Coastal Defense

Discussie in 'Diorama's' gestart door Cyborg, 24 jul 2011.

  1. Cyborg

    Cyborg Guest

    Na allerlei verslagen te hebben gelezen op diverse fora ging het eindelijk weer eens een beetje kriebelen en heb ik besloten om mijn oude hobby weer eens op te pakken - Modelbouw. En dan met name de militaire modellen.

    Mijn laatste model had ik gebouwd toen ik ergens in mijn tienerjaren was - ben nu in de 40 - en was geloof ik een M113...

    Toen ik een jaar of 7 was, kreeg ik van mijn ouders een coastal defense bunker van Airfix, waar ik eigenlijk mijn hele jeugd mee heb gespeelt en een gedeelte daarvan heb ik nog steeds. :)

    Dit model zou het dan ook worden. Het plan is om de bunker later in een diorama te plaatsen - wat ik nog nooit heb gedaan, maar hoe moeilijk kan het zijn? :) - en uit te breiden met allerlei voertuigen en personages.

    Dit is hem:

    [​IMG]

    Wel anders dan die ik in mijn jeugd had. Die had namelijk kanonnen welke dmv een veer echt konden schieten. Dat doen de kanonnen in deze kit niet. Maar goed, dat is niet zo belangrijk, ik speel er immers niet meer mee. Tegenwoordig kijk ik er alleen nog maar naar...dat is het enige wat getrouwde mannen nog maar mogen...:)

    Het idee is om alles er zo levensecht mogelijk uit te laten zien en ik zal dan ook zoveel mogelijk battledamage, verwering en custom elementen erin brengen. Dus het model op i-net gekocht en aan de slag gegaan!

    Allereerst heb ik het model geheel in de plamuur gezet om een zo realistisch mogelijk oppervlak te krijgen. Standaard is het model zo goed als glad en ik wilde toch dat je er later betonstructuur in herkent.

    Daarna met de dremel er voorzichtig ronde putten in aangebracht, die later de battledamage zullen worden. Ik laat ze niet rond en zal ze zeker uitwerken, maar dit is de eerste stap. De trappen die naast de deuren zaten heb ik weggesneden om later echte trappen hiervoor te maken.

    Verder had ik op internet een foto gezien van een gast die de achterkant had dichtgemaakt en een eigen "custom" tussenverdieping had gemaakt.

    Dat wilde ik ook!

    Ben dus aan de slag gegaan met platen plastic en heb een soortgelijke tussenverdieping gemaakt die in een later stadium toegang zal geven tot een FLAK vierling.
    Ik hoop maar dat het allemaal lukt....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Cyborg

    Cyborg Guest

    Verder gegaan om de ingang van de kanonruimte ververgroten en te veranderen. Het standaard ontwerp had allerlei "ronde" hoeken en een kleine doorgang.

    Alles met de dremel weggesneden en met kleine plastic strippen een nieuwe doorgang gemaakt en de achterwand verdikt.

    Ook de voorkant van de kanonruimte vond ik te onrealistisch. Op de plek waar de kanonnen uit de bunker steken is de plastic rand slechts 1 mm dik. Ziet er dus niet echt uit als dik beton! Dus heb ik met diverse hoekprofielen (ja, dat is mensenbloed onderaan op het profiel...:( ) en met plaatjes plastic dit segment "dikte" gegeven.

    Ziet er best goed uit!

    Ook op andere plekken in de kanonruimte heb ik nog met verdikkingen en profielen gewerkt om later het geheel wat meer solide te doen lijken.
    Al met al best geslaagd!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Cyborg

    Cyborg Guest

    En we gaan verder!

    Custom traliewerk aan de achterkant gemaakt van oude modeltrein onderdelen met daarop een latei. De standaard "platte" aan en afzuig ventilatieschachten vervangen voor meer realistisch ogende modellen van een donormodel.

    Ziet er een stuk beter uit dan die platte dingen vind ik.

    Verder in de kanonruimte een verhoogd loopgedeelte gemaakt van traanplaat. Alles zorgvuldig uitgesneden en geplaatst. Was echt een #$%*werk maar het eindresultaat zier er toch best goed uit.

    Op de tussenverdieping de betontrappen geplaatst die ik ook van een donormodel heb afgehaald en alle kogelgaten met de dremel uitgewerkt tot meer realistisch ogende granaat en kogel inslagen. Daarna lles alvast in de eerste laag primer gespoten.

    Toen ben ik wat gaan oefenen op mn wheatering skills op de luiken.....Hmm, toch maar eerst even oefenen op wat anders voordat ik hiermee begin...lijkt nergens op..:)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Cyborg

    Cyborg Guest

    Met de airbrush aan de slag gegaan en de eerste kleuren aangebracht op de buitenkant van de bunker.

    Alles is gespoten met Vallejo Air en de zwarte weathering is gedaan met goedkope verf van de action. De basiskleur van de bunker is light grey met een stevige wash van light camo green en dark brown.

