CNC frees bouwpakket

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Oscar, 16 aug 2005.

  1. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Tijdje lopen nadenken over dit antwoord. Ik vind dit toch een beetje te gevaarlijk voor m'n dure electronica. Als de motoren niet draaien is de trafo nagenoeg onbelast en is de spanning een paar Volt te hoog. Nu zal het waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen, maar ik ga toch maar "op safe" spelen en een geschikte trafo aanschaffen. Helaas is het nog steeds te koud om in de schuur te werken, mijn project staat even op een lager pitje.

    Gr.

    Erik
     
  2. Guest

    Guest Guest

    Voor mijn voeding heb ik nu een trafo van 2 * 15 V.
    Na gelijkrichten komt hier als het goed is 42 V. uit.
    Voor de zekerheid zet ik er 4 dioden tussen, want volgens de geleerden
    zakt de spanning 0.7 V. per diode.
    Zo komt het dus op 39.2 V. uit.
    Onbelast mischien iets hoger maar dat moet nog blijken.

    Groeten Ingo.
     
  3. ikkedus

    ikkedus Guest

    Ik heb nu wel dat mijn gereedschap gaat roesten. Mag je ook bijenwas gebruiken? Dat heb ik ergens gelezen en daar heb ik nog een groot stuk van liggen voor modelmaken.
     
  4. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Wist niet waar dit bericht te plaatsen, dan maar in dit draadje....

    Toch maar een nieuwe trafo + elco 10000 uF gekocht (€€€ :? ). De elektronica (damencnc) en de voeding zijn ingebouwd in een oude PC-kast. Samen met de 1 Nm motoren van stappenmotor.nl blijkt dit voor mijn machine een prima setje. damencnc kan ik iedereen aanraden, toen het mis leek te gaan met de drivers heeft Kevin via e-mail en via persoonlijk contact een prima service verleend. Uiteindelijk bleek de fout bij mezelf te liggen :oops:.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De wagen van de x-as is op de hoogste snelheid alleen met veel spierkracht :D tegen te houden. Vreemd dat ik zelfs op volstap geen last heb van klapperende spindels en ander onheil alhier beschreven. Mijn x-spindel is toch 1 meter lang. Volgende week verder met de wagen voor de y-as (gelukkig weer aangename temperaturen in de schuur). Al mijn foto's zijn te zien op mijn homepageruimte

    Gr.

    Erik
     
  5. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Ziet er knap uit :thumbsup:

    ik zie dat je drie aparte drive's (4A?) gebruikt voor de motoren, of heb ik het mis ?
    Als je hogere snelheden wil halen raad ik je aan om de spoelen van de motoren in parallel aan te sluiten i.p.v. serie, dit geeft echt een groot verschil in maximum toerental.
    Bij mij was dit toch zo, ondanks dat de motoren nu maar 2A krijgen i.p.v. de nodige 3A. (heb maaar een 2A drive)
     
  6. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    De motoren hebben 2,5A nodig. Een tijdje heb ik getwijfeld (€€€) tussen de 2A en de 4A drivers. Het zekere voor het onzekere genomen (i.v.m. het koppel) en toch de 4A drivers besteld. Inderdaad heb ik de spoelen parallel aangesloten, de drivers kunnen het i.i.g. makkelijk aan.

    Het maximum toerental (belast) vind ik eerlijk gezegd tegenvallen, het koppel vind ik 100% meevallen. Ik zal ermee moeten leren leven zoals het nu is.

    Gr.

    Erik
     
  7. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Wat is dan je maximum snelheid ?
     
  8. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Zojuist even nagemeten met de stopwatch.

    De software staat ingesteld op maximaal toerental zonder dat de motoren stappen overslaan. Zet ik de snelheid in de software iets hoger dan gaat het mis. De drivers staan op volstap ingesteld.

    De wagen doet 35 sec. over 40 cm. Omgerekend is dit 1,15 cm/s = 69cm/minuut = 41m/uur. De spindels zorgen voor een verplaatsing van 3mm per omwenteling. Gerekend met het bovenstaande kom ik dan uit op een max. motortoerental van 230 toeren per minuut. Zoals gezegd zijn de wagens alleen met veel spierkracht tegen te houden.

    Zijn dit aanvaardbare waarden? Of doen andere machine het beter/slechter?

    Gr.

    Erik
     
  9. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    8O , man dat is traag. Dit zou toch sneller moeten kunnen.
    Je moet wel zien dat de spindels heel soepel draaien.
    Mijn motoren (2.5Nm) draaien 600 rpm en dit geeft 45 mm/sec.(drive op halfstep) en nog steeds niet tegen te houden.
    Zelfs met 2A in plaats van de nodige 3A.
    Zou het kunnen dat je pc te traag is?
    Ik had ook problemen met de snelheid maar uiteindelijk bleek het probleem in een te trage pc te zitten.
    Ik heb nu een pentium 2 / 260MHz, met een 486 haal ik ook maar iets van een 350 rpm.
     
  10. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Dirk,

    N.a.v. je antwoord net even e.e.a. gecontroleerd en nagekeken.

