CNC... Een vak apart!

Discussie in 'CNC' gestart door Dodulation, 19 jul 2009.

  1. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Binnenkort wil ik starten met CNC frezen. Aangezien de CNC-machine nog een aantal weken op zich laat wachten ben ik ondertussen alvast wel begonnen om eens wat te rommelen met het gratis programma ‘LazyCAM’. Zo probeer ik wat werkstukjes in het programma te zetten maar dit blijkt best nog wel lastig als je nagenoeg geen CNC ervaring hebt, daarnaast vind ik het programma ook vrij onstabiel draaien.
    Ondertussen schroom ik mij niet om mijzelf zeer handig te noemen met AutoCAD (3D), SolidWorks en Inventor. Echter bij het inladen van een 3D dxf bestand ging het programmaatje al over de zeik. 2D inladen ging wel dus wellicht ondersteund hij geen 3D, dat weet ik dus niet want ik heb tot op heden geen enkele documentatie over dit programma kunnen vinden, trouwens van geen enkel CAM programma. Of dit het ‘juiste’ programma is om te gebruiken weet ik dus ook niet simpelweg omdat ik geen enkele ervaring heb op dit gebied.

    Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige modelbouwer ben met dit probleem en zodoende dat ik een draadje geopend heb. Wellicht dat de doorgewinterde CNC gebruikers de ‘groentjes’ wat op weg kunnen helpen in de wereld van het CNC draaien en frezen. Apparatuur is één maar het bedienen ervan is een tweede.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2009
  2. PH-MAT

    PH-MAT

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Leusden, Netherlands
    Ik werk zelf voor het tekenen met Rhino en voor het maken van het frees programma met MasterCam X. Daarna gaat het door het aansturingsprogramma Mach 3. Uitwisseling tussen Rhino en MasterCam doe ik via het IGS formaat. Dat werkt bij mij voor zowel 2D als 3D.
     
  3. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Je bent niet de enige ik heb een cnc portal freesmachine staan maar kom ook niet verder op dit moment ik teken in solidworks maar dan verder dat is bij mij ook nog het probleem ik gebruik mach 3 voor de freesmachine aansturing maar voor het omzetten naar de freesmachine mankeert er nog het een en ander aan dus ik ga deze topic maar volgen

    grt Jan
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Op mijn werk is het deskproto. Draait licht, geen problemen. Zeker niet top of the bill in CAM, wel goedkoop en makkelijk bruikbaar.
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Lazycam is alleen 2D, van hun website:
    wat je bijvoorbeeld kan gebruiken is:

    Bo cnc een gratis (duits) programma.
    Cambam, de gratis download versie kan je 40 keer (ofzo) gebruiken.

    Zelf heb ik de programma's van vectric (Vectric - CNC Software Solutions - Wood Carving - Engraving - Signmaking - Routing - Machining) aangeschaft, is zeer gebruikersvriendelijk.
    Eerst heb ik ook wat geprobeerd met lazycam en cambam, maar werd toen geattandeerd op de spullen van vectric, een wereld van verschil. De moeite waard om eens de test versie te downloaden.

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2009
  7. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    PCdreh

    Wie heeft er toevallig ervaring met PCdreh en wat is zijn of haar mening hierover?
     

Deel Deze Pagina