CNC met Dremel als frees; tot welke materiaaldikte / soort?

Hoi,

ik heb nog de oude besturing van mijn vorige DIY CNC liggen, en wil er toch weer wat mee gaan doen. Ik denk aan een klein licht machientje om vliegtuigonderdelen op de frezen, met een Dremel met 3,2mm freesbit als frees. Balsa en depron zal geen probleem zijn, maar zou 6mm (toch wel de max) vliegtuigtriplex ook lukken? Iemand er ervaring mee? Kan uiteraard altijd in meerdere gangen, maar hoeveel lukt in één keer?

Dank,

Hugo

De Gammaplaat in 5 mm freesde ik in 1 gang met een 1,2 mm freesje bij 20 mm/sec spoed.;)

Toeren van de frees 20.000u/min.

Mvg Johan

Dremel is niet geschikt voor CNC doeleinden naar mijn mening. Deze frees vindt grote zijwaartse krachten niet echt leuk. piepschuim/depron e.d. geen probleem, maar triplex wordt teveel denk ik. Ik zeg niet dat het niet kan, maar erg goed voor de machine is het niet denk ik.

Gr. Rik

In meerdere lagen frezen dan kunt je nog wel dikker ,moet je cnc wel naukeurig zijn.

Nee hoor, dat hoeft niet. Mijn vorige frees maakte electrische gitaarbodies uit 50mm dik elzen en mahonie. In meerdere gangen (met een 12mm frees en 1kW motor...). Ik freesde gangen van 12mm diep, en fopte de machine door de frees bij de eerste 4 gangen als 13mm te definiëren. Bij de laatste gang corrigeerde ik dat naar 12, waardoor hij niet alleen de laatste 6mm diepte weg freesde, maar ook de heleboel netjes een halve millimeter afnam. Dus afwijkingen van minder dan een halve millimeter, en da's goed te doen, waren geen probleem. Maar da's off-topic, inderdaad.

Dank je, Johan, dat zijn leuke getallen om mee te werken.

Zo, en nou maar eens schetsen aan het idee!

Hugo

@Rik, sorry, ik had je post even niet gezien. Ik begrijp wat je bedoeld. Ik denk dat ik toch deze route ga, voor de eenvoud. Ik heb 3 grote freesmachines (voor in de hand), maar die zijn allemaal behoorlijk zwaar. Dit leidde tot de grote fout in mijn eerste machine. Deze was ongelovelijk zwaar. Dat de basis zwaar was is niet erg. De y-as brug met daarop de Z as constructie woog samen ongeveer 50kg. De massatraagheid daarvan was niet te handlen, snelheden waren niet te bewerkstelligen. Ik freesde soms dus te langzaam, waardoor het oppervlak van het werkstuk en de snijkanten van het freesbit verbrandden. Nu ga ik voor 'extra light' en veel snelheid. Dus een el-cheapo nep-dremel erop, want die is erg licht. In het ergste geval moet er af en toe een nieuwe nep-dremel op, die is nog goedkoper dan het 12mm freesbit dat ik vroeger gebruikte! Hij zal toch 99% voor balsa en depron gebruikt worden.

Hugo

Zo, even tussen de bedrijven door zit ik te schetsen aan mijn CNC-tje. Het wordt een heel klein hobby machientje, zo simpel mogelijk. Ik zit met een idee te spelen waar ik graag wat input voor krijg; ik wil de Z as niet besturen, maar 'aan/uit' zetten. Met een servo van de centrale deurvergrendeling van een auto, of zo. De freesdiepte wordt maximaal 10mm, dus 20mm beweging is zat. Snelheid dempen met een modelauto-schokdemper, of zo. Iemand tips hierover, is het wellicht al lang gedaan, en zo ja hoe dan?

Dank,

Hugo

Ik heb er al eerder een gebouwd, zoals je hebt kunnen lezen. Alleen was dat een overbemeten zwaargewicht. Vanwaar je vraag?

Hugo

Dan zou je kunnen weten dat een schakelaar niet zou gaan werken .

Hout freesde ik met 25mm/sec of sneller , je schakelaar zou konstant schakelen .

Dat houd die niet lang vol. ;)

Mvg Johan

?????? Ik wil de verticale richting van de frees in twee standen. om de 100mm een tabje, dus iedere 4 seconden schakelen. Niet vreselijk, lijkt me. Enig idee hoevaak in een autoleven die dingen schakelen? Ik had een BMW uit 1972 waarvan alles nog perfect werkte...

Hugo

Een systeem met een hubmagneet zou werken , zit in elke oude penplotter of bij ebay te koop .

Het aantal bewegingen van een Z-as van een CNC frees halen jouw BMW binnen een week in , zou je hem vaak gebruiken . :D

Mvg Johan

Dat is waarschijnlijk ook een factor: ik ga er niet mee produceren voor een bedrijfje. Ik vind het bouwen van de CNC leuk, en het scheelt wat figuurzagen.

Overigens zit ik net wel een topic over profielen frezen te lezen, dus 3D. Misschien toch maar een bestuurbare Z as. Hmmmm... Zou ik het gebruiken...

Hugo

Gloof me ...... Als het eenmaal draait, ga je steeds meer willen. Oh, kijk dit kan ik er ook mee..... En dat.... En dan merk je ineens dat je net wat tekort komt op je machine.

Cor

Back