Cockpit glas maken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Binkey01, 22 feb 2021.

  1. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    48
    Hoi,

    Ik heb een grote zwever maar geen cockpit glas. Ik heb als tip gekregen om van balsahout een model te maken en dan pastic er met vacuum omheen te laten trekken. Zijn er mensen hier op het platform die dat kunnen / ervaring mee hebben? Gezien de maat van mijn zwever is het 40cm lang dus best wel groot. en heeft iemand tips hoe dat later weer vast te maken aan de romp?

    Alvast bedankt voor de tips en evt hulp

     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.654
    Hobby in https://hobbyin.nl/ heeft een vacuummachine voor het maken van b.v. cockpitkappen. Je moet zelf een spiegelgladde mal maken.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.474
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als het zo groot is dan kan je het opbouwen uit planken balsa, iets van 5mm dik.
    Dat maak je grofweg in vorm, dan schuren tot het er mooi uitziet.
    Er zijn modelbouwwinkels die vacuum kunnen trekken, Hobbyin in Waalwijk, RC Europe.
    Als je de doorzichte kap hebt dan kan je een frame maken en daar de cockpitkap oplijmen zodat ie op de romp gezet kan worden.

    En N.P.S. het beste is de mal niet helemaal spiegelglad te maken, dat was de tip van Dennis.
    Als ie spiegelglad is dan lost ie moeilijker, beste is ietsje ruwig, dat zie je niet terug in de kap.
    Ik had een spekgladde kap gemaakt van gips, die heb ik ter plekke wat op moeten schuren.

    GJ
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.909
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Een mal om te thermoformen moet bij voorkeur wel spiegelglad zijn. Als een beetje ruwig niet te zien is in het eindresultaat, dan is het geen goeie vacuumvormer. Elk stofje zie je, vooral in transparant.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.474
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, dit werd door Dennis, hobbyin, gezegd.
    En er was van het iets ruwige oppervlak in het origineel niets te zien.
    Ik had echt een spiegelgladde mal gemaakt maar Dennis zei dat ie dan lastig zou losssen.
    Al dat werk voor niets en verwijderd met schuurpapier.

    GJ
     
  6. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    1.465
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dat Dennis geen spiegelgladde mal wil hebben heeft te maken met de eenvoudige machine die hij gebruikt.
    Ik heb zelf met een grote vacuumformer gewerkt ( ILLIG ), platen van 100 x 150 cm altijd met spiegelgladde mallen.
    Deze machine kon na afkoeling met een luchtstoot de getrokken plaat laten lossen.
    Onze mallen werden gemaakt van modelgips met een aandeel portland cement om de oppervlakte zo glad mogelijk te krijgen.

    Grt John
     
    willum vindt dit leuk.
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.909
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Lijkt me te kloppen. Wss geen erg grote zuigkracht of zo
     

Deel Deze Pagina