CNC of Conventioneel, wel of geen vakman ?

wat er in truckstar staat oke alle bewondering ervoor ,
maar waar blijven de vorderingen van de bergingstruck langs deze zijde komt alles stillaan in orde stukje bij stukje niet Cheeta
Als je cnc freesbank en draaibank hebt gaat het vrij simpel .
Maar wat als je juist een draaibank en kolomboormachine en vijltjes hebt is het hand werk dan spreken we over modelbouw dat zijn de oude modelbouwers .

Laatst bewerkt:
zucht tamrob...
ik zou zeggen koop een cnc... dan kom je er achter dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. CNC geeft meer mogelijkheden en zonder goede technische vaardigheden op de andere vlakken heb je er helemaal niets aan.

Je gaat hier echt tekort door de bocht, machines zijn hulpmiddelen maar zonder een technisch persoon achter deze machine doen ze helemaal niets.

Ik maak gebruik van alles en nog wat.
De CNC is een hulpmiddel maar geen allesmaker.

Op het moment ben ik druk bezig met juist handwerk.
Heb de scharnieren in de kasten pas gemaakt. (geen cnc of machine aan te pas gekomen op hooguit een dremel na) Alleen maar hand vijl en schuurwerk.

En nu bezig met het netjes maken van de kasten. Plamuren schuren, plamuren schuren, plamuren schuren.

Daarnaast op elektronica gebied dit hele weekend bezig geweest met een dieplader van clubgenoot en een walking floor van een ander clubgenoot. Elektronica is een tijd rovend iets vooral als het allemaal maat werk is. Deze projecten van clubgenoten wil ik voor 1 januari af hebben net als dat voor 1 januari mijn cabine in kleur moet staan om richting de airbrush te gaan als dit allemaal nog gaat lukken.

Foto update van schuren plamuren vond ik beetje onzinnig om hier te plaatsen. Zodra de kasten netjes zijn en de deuren erin zitten dan komen er wel weer nieuwe fotos.

ben ik het volledig mee eens Heren...

Het handwerk is het voornaamste waar het om draait..

Tuurlijk gaat het met een CNC, een draaibank, een freesmachine of een kolomboor makkelijker...

Maar Tamrob, wat jij misshien vergeet is dat veel mensen niet eens de dingen die jij opnoemt beschikbaar hebben...

Dus ga AUB niet oordelen over wie wat heeft en wie dat niet heeft en of ze daardoor betere, danwel mooiere dingen kunnen produceren..
Geef mij een CNC machine en ik kan er niets mee.... waarom niet, omdat ik geen technische tekeningen op een pc kan maken..

wat ik probeer te zeggen is wees voorzichtig met kritiek, want sommige mensen hebben kennis van dingen die jij niet bezit.. Daardoor kunnen deze mensen bepaalde dingen op andere wijzen maken dan anderen maar dat wil niet zeggen dat het ineens niet meer om modelbouw gaat..

just my 2 cents

@Tamrob

Wat jij van dit topic vind? Ik denk gewoon dat je een beetje jaloers bent.
Ik heb het in dit topic al eerder gezegd, Alwin heeft van huis uit geen ervaring met draaien en frezen, maar heeft zelf een CNC machine gebouwd, door zich van te voren goed te informeren ( • Portaal) en gaat gewoon aan de slag.

Ik vind dat je dan voor de manier waarop hij zijn model bouwt respect moet hebben, en gelijk het voorbeeld eruit kan nemen dat jij dit zelf ook kunt doen.

Er zijn zat modelbouwers die elke maand een model klaar hebben, dat moeten ze zelf weten, maar deze manier van bouwen vraagt wel veel meer tijd en je moet dus ook erg geduldig zijn voordat je resultaat zichtbaar is.

Ik lees dit verslag met veel plezier en als jij dat niet doet stel ik voor dat je dit topic voortaan overslaat, daar word mijn leesplezier niet minder van.

Alwin, gewoon doorgaan.

Laatst bewerkt:
bergingswagen

Heren , met deze bied ik mijn verontschuldiging aan op de kritiek dat ik gegeven heb .
Ik weet ook dat het grootste deel hand werk is, maar als je bepaalde machines heb gaat het toch een beetje eenvoudiger niet soms .
En je moet ook de kennis hebben maar je bent nooit te oud om te leren
Dus Heren sorry

wat er in truckstar staat oke alle bewondering ervoor ,
maar waar blijven de vorderingen van de bergingstruck langs deze zijde komt alles stillaan in orde stukje bij stukje niet Cheeta
Als je cnc freesbank en draaibank hebt gaat het vrij simpel .
Maar wat als je juist een draaibank en kolomboormachine en vijltjes hebt is het hand werk dan spreken we over modelbouw dat zijn de oude modelbouwers .