    Ook zit de eerste roestlaag al op diverse plekken maar dat zal later volgen met meer realistisch ogend roest pigment.

    Het begint al ergens op te lijken!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Cyborg

    Cyborg Guest

    Terug naar de bunker.

    Deze ziet er nog steeds veels te mooi uit en daar ga ik snel verandering in brengen. Roet, granaatinslagen, kanonsalvo's en de weersinvloeden in combinatie met zout water zal de bunker in het echt moeten hebben getekend.....Dus nog maar lekker verder kliederen..:)

    Ik had complete zandzakjes gekocht maar die waren veels te mooi en correct van maat. Ik ben dus aan de slag gegaan om eigen zandzakjes te maken van DAS klei.

    Het was echt heel makkelijk en het resultaat is verbluffend. Gewoon oprollen tot een lange sliert in de juiste dikte, (mijn bunker is 1:72 dus de sliert moest vrij dun zijn) dan neerleggen en een beetje met je vingers erop tappen zodat het ietwat platter wordt. Daarna met een schaar de juiste maat afgeknipt en voila, klaar.

    Doordat ze allemaal anders zijn en net een andere maat hebben zien ze er best gaaf uit! Sterker nog, ze zien er te gek uit! Me is happy! :)

    Zandzakken How-To:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Cyborg

    Cyborg Guest

    Maar eerst de kanonruimte eens aanpakken. Ben best content over het resultaat van de dikke muren. Lijkt net of het echt dikke muren zijn. Goed gelukt dus!

    De traanplaat verhoging gebrushed en een houten vlak gemaakt waar later de granaten in/op komen te liggen. De traanplaat ge-drybrushed waarbij het loopvlak iets meer is afgeschuurd dan de randen.

    Ziet er best leuk uit.

    Daarna de finishing touch met wat aluminiumverf over de traanplaat heen.
    Deze keer ook voor het eerst een fijne korrel zwart zand gebruikt om alle kieren en randen mee op te vullen.

    De beide kanonnen zorgen er in het echt natuurlijk voor dat de gehele ruimte onder het kruit, roet en stof zit. Dus so be it...:) je moet wel goed kijken, want anders zie je het niet.

    Meer over zand, steenslag en opvulling over een paar posts....De buitenkant heeft door alle granaat en kogel inslagen natuurlijk heel wat beton verloren en dat ligt overal waar de wind het heen heeft geblazen: In hoeken, kieren en randen dus. Ik heb dus de gehele verhoging aan de buitenkant van de kanionruimte voorzien van diverse maten steenkorrels en een grondige wash gegevens van zwarte verf. Daarna met een pipetje met 50% houtlijm - 50% water overgoten om het goed te laten kleven.

    Misschien nog een tip voor diegene die met hele fijne korrel of pigmenten werkt: Ik liep te kloten met sateprikkertjes, houten roerstaafjes en weet ik al niet meer om het pigment/fijne korrel aan te brengen, maar elke keer wanneer ik bibberde of per ongeluk ergens tegenaan kwam kon ik weer opnieuw beginnen....

    Toen heb ik het met pipetjes geprobeer en het werkte grandioos! (niet van die plastic dingen maar van die glazen - marktplaats gekocht -) Pipetje in de pigment/fijne korrel en vauit de hoek die je maar wilt er tegenaan spuiten. Werkte bij mij in ieder geval super!

    Roest:
    De ventilatieschacht is een metalen buis die door het betonnen dak heen loopt en doordat de bunker aan de kust staat, is deze natuurlijk goed verroest. Dit hier is mijn eerste poging om roest chips te maken en aan te brengen. Ik heb het op diverse manieren geprobeerd maar burnt sienna pigment samen met wat opgeloste houtlijm in water met daarna een zwarte wash werkte het best. Ziet er best echt uit vindt je niet?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Cyborg

    Cyborg Guest

    Zoals je op de laatste foto al had kunnen zien, heb ik ook de kanonnen gespoten. Hiervoor heb ik de kleuren German grey en Camo light green gebruikt met zwarte wash, wat steenslag en aluminium drybrush.

    Het is nog niet helemaal af want ik wil zelf nog wat meer detail aanbrengen op de kanonnen wat betreft de bediening hiervan. (wieltjes, hendels, laadgedeelte en dergelijke)

    Zie hieronder het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Cyborg

    Cyborg Guest

    Hier heb ik de roest - burnt sienna pigment - middels een pipet erop gespoten, zoals ik eerder beschreef en pakte echt heel goed uit, al zeg ik het zelf. Daarna een washje erover van zwarte verf en voila...een bonk roest om u tegen te zeggen.

    Maar de kanonnen zelf bevallen me echt niet: Ik mis echt flinke draaiwielen en een bolt release hendel. Dat ga ik er ook nog op "brouwen". Ik heb al een leuk ideetje...:) Ook ga ik op de tussenverdieping nog een hekwerk plaatsen.

