CNC frees bouwpakket

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Oscar, 16 aug 2005.

  1. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Warom denk je dat wij zelf bouwen ?

    Ik heb nog geen freestafel nieuw gevonden onder de 2000 euro.
     
  2. dwjbosman

    dwjbosman Guest

    Hallo,

    Zijn er eigenlijk ook beurzen waar het interessant is om een frees+besturing te tonen?

    groeten,
    Dinne
     
  3. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    intermodellbau in Dortmund
    daar staat ook de concurentie
     
  4. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Oscar, ik vind het super wat je gedaan hebt! Een echte modelbouwer maakt zijn eigen spullen! Prachtig!

    Zelf ben ik bezig met het ontwerpen van een brushless truggy in autocad. Ik heb aan beide kanten uitsparingen gemaakt voor de cellen. Het zijn er per kant 10!. Dus ik kan totaal op 20 cellen rijden. Ik ga een f/r en center diff gebruiken van een carson 1/8 buggy. Daarop bevestig ik de ophanging van een savage.

    De diktes van de onderdelen:

    Chassis: 5mm
    Upperdeck: 3mm
    Linker motormount: 8mm
    Rechter motormount: 8mm
    Battery straps: 3mm
    Shocktowers: 3mm

    Hier een paar screenshots van het chassis:

    TOP: http://img500.imageshack.us/my.php?image=top1oa.jpg

    FRONTLEFT: http://img345.imageshack.us/my.php?i...nksvoor0om.jpg

    FRONTRIGHT: http://img345.imageshack.us/my.php?i...htsvoor3ob.jpg

    Ik ga dit ontwerp bij een vriend laten maken. Hij heeft metaalbewerking op school dus ook de nodige apparatuur. Hij heeft echter geen CNC bank. Daarom lijkt het mij super als ik zelf zo'n apparaat heb en er ook zulke ontwerpen mee uit kan snijden. Is dat mogelijk met zo'n CNC machine als die van jouw Oscar?

    Moet je echt veel verstand hebben van elektronica om zo'n zelfbouwpakket te bouwen? Zit er ook een goed handleiding bij? Of moet je het helemaal zelf doen? Denk je dat het te doen is voor een jongen van 17? En hoeveel gaat het mij ongeveer kosten. Ik las een stukje terug 300-600 euro, is dat nu nog steeds zo?

    Ik hoor graag een paar antwoorden!
     
  5. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    De electronica bouwen was behoorlijk lastig.

    Jij hebt nu de voorsprong dat je mijn topic kan lezen over wat je fout kan doen.

    De electronica inclusief stappenmotoren komt inderdaad tussen de 300 en 400 euro inclusief alle stekkers en kabels en behuizing.

    Voor het bouwen moet je echt de rust en de tijd nemen anders word het een ramp.

    Het mechanische deel is een Zoltar ontwerp dat ik tweedehands heb overgenomen van de ontwerper.
    Je kunt dit ook zelf bouwen als je veel contacten hebt in metaalbewerking.
    voor het vinden van de juiste lagers en spindels.

    Als alles werkt ben je nog helemaal niet klaar ,
    want dan moet je het vak leren van het CNC frezen.
    ontwerpen omzetten naar PLT freesbestanden.
    Dan het omgaan met verschillende materialen en frezen.

    Dat laatste vind ik erg leuk om uit te puzzelen en ben daar nog veel mee bezig.

    Bij het maken van eigen ontwerpen en prototypen raad ik je aan eerst in goedkope materialen te werken en alles op te bouwen.
    Niemand kan een 3D ontwerp in een keer 100% perfect goed hebben.
     
  6. juan30

    juan30 Guest

    Ik ben het met Oscar eens.

    Neem je tijd lees veel over cnc machines. De hardware zal je moeten kopen zoals stappenmotoren en goeie sturingskaarten. Ik heb net de machine zoals ik hem hebben wil. Alleen nog een frees erop monteren. en heeeel veeeel oefenen.
    Maar je kan voor weinig een leuke machine bouwen.
    Ik ben tot nu toe +_ €250 kwijt. Dan komt de frees er nog bij van +_ €150.

    Succes met het brainstormen
     
  7. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
  8. Guest

    Guest Guest

    Hallo altezaam,

    al een tijdje ben ik bezig (in gedachten) met het bouwen van een freesmachine.
    De meeste dingen weet ik nu wel hoe ik het wil gaan doen, maar een
    voeding heb ik nog niet.
    Gister bij de plaatselijke elektronicawinkel geweest maar die had een voeding van ruim 200 euro. Dat is me toch wel te veel.
    Ook had hij wel trafos, daar zou dan een brugcel en een elco achter moeten. Dan ben ik voor een kleine 100 euro klaar.
    Mijn vraag is is een trafo met brugcel en elco voldoende of moet er
    een gestabiliseerde voeding op?
    Hoe hebbben jullie het gedaan?

    Alvast bedankt.

    Groeten Ingo.
     
  9. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
  10. Guest

    Guest Guest

    Oke ik heb net nog een site gevonden. www.damencnc.nl
    Hierop staat een 4Amp bipolar chopper driver. Zou dat wat zijn?
    De kleinste stap is 1/8 mikrostap, zou dat genoeg zijn om het geheel soepel te laten lopen?

    Wat mij aanspreekt is dat ie 4 amp. kan doen zodat het evt. ook nog
    eens op een andere(groter en zwaardere)machine kan.

    Ook staat hier een print voor een voeding 42 volt 5 amp.