    Het begint interessant te worden :D

    Wat voor spoed hebben jouw spindels? (aan de getallen te zien ong. 3mm/omw.) Aan het soepele lopen van de machine of spindels kan het niet liggen. Zojuist heb ik een motor onbelast laten draaien en ik krijg precies hetzelfde resultaat. Boven 230 toeren per minuut slaat de motor zoveel stappen over dat 'ie stilstaat (belast of onbelast).

    Hier staat een Pentium 550 met alleen Windows95 en Kellycam. Geen andere software en geluidskaarten, netwerkkaarten en andere overbodige zooi eruit gesloopt. Welke freessoftware gebruik jij?

    Gr.

    Erik

    (Zojuist met potlood het woordje "hallo" getekend)
     
  11. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Ik heb M12 trapeziumdraad (3mm spoed) en aan de motorzijde een riemschijf met 30T en aan de spil 20T.
    Zelfs met deze versnelling haal ik nog 600 rpm.
    Voor de software gebruik ik PCNC 3.10 onder DOS, dus NIET onder windows draaien. Windows zal het alleen maar trager maken.
    Niet via windows naar dos gaan maar de pc direkt in dos opstarten. (met een opstartdiskette)
    Dan moet je wel een FAT32 partitie op je harde schijf hebben en daar het programma opzetten. Dos ziet geen NTFS.
    Kan Kellycam onder dos draaien?
     
  12. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Dirk,

    Kellycam kan niet onder DOS draaien. Kellycam zet Windows via een .dll in realtime-mode zodat de pulsjes toch op het goede tijdstip uit de printerpoort gestuurd worden. Tijdens het frezen "bevriest" de PC en zijn zelfs muisaanwijzingen niet mogelijk.

    Die PCNC ga ik niet uitproberen, ik ben niet erg DOSserig en ben meer van de Windows-generatie. Voorlopig laat ik dit "probleem" even liggen en ga eerst verder bouwen aan de hardware.

    Zijn er al nieuwe foto's van jouw machine beschikbaar??

    Gr.

    Erik
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    gatdamme wil je zeggen dat mensen beneden de 38 jaar niet met dos over weg kunnen.
    echt niet ik ben 24 en zou graag met alleen maar dos werken en dan wel die zonder keuze menu's
    lekker zelf alles moeten typen heerlijk.
    alleen voor het internet heb je windows of een grafische werk omgeving wel nodig.
     
  14. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Toch denk ik dat je met pcnc (veel) sneller zal zijn.
    Dit weekend ga ik de x-as monteren en als ik tijd genoeg heb mischien een test van de volledige machine.
    Ik moet nog wel een bodemplaat halen.
    Wie weet, zondag de eerste "schrijf" testten
     
  15. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zal het anders formuleren; Ik klik liever met de muis dan dat ik allemaal onduidelijke afkortingen moet onthouden. Nog anders geformuleerd; Ik ben te onhandig met de PC om met DOS overweg te kunnen. :p
    Laten we verdergaan met CNC i.p.v. een zinlose DOS vs. Windows discussie te starten.

    Hoe bouw je die bodemplaat op? Hout op een aluminium frame?

    Gr.

    Erik
     
  16. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    De bodemplaat zal inderdaad hout worden.
    Die ga ik met verzonken schroeven op het alu frame vastzetten.
     
  17. ikkedus

    ikkedus Guest

    Mogelijk ligt het aan de aansturing. Je max snelheid is voor een belangrijk deel afhankelijk van de stappenmotor en is meestal zo'n 2 omw/s. Maar is wat op te krikken met een hoog voltage en chopping. Als je dus gewoon met een goedkope H-brug schakelt op lage spanning zonder de gangbare IC's met sense zal het heel goed kunnen zijn dat de stroom in de spoelen (en dus magnetich veld) niet snel genoeg wordt opgebouw en slaan stappen over bij te hoog toerental.
     
  18. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Er is hier redelijk goede driver-electronica aanwezig met 42V voedingsspanning en regelbare stroom door de motoren. http://www.damencnc.nl/driver-4amp.htm

    Die chopperfrequentie mag je me wat meer over vertellen, hier heb ik me nog niet mee bezig gehouden. Het enige wat me verteld is dat dat standaard goed ingesteld staat, in de handleiding staat er niets over. Ik weet niet precies wat chopperfrequentie betekent, laat staan dat ik weet hoe die ingesteld moet worden.

    Gr.

    Erik
     
  19. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    De z-as is gemonteerd en de machine nadert z'n voltooiing.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle foto's zijn te zien op mijn homepage

    Alles lijkt naar wens te werken qua flexibiliteit, spelingen en onnauwkeurigheden in de machine. Vooral de onnauwkeurigheden hebben de afgelopen week werk gekost, maar alles lijkt nu opgelost. Het lager voor de z-as word in de toekomst nog wat mooier gemonteerd :wink: Ik denk eraan om deze machine onderdelen te laten frezen voor z'n opvolger.

    Graag iemand die uitleg kan geven over de instellingen van de chopperfrequentie????

    Gr.

    Erik
     
  20. juan30

    juan30 Guest

    Heej Erik,

    Je schiet al lekker op!! Zo te zien heb je sterkere motoren als ik er op zitten. Hoeveel Amp en Nm heb jij? Ook heb je drie verschillende chopper kaarten toppie!!. Ik kan je helaas de frequentie niet geven want ik heb een andere kaart.

    Nog even en je kan frezen!!!!
     

Deel Deze Pagina