Coaxiale heli stopt er ineens mee bij gas geven

Dag allen,

Gisteren een paar leuke rc helicopters aangeschaft, type Mei Xiang M-7G (80cm lang, 7.4v accu) voor weinig. Een voor mezelf en een als kado.

Thuis direct even getest. Wat blijkt, het functioneert, maar de power lijkt te worden afgekapt bij het "gas" geven. Het lijkt eigenlijk net als de beveiliging die m'n andere kleinere heli had wanneer de accu leeg raakte.

Nattuurlijk pp de oplader gezet. Het advies is om 120min. op te laden en niet langer om schade te voorkomen. Zo gezegd, zo gedaan. Het probleem is echter onveranderd. Vreemd.

De tweede heli toch maar uitgepakt en getest. Exact hetzelfde, zij het dat de ontkoppeling wat minder snel leek te gebeuren. Ook deze accu opgeladen (150min.), zonder resultaat.

Er zit een adapter (lader) bij met een lampje. Deze brandt rood als ik 'm op de accu aansluit en oranje in het stopcontact. Zou volgens de handleiding groen moeten gaan branden, maar dat gebeurt dus niet. Accu is niet warm na het laden, de lader wel iets. Accu zou 7.4v leveren en bestaat uit 2 cellen ICR18650-1500mAh. Zitten 2 stekkers aan; Een 2-polige voor aansluiten op de lader/heli en een 3-polige stekker.

Al zoekende kwam ik op dit forum terecht met volgens mij een hele boel kennis. Zou iemand enig idee hebben waar dit aan kan liggen? Beetje lullig om een niet goed werkende heli kado te doen.

Alle suggesties zijn welkom, als er meer info nodig is dan hoor ik het graag.

Heb je al eens de spanning gemeten die momenteel op de batterij zit ? mss dat
de lader het niet goed doet. Even je multimeter nemen, en zoals ze steeds zeggen
meten is weten ;)

De boel teruggeven aan de verkoper lijkt mij hier de beste oplossing.
Laat hij maar zien dat zijn produkt werkt.

+1,

deze goedkoop geproduceerde heli's hebben (helaas al te vaak) accu's van zeer slechte kwaliteit.:mad:
en voor de tip over de multimeter: deze accu's kunnen ook een multimeter foppen...
ben zelf ooit ook zo begonnen.
en 't vloog leuk tot die accu dezelfde kuren begon te vertonen.
volgens de multimeter zag het er wel goed uit v.w.b. de accu, maar de heli kwam niet meer van de grond. :nooo:

duur lesgeld dus... :neutral:

groet,
Hoogvlieger

+1,

deze goedkoop geproduceerde heli's hebben (helaas al te vaak) accu's van zeer slechte kwaliteit.:mad:
en voor de tip over de multimeter: deze accu's kunnen ook een multimeter foppen...
ben zelf ooit ook zo begonnen.
en 't vloog leuk tot die accu dezelfde kuren begon te vertonen.
volgens de multimeter zag het er wel goed uit v.w.b. de accu, maar de heli kwam niet meer van de grond. :nooo:

duur lesgeld dus... :neutral:

groet,
Hoogvlieger

Met een multimeter is niet mogelijk om te meten wat er nog aan capaciteit in een accu zit.
Wat je wel meet is de open spanning en dit zegt helaas niks over de conditie van een accu.

Bedankt voor de snelle reacties!

@ Viper_gts & hoogvlieger;
Naar de multimeter grijpen was ook een van mijn eerste gedachten. Greep helaas mis en bedacht dat ik deze niet meer bezit sinds de laatste verhuizing.. Hoewel ik gisteren ook ben tegengekomen dat er soms iets van een schakeling in zit om de meter een ALLES IS OK signaal te sturen.

Misschien even met de accu's en laders langs een electrozaak om na te laten meten alsnog. Zal kijken of ik dat do. (koopavond) kan doen.

@ Rhelie
Moet ik ook maar meteen met de billen bloot.. Dit was een impuls aankoop. Die dingen komen van de markt af. Wist dat er risico's waren, maar worst case ga ik totaal 75 euri de boot in.

Zelf vermoed ik dat de accu's inderdaad niet meer willen. Volgens mij zijn vervangers toch best betaalbaar? Accu's vervangen is nog te doen (afhankelijk van de kosten). Zal vanavond even kijken wat ik online kan vinden.

Zoals deze: http://www.hightechtoys.nl/nl/accu-pack-7V-1500mah-mjx-f45
Die zouden een 1op1 vervanging zijn (mits de laders in orde zijn uiteraard)

Laatst bewerkt:
Hallo janneman je hebt de zelfde fout als mij gemaakt een mooie grote heli met veel lampjes 80 euro een skyking xxl een keer mee gevlogen en zit nu al drie jaar in de doos.
Ik heb na een week een kleine heli gekocht een syma s32g daar kun je thuis mee vliegen daar leer je beter mee vliegen dan zo'n grote want je kunt haast niet buiten vliegen met een coax een beetje wind en hij luistert niet meer naar jou.
Na een half jaar met de syma was ik toe aan iets anders ben toen over gestapt op een fp heli blade 120sr ook een kleine waar ik mee thuis en soms buiten mee kon vliegen want die kan buiten net iets meer dan een coax.
Daar heb ik twee jaar mee gevlogen en sinds kort een cp heli.
Dus mijn tip is geef geen geld meer uit aan zo'n grote coax heli en hou de schade beperkt.
Ik gebruik de skyking alleen nog voor de kerst als piek in de boom met al zijn lampjes.

Veel suc6 Groetjes André

Goedemorgen, nog even een update. Gisteren dus even naar muco geweest in Amsterdam.

Helaas niet echt iets mee opgeschoten. De accu had ik een paar uur p de lader gezet. Die is aan een tester gehangen en leek inderdaad vol te zijn met zo'n 3.7v per cel, maar zou een vals signaal kunnen zijn.

Jammer genoeg was het niet mogelijk om de heli te testen met een andere accu of op het stroomnet.

Dus... misschien niet onverstandig om de adviezen hier om het er maar bij te laten zitten maar op te volgen denk ik. Oh well..

Zo'n sr120 bekeken, ziet er gaaf uit. Misschien dat ik dat ook maar doe. Iedereen toch bedankt voor het meedenken. Bij dat ik dit forum gevonden heb, veel nuttige info!

als t een lipo is, is ie niet vol...
3.7 per cel is t absolute minimum.
een accu cel is ''vol'' als de meter max 4.2 aangeeft...

als je de accu meerdere keren tot onder de 3.7 gevlogen hebt, kijk ik niet vreemd op dat je accu problemen geeft...
je hebt 'm dan als t ware verder leeg gevlogen dan dat ie aan kan.

de term van 3.7V als minimum word gehanteerd om de accu goed te houden.
ga je daar onder zitten = goodbye battery :(

Back