De oude modelbouwers hadden dit al lang en breed klaar gemaakt, zelfs zonder cnc machines.
@Tamrob, daar komt het op neer, kort samengevat?

Hallo allemaal

I have a dream.Een liedje van Abba.

Zo was ook de speech van dr. Martin Luther King.

Zo begint ook onze aanzet tot het bouwen van ons model.Wij hebben allemaal een droom.
De droom dat we eens een model zullen hebben dat we echt mooi vinden.Hoe we deze droom waarmaken is niet belangrijk.Als we onze droom maar waarmaken.
We staan nu kort voor een nieuw jaar.Laten wij allemaal elkaar vrij laten hoe wij onze droom gaan waarmaken dan hebben wij eind volgend jaar alleen maar gelukkige truckers.

Prettige kerstdagen en een tolerant nieuw jaar.

Opa Wil

Uiteindelijk gaat het toch om het resultaat. En op welke manier iemand daar komt en hoelang hij daar over doet maakt toch niet uit.
Wees blij dat wij daar van mogen meegenieten. Als iedereen zijn pronkstuk voor zich houd hebben we geen forum nodig en kunnen we niets van een ander leren.

Dus heren denk eerst na voor je iets zegt. Wat je zelf normaal vindt kan voor een ander kwetsend zijn.

Groet Patrick

het resultaat is wat telt 100% eens en hoe iemand daar komt is ieder voor zich.

Mijn opleiding is in de elektronica, mijn werk is in de service.
Op metaalbewerking heb ik alles zelf aangeleerd door proberen en nog eens proberen.

Ik heb dus geen opleiding voor metaalbewerking genoten. De CNC machine is ook volledig zelfbouw maar ik haal er nog langer bena niet het maximale uit. Er zijn nog een hoop dingen die ik moet leren van mijn machine.

Als men maar genoeg doorzettings vermogen heeft is praktisch alles mogelijk. Ook je eigen CNC machine bouwen. En achteraf doen we graag van alles anders.

Om terug on topic te gaan.
De bergingswagen wordt op het moment geschuurd / geplamuurd om binnenkort de cabine en kasten in kleur te kunnen zetten. Dit in verband met dat de spullen spoedig naar de airbrush toe wil zien te krijgen. (einde deze maand als dat lukt).

Airbrushen is iets waar ik nog "in opleiding" voor ben ook iets dat ik mezelf weer ga aanleren maar veel tijd kost. Ik ben graag zelf allround inzetbaar. Dus bij dit project laat ik het airbrushen van de griffioen nog even over aan iemand met meer ervaring.

cnc werkt het product zo strak af dat is met de hand bijna niet te doen.
als ik sommige menzen met een vijl in de weer zie dan vraag ik me wel eens af wat ze aan het maken zijn ik bedoel dan een vijl heen en weer halen over het product in plaats van heen en dan omhoog en dan weer in plaats van heen en weer vijlen.
maar goed hand werk hoort er ook bij al kost het vaak meer tijd.

een goede beeldhouwer kan prachtig werk leveren zonder CNC.
echter een CNC kan het ook maar doet het niet specifiek sneller.

Bij CNC wordt de tekentijd vaak nogal eens vergeten.
De bewerking daarna is wel vrij vlot.

cnc werkt het product zo strak af dat is met de hand bijna niet te doen.
als ik sommige menzen met een vijl in de weer zie dan vraag ik me wel eens af wat ze aan het maken zijn ik bedoel dan een vijl heen en weer halen over het product in plaats van heen en dan omhoog en dan weer in plaats van heen en weer vijlen.
maar goed hand werk hoort er ook bij al kost het vaak meer tijd.

Tja, ik ben van de oude stempel, vroeger moest je op de LTS eerst leren vlaken haaks vijlen, voordat je met de machines aan gang mocht, ik praat hier over 1961 !
Inderdaad was de techniek : heen vijlen op het materiaal, vijl oplichten en terug, heen vijlen , vijl oplichten en terug, enz.
Heden ten dage heb ik hier nog steeds gemak van, dat ik dat toen geleerd heb.
Ook moest je leren kruislinks vijlen, maar ik weet niet of ze dat tegenwoordig nog wel leren.

Beste Piet,

20 jaar later nog wel ik heb het ook moeten leren.
Ik heb ook metaal bewerking gedaan. Alleen weet ik niet of het heden ten dage nog gedaan wordt.

Sorry Alwin voor het vervuilen van je topic.

