CoCa Cola Blik

Hai ,

Is er iets veranderd aan de coca cola blikjes , deze kunnen niet meer gesoldeerd worden , of doe ik iets mis
Vroeger leek dit zeer gemakkelijk te gaan , kan iemand dit bevestigen

mvg
Erwin

Veruit de meeste "blikjes" zijn van aluminium. Naar schatting nog maar 25% van de "blikjes" wordt daadwerkelijk van blik (ijzer) gemaakt. Voor zover ik weet worden de cola blikjes al heel lang van aluminium gemaakt.
Aluminium kan gesoldeerd worden maar daar is wel speciaal gereedschap en soldeer voor nodig. Met een soldeerbout en tinsoldeer gaat dat niet lukken.
Blik (ijzer) wordt steeds minder gebruikt om meerdere redenen. De belangrijkste zijn wel dat het maken van een "blikje" van aluminium een heel stuk makkelijker is en aluminium is lichter dan blik. Een nadeel is dat aluminium duurder is dan blik.
Er zijn veel meer voordelen en nadelen van aluminium en blik op te noemen. Als je interesse hebt kan je die makkelijk op het internet vinden.

Bedankt voor deze fijne uitleg , het zou best kunnen dat ik vroeger blik voor groenten heb gesoldeerd, toch fijn om te weten

Ten overvloede;
Aluminium is te doen met speciaal soldeer. Het vervelende van aluminium dat het zo snel corrodeert en dan hecht het niet. Er is ook speciaal vloeimiddel maar dat ben ik nog niet tegengekomen. Ik soldeer aluminium met speciale staven, je moet het goed schoonmaken met een RVS borstel en dan schuivend solderen om de gecorrodeerde huid te doorbreken. Ik heb al flink wat kunnen solderen op deze manier, van uitlaat tot plaatwerk etc. Het is wel een kunstje maar met enige oefening goed te doen.

link naar de staven DURAFIX Aluminium Solderen

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het nu nog zo is,maar voorheen waren enkel bierblikjes nog van ijzer. Merkte je als je in de berm roestende en nog blinkende blikjes zag.
Maar mogelijk is dat ook niet meer zo. Was voor de smaak heb ik me laten vertellen.
Ik heb een beetje alu soldeertin, om eens een LiPo te herstellen,wanneer het soldeerlipje van een cel afgescheurd is. Geen idee of dat ook werkt om echt blikjes aan elkaarte solderen,maar zou ook een wat dure optie zijn wss.
Groentblik enz zin wel ijzer meen ik.

Hou er een magneet bij, wordt het niet aangetrokken is het aluminium, wordt het wel aangetrokken is het normaal blik van ijzer.

Laatste mogelijkheid als het niet wordt aangetrokken is dat het RVS is maar dat denk ik niet.

Een metaal plakt aan een magneet
en dat is staal.
Heel soms een laag-chroom-nikkel houdend rvs.

Voor je wat dan ook
gaat solderen
stel je vast welk metaal het is.

De metaalsoort bepaald waarmee het gesoldeerd kan worden.
Aluminium een eigen soldeerdraad met flux inwendig of los.
Staal meestal met een losse flux en een soldeerdraad.

Ook leuk:
https://www.eerstekamer.nl/overig/20201009/laboratorium_onderzoek_naar_de/document

Laatst bewerkt:
Back