    Verder heb ik de granaten geverft en geplaatst in de kanonruimte op de plank. Ben zelf niet echt tevreden met de kleur omdat er teveel glitter naar mijn smaak in zit. Heb diverse kleuren geprobeerd - goud, koper - maar het blijft gewoon te erg glitterig. Iemand ideetjes?

    Ook heb ik wat granaathulzen gemaakt - gewoon bij de bestaande granaten de kop eraf geknipt en met een klein boortje hol uitgeboord - maar die plaats ik later, anders zit dat misschien wel in de weg tijdens de verdere bouw.

    En dan natuurlijk de premiere van de zandzakjes! man, dat was echt heel spannend om te zien hoe die zouden worden. Nou, ik vind ze zelf helemaal te gek en heb de eerste rijen geplaatst voor de kanonnen. Ik ga binnenkort helemaal los met die zandzakken denk ik....:)

    Ook nog de bovenkant van de bunker enigzins met steengruis bedekt en de granaatinslagen extra geaccentueerd met wat steenslag.

    Hier weer wat foto´s -

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Cyborg

    Cyborg Guest

    Zo, alles is droog dus hier de nieuwe foto's!

    Het hekje op de tussenverdieping is geplaatst en ik ben helemaal los gegaan om de zandzakken te plaatsen op de bunker om onder andere de FLAKvierling te beschermen.

    Ook heb ik 2 grote draaiwielen bevestigd op de kanonnen en een soort van bolt release hendel. Ziet er naar mijn mening een stuk beter uit! De draaiwielen zijn van het onderstel van een PAK38 AT gun.....Gaatje geboord in de kanonnen en de wielen erin gedaan.

    Losse hulzen op de vloer geplaatst en de vierling zelf op de bunker gezet. Deze is nog niet gelijmt dus hij helt ietwat over maar dat moet je maar even voor lief nemen. :)

    Daarna een aantal mannetjes geplaatst in het geheel. Ik wil er nog 1 of 2 in de kanonruimte plaatsen maar het valt me zo tegen...die mannetjes zijn echt maar 3 cm groot en in vind het een hele klus om dit goed te doen. Hulde aan iedereen die hier een kei in is! :)

    De vierling zelf was ook best leuk om te bouwen al valt het me op dat de magazijnen niet bij de kit waren geleverd...:( Dus die ga ik nog maken!
    De bunker is naar mijn zin geworden met extreme verwering en viezigheid.

    Wel jammer dat er haast geen fijn zand te vinden is voor 1:72...Het zijn haast altijd flinke korrels. Het geheel is ook maar 30cm lang natuurlijk. Iemand tips?

    De volgende stap is het diorama zelf! Ben benieuwd! Ben aan het denken om achter de bunker een radarpost of een zoeklicht te plaatsen. Radarpost kon ik online wel vinden maar een 1:72 zoeklicht helaas niet...Iemand misschien een linkje?


    De foto's!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ik volg het met belangstelling, knap hoor.

    Mvg Pascal.
     
  11. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Heel mooi, chapeau!

    Stevo
     
  12. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Gewoon zalig mooi gemaakt !!
    ik trok zo grote ogen dat ik dacht dat ze uit me oogkassen gingen vallen.. :O

    prachtig, ik zal dit zeker volgen...

    momenteel zelf nog maar statische modellen aan het maken van autos en vliegtuigen, zou later ook eens een diorama willen maken, en ik krijg er nu al direct zin in als ik zo iets prachtigs zie...
     
  13. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Heel er mooi gemaakt inderdaad.
    Succes ermee verder.

    M.v.g. Mark
     
  14. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    komt er hier nog een vervolgje?
     
  15. Jochemm

    Jochemm Guest

    Heel mooi gemaakt! i love it! Ik wou dat ik het maar kon :(
     
  16. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Leuk bouwverslag ga ik zeker volgen.
    Groet,
    Frankwin
     
  17. AntonMarks

    AntonMarks

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    10
    Diorama's

    Na alle berichten over diorama's te hebben gelezen, heb ik misschien een tip.
    De allerbeste diorama bouwer ter wereld is te vinden op http://sheperdpain.com/ Deze man is al tientallen jaren bezig met het maken van diorama's van alle tijdperken en oorlogen voor museums over de hele wereld. Als hij eens in de 5a6 jaar een stuk veilt op particuliere veilinghuizen dan gaan ze nooit onder de 1.000.000,00 dollar de deur uit.
    Hij heeft diverse boeken geschreven met prachtig fotomateriaal en vroeger stond hij in de midden pagina's van de Tamiya catalogus.
    Goed om te bestuderen en veel van te leren
    Gr. Anton ;)
     
  18. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
  19. AntonMarks

    AntonMarks

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    10
    Je hebt gelijk, ik ben een -e- vergeten.
     
  20. Jochemm

    Jochemm Guest

    [​IMG]Hij heeft zelfs van de woII de bombardement in arnhem gemaakt :)
     

Deel Deze Pagina