Hoi Piet,

Ook ik heb nog het vak geleerd met vijlen. De beruchte dobbelsteen, haaks en op maat binnen 0,05 mm. Ik krijg weer pijn in mijn vingers als ik er aan denk.

Maar als ik op werk een gaatje van 0,3mm moet boren in RVS, gaat dat mooi op de CNC.

Voeding en stapgrootte zijn zo mooi te regelen, vergeet het "GEVOEL" maar, daar breek je alleen maar boortjes mee en vervolgens je ego.

Nu is dit een hobby forum, dus is het allemaal niet zo extreem, maar ik vind dat de oude garde gerust mag zeggen dat het op de "oude" manier goed kan, er is tegenwoordig ook een "nieuwe" manier waarbij de computer een zeer handig hulpmiddel is.

En zie het resultaat, Alwin kan ook frezen. Je moet er ook open voor staan dat de techniek vooruit gaat. En dat het vakmanschap verloren gaat, nou ik moet soms alles uit de kast trekken om een stuk materiaal te bewerken.

Nog steeds heb je spanningen in je materiaal waar je rekening mee moet houden, gaten en kamers die in elkaar uitkomen en in een bepaalde volgorde bewerkt moeten worden, en die computer doet echt niks uit zichzelf. Elke dag als ik op werk kom, moet ik dat kreng toch nog steeds aanzetten:yes:.

Een collega heeft wel een gekscherend gezegd, een CNC is geen eenarmige bandiet waar je een tekening langs het scherm haalt en vervolgens aan een grote hendel trekt, zodat vervolgens je werk eraf rolt.

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt, ik vind het prachthulpmiddel, en laat de vijl er graag voor liggen ( helaas gaat toch niet, de bramen moet er ook nog af;);) )

Hallo allemaal

I have a dream.Een liedje van Abba.

Zo was ook de speech van dr. Martin Luther King.

Zo begint ook onze aanzet tot het bouwen van ons model.Wij hebben allemaal een droom.
De droom dat we eens een model zullen hebben dat we echt mooi vinden.Hoe we deze droom waarmaken is niet belangrijk.Als we onze droom maar waarmaken.
We staan nu kort voor een nieuw jaar.Laten wij allemaal elkaar vrij laten hoe wij onze droom gaan waarmaken dan hebben wij eind volgend jaar alleen maar gelukkige truckers.

Prettige kerstdagen en een tolerant nieuw jaar.

Opa Wil

Hallo Wil,

Je bouwt niet alleen een prachtige combinatie, jou wijsheid is net zo mooi.
Om dezelfde reden wil ik als werkschepenbouwer dezelfde boodschap doorgeven aan deze groep of beter nog, aan alle forum bezoekers.

Groet
Sjoerd

Hallo William,

Ik maak ook graag gebruik van mijn machines hoor, al zijn ze niet CNC, maar dat hoeft van mij ook niet hoor, ik zit niet in de massaproductie hé.
bovendien moet je een programma hebben waar je eerst de tekening in moet zetten, nou die techniek beheers ik niet.
Mijn tekeningen gaan niet verder dan met de handgemaakte krabbels op een papiertje.
De rest van de tekening zit in mijn hoofd, hahaha !
Maar ik ben ook van : Gemak dient de mens !!
Dus gebruik ik mijn machines, waar ik ze kan gebruiken !
Maar soms ontkom je er niet aan in de modelbouw om bepaalde onderdelen met de hand te maken.

Hoi Piet,

Dat jij geen CNC gebruikt is logisch en ook niet nodig.

Maar dat CNC alleen voor massaproductie is, is dus een fabeltje. Ik maak zelden een product twee keer. Complexe vormen, maar ook de hoge snelheid waarmee moderne snijmaterialen werken kunnen niet meer met de conventionele freesmachine gehaald worden, simpelweg omdat de bediener dat niet meer bij kan houden. Tevens is een CNC veel nauwkeuriger. Andere bouwvorm, geen complexe tandwielkasten en overbrengingen die trillingen veroorzaken en temperatuurcompensatie bijvoorbeeld.

Mijn definitie van een vakman is dus ook niet iemand die met zijn handen nog alles kan maken, maar iemand die gewoon alles voor elkaar krijgt wat die aangeboden krijgt, of dit nu iemand van 60 jaar is die een stuk metaal in een vorm kan kloppen, of een jong iemand die een peperdure CNC gebruikt om met nauwkeurigheden binnen een honderdste te frezen.

Het toverwoord is respect hebben voor wat iemand kan, niet zeggen wat die niet kan en daarom geen vakman is.

Laatst bewerkt:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back