan dan is de Anet niet een goede keuze. Beter is dan een resin printer die inmiddels betaalbaar worden.
    https://www.prusaprinters.org/intro...l1-open-source-sla-3d-printer-by-josef-prusa/
    Naast een goed gebouwde en afgestelde printer is het net zo belangrijk om goede prints te krijgen dat de software die de G-code maakt juist ingesteld is.
    Een super printer die bagger g-code binnen krijgt zal ook bagger prints maken. Andersom is dat ook zo.
     

Deel Deze Pagina