    Groeten Ingo.
     
  11. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Aanraders voor onderdelen (zoals reeds genoemd) zijn; Damencnc heeft ook spindels, tandriemen en tandriemschijven. Iets duurder (beter?) = stappenmotor.nl veel keuze in stappenmotoren en electronica. En voor allerhande lagertjes, lagerblokken etc. conrad > modelbouw > technische modelbouw onderdelen

    Voor de voeding van de stappenmotoren zou een trafo, brugcel en elco theoretisch voldoende moeten zijn. Dit heb ik ook nagevraagd bij Kevin van Damencnc Binnenkort ga ik dit zelf in elkaar bakken, ik heb nog een paar dikke 12V trafo's liggen. 4 trafo's in serie levert 48V. Als je 2-3 weekjes geduld hebt kan ik laten weten of dit principe volstaat. Voor dikke trafo's zou je ook eens rond kunnen snuffelen in oude tv's, flipperkasten, gokkasten, buizenradio's en nog wat meer apparatuur.

    5V voor de electronica haal je goedkoop uit een afgedankte PC, voordeel is dat je er gratis een kast bijkrijgt om de electronica in in te bouwen. Even rondvragen in mijn kennissenkring leverde me 3 oude PC's (+randapparatuur) op. Enig nadeeltje is dat je van de PC-voeding ofwel +5V ofwel +12V MOET belasten, simpel op te lossen door het moederbord te laten zitten.

    Het zelf bouwen van GOEDE drivers heb ik ook overwogen en is haalbaar met een beetje kennis van zaken. Met een beetje Googelen kom je vanzelf kant-en-klare driver IC's tegen. Toen ik uiteindelijk de prijzen van Damencnc (nee, ik heb er geen aandelen :) )zag heb ik toch maar besloten om kant-en-klaar te kopen. De uiteindelijke winst van zelfbouw zou een paar tientjes zijn.

    Gr.

    Erik[/url]
     
  12. Guest

    Guest Guest

    Erik je zegt 4 * 12 V levert 48 V, ik heb me laten vertellen dat
    de spanning na het gelijkrichten 1.4 * hoger wordt.
    Dus 48 * 1.4 = 67.2 V.

    Weet niet of het echt zo is, maar pas op dat je de boel niet aan laat branden.

    Voor de drivers neem ik waarschijnlijk de 4 amp. van Damen of de
    SJ 030 van stappenmotor.nl.

    Die van stappenmotor.nl zit al in een kastje met ventilator, en heeft geen
    aparte 5 Volt nodig.



    Groeten Ingo.
     
  13. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ik gebruik 3 x de MSD-32-2.5 van stappenmotor.nl i.c.m. de 1.3 NM motoren ook vandaar.

    Ik vindt het een groot voordeel dat de drivers mooi compact zijn en al in een behuizing zitten. Bij mij zitten ze direct tegen de zijkant van de frees aangeschroefd.

    Mijn eerste driver was de linistepper van damencnc maar die werkte verre van optimaal (=weinig kracht en veel warmte dissipatie) met de 1.3 NM motoren.

    Voor de liefhebber of voor experimenteren - ik heb de linistepper driver nog werkend liggen samen met een externe pulsgenerator (=testen zonder pc). Ter overname, ik doe er niets meer mee.

    Mijn drivers voed ik meet een 4.5A geschakelde notebookvoeding op 18 V.

    Groeten
    Arthur
     
  14. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Ik heb een transformator van 30V/225VA en na gelijkrichting en voor 14700µF aan condensators, kom ik onbelast op een 46V en belast op 42V.
    Hoger dan 50V zou ik niet gaan, de meeste goedkopere drive's op basis van de L298 kunnen niet meer dan 50v hebben.
     
  15. snikkels

    snikkels Guest

    heb je ook de schema van de print? bouw je er zo zelf wel 1 heb stappen motoren genoeg :p
     
  16. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
  17. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Dirk, mag ik hieruit concluderen dat een simpele trafo + gelijkrichter + elco afdoende is om de motoren te voeden?

    Daar had ik nog even niet aan gedacht :oops: en het klopt wat je schrijft. Dank U! De opgegeven 12V is de effectieve waarde van de sinusspanning, als je de sinusspanning gelijkricht en afvlakt dan krijg je te maken met de top-waarde van de sinusspanning. Dan maar 3 trafo's in serie zetten.

    Gr.

    Erik

    (in afwachting van 4A drivers van Damencnc + essentiele onderdelen om verder te bouwen)
     
  18. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Dit is inderdaad genoeg voor de motoren.
    Als je het schema van NC-STEP download zal je zien dat die ook maar een gewone brugschakeling met een dikke elco gebruikt.
     
  19. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    O.k., een gelijkrichter en dikke elco volstaat.

    Heb ik nog een probleempje met de 12V trafo's. De driver-electronica mag max. 45V hebben. Met m'n 12V trafo's (17V gelijkgericht) in serie kom ik ofwel op 34V ofwel op 51V uit. Beiden zijn rotwaarden. Toch maar op zoek naar een betaalbare trafo.

    Gr.

    Erik

    Simpele (stappenmotor) driverelectronica te koop
     
  20. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Je kan wel eens proberen om er een kleine belasting aan te hangen d.m.v. een lamp of zo.
    Het zou kunnen dat de spanning dan al onder de 50 gaat en dan is het geheel wel bruikbaar.
    Normaal gezien zakt de spanning toch wel enkele volts als dez belast wordt.
     

Deel Deze Pagina