coax heli vliegt nerveus

Sedert enige tijd heb ik een tweede coax heli. Mijn eerste is zwaar gecrasht door wat te wild te vliegen.
Eens ik het onder de knie had, bleef mijn eerste mooi rustig hangen. Hij vloog zeer makkelijk en stabiel.
Die tweede (identiek dezelfde) vliegt zeer nerveus. Ik heb moeite om hem netjes op zijn plaats te laten hangen.
Wat ik nu gezien heb, is dat de swashplate (die metalen stang die boven de bovenste rotor zit) niet helemaal recht is. Van bovenaf gezien vormt deze thv de as een (zeer) kleine hoek. Kan dit hiermee te maken hebben?

Swashplate...metalen stang ???
Volgens mij heb je het niet over een swashplate.....
Een kromme as kan idd zeker een nerveus vliegend voorwerp genereren.
Echter als je die as vergelijkt met je andere coax...is die dan wel recht ?
Als dat zo is dan heb je je probleem al gevonden ;)

Welke coax heb je ?

Sedert enige tijd heb ik een tweede coax heli. Mijn eerste is zwaar gecrasht door wat te wild te vliegen.
Eens ik het onder de knie had, bleef mijn eerste mooi rustig hangen. Hij vloog zeer makkelijk en stabiel.
Die tweede (identiek dezelfde) vliegt zeer nerveus. Ik heb moeite om hem netjes op zijn plaats te laten hangen.
Wat ik nu gezien heb, is dat de swashplate (die metalen stang die boven de bovenste rotor zit) niet helemaal recht is. Van bovenaf gezien vormt deze thv de as een (zeer) kleine hoek. Kan dit hiermee te maken hebben?

Swashplate...metalen stang ???
Volgens mij heb je het niet over een swashplate.....
Een kromme as kan idd zeker een nerveus vliegend voorwerp genereren.
Echter als je die as vergelijkt met je andere coax...is die dan wel recht ?
Als dat zo is dan heb je je probleem al gevonden ;)

Hoe dat onderdeel precies heet weet ik niet. Het gaat om dat metalen ding met die twee gewichtjes aan de einden die boven de bovenste rotor draait. Het deel die samen met die bovenste rotor altijd horizonaal hangt (of zou moeten hangen). Wat is de naam daar eigenlijk van?

Het gaat om een BMI apache.
Met mijn eerste kan ik het niet meer vergelijken. Ik heb die onlangs zwaar gecrasht. Dat was ook de reden dat ik een nieuwe gekocht heb.
Eerst dacht ik nog dat het kwam omdat hij nieuw was en alles nog wat stroef draaide. Maar ik heb er nu toch al wat meer mee gevlogen.

Balance bar/ balancer/ flybar en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit onderdeel zorgt ervoor dat de bovenste rotorset in evenwicht blijft. Deze set wordt namelijk niet gestuurd door servo's en corrigeert de heli na stuurbewegingen. Deze moet absoluut goed recht zijn en de gewichten moeten een gelijke afstand van het midden zitten (en van elkaar dus). Ik heb bij mij lama wel eens het probleem gehad dat het punt van bevestiging te krap was en de stang dus niet vrij het evenwicht kon vinden. Dit leverde ook een behoorlijk nerveuze heli op. Probleem opgelost door het bevestigingspunt even iets uit elkaar te duwen.

Ik heb zelf ook 2 BMI apache helis.
De eerste is reeds behoorlijk toegetakeld waarbij de body al redelijk geplakt is.
Sedert kort heb ik ook een tweede en die tweede vliegt precies ook nerveuser dan de eerste.
Zou het kunnen dat die tweede eerste nog wat moet "ingevlogen" worden? Dus dat hij nog wat los moet komen.
Ik heb ook gemerkt dat er een andere 4 in 1 controler in die tweede zit. Misschien dat deze net iets anders reageert.

Voor wat betreft de flybar. Als ik van bovenaf naar de heli kijk, dan merk ik dat de flybar niet 100% rechts is. En dit reeds bij een nieuwe flybar die ik gekocht heb voor mijn eerst heli. Het is niet dat het echt opvalt maar als je er een lat naastlegt dan zie je het wel. Er zit precies een knik in het midden thv de aansluiting met de as.

Back