CO2 randapp. op O2 drukvat?

Hoi,

Om mijn airbrush, de TeGoedkoop-130K van Hobbycity, van lucht te voorzien wil ik een koelkast compressor en een brandblusser aan elkaar knopen.
In de voorbereiding daarop kwam ik deze Kayser K60-87 (onderaan pag. 3) tegen en vraag me af of ik delen ervan kan gebruiken.
DSCI0309.jpg

De drukregelaar moet om te voldoen zonder flowmeter 5 Bar kunnen leveren maar dat wordt me niet duidelijk op de site.
Zijn de max. doorstroming en druk v/d flowmeter tevens de maximale waarden voor de output v/d drukregelaar?
In mijn geval is het de 14240(die is niet voor CO2, ben toen dus belazerd :evil: maar dit terzijde). 7Ltr/min. is veel te weinig.

De volgende vraag gaat over wat ik denk dat een overdruk ventiel is:
DSCI0334.jpg

- Is dit een overdrukventiel en zo ja, treedt hij in werking op een vaste waarde boven de op de drukregelaar ingestelde?
---
De magneetklep (normaal gesloten):
DSCI0314.jpg

DSCI0321.jpg

Kan ik deze gebruiken als terugslagklep/afsluiter ergens in het beoogde compressor met drukvat systeem?

Zou fijn zijn als dit spul bruikbaar is, drukt het budget enigszins :)

Edit: Ondertussen is duidelijk geworden dat voor een/deze airbrush 2.5 Bar voldoende moet zijn. Mijn vraag over de drukregelaar blijft van kracht..

Laatst bewerkt:
Dit spul wat je op de foto`s laat zien is totaal niet geschikt voor compressortoepassing.
Deze dingen zijn gemaakt voor industriele gasflessen welke gevult zijn met max 300 Bar.
De magneetklep kan je ook niet gebruiken.(waarom zou je eigenlijk)
Je wilt juist een drukschakelaar welke de compressor uitschakelt bij de maximale tankdruk.

Je moet echt opzoek gaan naar bruikbaarder spul.

http://www.mattech.nl/index.php?page=producten.artikel&code=9900560
http://www.mattech.nl/index.php?page=producten.artikel&code=9900606
http://www.mattech.nl/index.php?page=producten.artikel&code=9900600

en dan nog de bijpassende fittingen en koppelingen etc.

kijk ook eens hier:

http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-compressor.htm

gr Richard

Laatst bewerkt:
Dit spul wat je op de foto`s laat zien is totaal niet geschikt voor compressortoepassing.
Deze dingen zijn gemaakt voor industriele gasflessen welke gevult zijn met max 300 Bar.
Okay maar wat is het argument? De 300 Bar is slechts de bovengrens. De drukregelaar werkt ook op een bijna lege fles ;)
Misschien zie ik het niet goed maar als de druk bij de ingang v/d drukregelaar hoger is dan bij de uitgang moet het toch gewoon werken?!
Daarbij neem ik wel aan dat er een minimum is voor de ingaande druk.

Je linkjs zijn zeer welkom! Ik was nog niet veel verder gekomen dan de gebruikelijke airbrush winkels en de ('professionele')drukregelaar combo's daar komen op mij niet over als kwalitatief hoogstaand.

Die zelfbouw op "funkyrail" had ik gezien, bedankt.
Deze is ook de moeite waard, en mooi afgewerkt!
(LOL: "We zouden zelfs als tank een PET-fles (limonade-fles) kunnen gebruiken, deze flessen kunnen een druk hebben, volgens de fabrikant, van 30 bar"..).
Via de zoekfunktie ben ik hier ook verschillende zelfbouw kkast compr. tegengekomen; een blauwe, een roze,.. :lol: Allemaal mooie staaltjes van handigheid!

Edit: De magneetklep denk ik te kunnen gebruiken als terugslagklep/afsluiter. Ik kan nu even niet vinden waar ik heb gelezen waar en waarom die in het/dat systeem zit.
Edit: Hier wordt geschreven over een terugslagklep. Deze wordt gebruikt i.c.m. de pressostaat om te zorgen dat de compressor op kan starten terwijl er al druk in de tank aanwezig is.

Laatst bewerkt:
Argument is ;Het drukgebied van die regelaar is veel te hoog.
Misschien/waarscheinlijk werkt het?
De tankdruk is max 12-13bar.
Hoger is niet verstandig.(duurdere vittingen/goede tank etc.)
Terugslagklep/ventiel heb je wel nodig en zo ook een ontluchtingskraantje.
Magneetkleppen worden gebruikt om op afstand een gasstroom in-of uit te schakelen(nood uit circuit)
Magneetklep wordt ook gebruikt bij zware compressoren om drukloos te kunnen inschakelen.
Die flowindicator heb je ook niet nodig.(als je je airbrush indrukt ,merk je vanzelf wel of er flow is )

gr Richard

Dat argument zou m.i. steekhoudend zijn als er een minimale ingangsdruk >0 vereist zou zijn.
Voor de volledigheid, specs van deze blusser:
Max. testdruk: 28 Bar, Max. werkdruk:18,5 Bar en gevuld met stikstof als drijfgas: 15 Bar max. Dat is meer dan voldoende.​

De pressostaten van Mattech zien er degelijk uit(zegt niks) maar 12 Bar is behoorlijk wat buskruit voor een brandblusserbom. Diegene ik vooralsnog op het oog heb is een pressostaat die in- en uitschakelt bij respectievelijk 2.77- en 4.68 Bar.​

Magneetklep wordt ook gebruikt bij zware compressoren om drukloos te kunnen inschakelen.
Mijn magneetklep zou dan tussen de pressostaat en het drukvat komen en in serie met de pressostaat(?). Ik weet dus niet of dat de compressor helpt om drukloos op te starten omdat op het moment dat de compressor aanslaat, en dus ook de magneetklep opent, de gecomprimeerde lucht aan de kant van het drukvat terug kan/zal stromen en een behoorlijke tegendruk uitoefent. Misschien heeft de compressor maar 1 slag nodig om door de bestaande druk te komen. Ik heb geen idee hoeveel tijd de compressor nodig heeft en hoeveel tijdsverschil er bestaat tussen aanslaan compr. en openen magneetklep.

Ik vraag me nog steeds af of de uitgangsdruk van de drukregelaar af te stellen is? Er lijkt een mogelijkheid tot afstellen te zijn onder de drukregelaar:
DSCI0335.jpg

Yep, de uitgangsdruk is af te stellen. Risico daarbij is dat het membraam bezwijkt.
De drukregelaar gaat op een CO2 fles en daarbij flans ik die koelkast compressor/drukvat in elkaar.
Richard nog bedankt voor je linkjes!

Bedankt Nico. Via de zoekfunctie was ik o.a. deze al tegengekomen.

Ik denk dat ik voor de bouw binnenkort maar een apart draadje open. Het laatste topic v/e zelfbouw kk.comp/br.bl. is alweer een jaar geleden..

Back