CNC router AliExpress

Discussie in 'CNC' gestart door LeoG, 2 apr 2021.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor dit onderwerp maar de afdeling vliegtuigen is bij uitstek de plek voor zelfbouwers dus ik waag de gok.

    Ik sta op het punt een CNC-router te bestellen, het gaat dan om deze:
    https://nl.aliexpress.com/item/4001176512985.html
    Uitvoering met vise en 5500W laser.

    Is deze router geschikt om uit een PC plaat van 0,5mm dik patronen te frezen, door en door?

    Ik wil in eerste instantie een offerplaat, 8mm MDF op het bed schroeven en daar de PC plaat op leggen.

    De ruiten komen in dit project:
    https://www.prusa3d.com/3d-printed-off-road-rc-cars-by-3d-sets/

    Het is een goedkoop ding uit China maar mijn Ender 3 Pro uit China bevalt me tot nu toe, 13kg geprint, nog steeds uitstekend.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat dat een kunststofplaatje frezen van 0,5mm dikte geen problemen geeft.
    Denk dat zelfs aluminium wel gaat.
    Maar verwacht niet dat je door 3mm triplex heen gaat komen, daarvoor is het allemaal te zwak.
    Een 3D printer kan je niet vergelijken met een frees, een frees komen grote mechanische krachten op te staan.

    GJ
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    ???
    PC plaat laseren is geen goed idee, vanwege de kwalijke dampen die vrij komen! Maar is het wel een laser? Je hebt het over een router, dus over frezen.....

    (5500W lijkt mij ook erg veel voor zo'n machientje)

    Edit: geen kwalijke dampen, maar brandgevaar dus.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2021
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Volgens mij is het 5500mw
    Acrylaat kan je wel prima laseren.
    PVC absoluut niet doen.

    Johannes
     
  5. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Bedankt voor de reacties.

    Ik wil het PC plaatje frezen. (de laser is idd mW)

    (De laser zou wel eens handig kunnen zijn om bijv. exploitantennummers te laseren op plaatjes die op vliegmodelen komen maar verder heb ik er geen direct doel voor op dit moment en ik ben sowieso niet erg enthousiast om het te gebruiken ivm ogen)
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Het is een 5500mW (5,5W) laser zoals Johannes al aangeeft. Dat is vrij weinig om er echt mee te "snijden". Voor dun balsa, tot misschien 5mm dik, zal het wel gaan maar voor triplex heb je meer nodig. Je kan er wel 3mm triplex mee snijden maar dan moet je er een keer of 4 overheen om er uiteindelijk doorheen te komen.
    Voor alle metalen, ook aluminium, is het absoluut te weinig. Heel misschien kan je het een heel klein beetje "graveren" maar waarschijnlijk zelfs dat niet eens. Pas ook heel goed op met metalen, die reflecteren het overgrote deel van het laser licht in alle richtingen wat zeer gevaarlijk kan zijn voor je ogen.
     
  8. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    En als je bijv. 3 keer het patroon freest steeds 1mm dieper? Tijd is geen issue, ik heb regelmatig prints van meer dan 3 dagen die zonder pauze geprint worden.

    (Als het hem gaat worden dan in ieder geval zonder laser.)
     
  9. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    5500 Mw valt nog wel tegen.
    Heb ook zo'n ding, maar dan met een 15000 Mw laser.
    Kun je leuk mee spelen.
    Echter spiegelende of reflecterende materialen kun je er niet mee laseren.
    De laserbundel wordt terug de laser in gekaatst met schade aan de laser tot gevolg.
    Je kunt wel het spiegelende oppervlak met verf bespuiten wat de reflectie tegen gaat.
    Een beetje afzuiging kan nooit kwaad.
    Naar verluid slaan de dampen van het laseren op den duur neer op de lens.
    Geldt ook voor het frezen met de bijgevoegde frees.
    Makkelijkste is om een grote doorzichtige kunststof bak (Action, een paar euro) er overheen te zetten en daar een afzuiging op aan te sluiten.
    Heb hem zelf nog maar een blauwe maandag, moet er dus zelf ook nog stevig mee experimenteren.
    Grt Hans
     
  10. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb er 1 besteld zonder laser. (voor over twee maanden voor mijn verjaardag dus moet nog even geduld hebben :koud:)

    Als ik ooit een laser wil gaan gebruiken dan zal ik die los moeten kopen.
     
  11. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Plaatje PC van 0,5 mm kun je in ieder geval makkelijk frezen.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik doelde ook op frezen want laseren geeft geen mechanische belasting.
    In meerdere lagen frezen, om bijvoorbeeld door dikker hout te komen kan in theorie wel.
    Vraag is dan wel hoe nauwkeurig de frees is.

    GJ
     
  13. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Hoi Hans, waar heb jij deze 15000 mW laser gekocht? Heb je een link voor me?
    Thanks!
     
  14. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Cnc 3018 Pro Max Laser Graveur Grbl Diy 3Axis Pcb Frezen Laser Graveermachine Hout Router Upgrade 3018pro Met offline.|Wood Routers| - AliExpress
    en dan de 15000Mw.
    Heb hem toen compleet gekocht.
    Een losse lasermodule heeft hij ook in 15W

    10W 15W 450NM Laser Graveermachine Onderdelen Blauwe Laser Module Laser Snijden Module 10W 15W 450nm laser Buis Diode + Gratis Bril|Woodworking Machinery Parts| - AliExpress
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2021
  15. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    Heb een nieuwe vraag over de router. Hij heeft een jaar niets staan te doen omdat er in het begin een aantal issues waren waardoor de interesse even weg was.

    Ik heb nu een dxf file in de grblcontroller staan maar ik kan geen radiuscompensatie vinden en aangeven of dat naar de binnen of buitenzijde van de contour moet.
    Waarom ik wel een tooldiameter kan opgeven snap ik daarom niet maar dat zou met het toerental te maken kunnen hebben vanwege snijsnelheid.

    Het is een router dus wellicht is de software er niet voor uitgerust en zal ik in de CAD file een offset moeten aanbrengen tot de centerline van het tool.
     
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik heb een geheel andere machine, of je iets aan mijn antwoord hebt weet ik niet.

    Maar ik kan geen dxf-file rechtstreeks in de controller stoppen.
    Moet de file eerst inlezen in een ander programma. Daar geeft ik de freestype, freessnelheid/diepte, welke zijde van de lijn, etc etc aan.
    Daar kom dan een g-code uit, welke ik in de controller kan inlezen, die dan weet hoe zich voort te bewegen
     
  17. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Bedankt voor je reactie.

    Ik gebruik dxf2gcode om van de dxf een gcode te maken welke ik dan in grblcontroller open.
    Ik kan in beide programma's geen opties vinden om een offset en zijde in te stellen.
    Wel kan ik in dxf2gcode de tooldiameter opgeven maar deze wordt door grblcontroller overruled.
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dan moet ik afhaken. Met die programma's heb ik geen ervaring om tips/tricks te geven
     
  19. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Je zou de gocode kunnen maken met ESTLCAM. Dit programma kan je gratis downloaden. Werkt prima bij mij
     
  20. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Bij Mach3 zit een hulpprogramma Lazy Cam.
    Hiermee zet zet ik dxf files probleemloos om in Gcode!
    meer info nodig? Stuur me maar een PB.
     

Deel Deze Pagina