cockpit zelf maken ??

ik heb geinformeerd of ik een cockpit kap van myn dg 600(3,20 meter)
los kon bestellen ..maar dat gaat niet meer( bij conrad gekocht )...
weet iemand misschien een adres waar je zoiets kunt kopen of laten maken ?? of hoe kun je een cockpit gemakkelijk zelf maken ??

Hai Nick
Ik dacht dat vroeger bij "hobby-inn" in waalwijk elke cockpit kap kon maken die je wilde.
Je moest zelf een mal maken waar over zij dat kap trokken weet alleen niet of ze dat nog steeds doen je kan eens informeren
Succes jan

Nick, dat doen ze nog steeds bij hobby-inn. Ik heb laatst nog een cockpit kapje laten maken, meestal kan je er zelfs op wachten.

Ik had van hout een mal gemaakt. Je kan echter beter een mal van gips maken (advies van Hobby-inn). Cockpit kap wordt dan strakker.

Bij het cockpit kapje van mij zie je nl. de houtstructuur een beetje ..

Frank

Dat heb ik ook al eens gedaan, wel goedkoper en leuk om een keertje zelf te doen.

Echter niet mogelijk met alle modellen cockpit kapjes, en als er in de fles een bewerking zit (zoals in de fles op de foto) blijf je dat toch altijd een beetje zien.

De mal moet je zoiezo maken.

ik ben benieuwd wat het resultaat wordt.

Hallo,
ik maak mijn plastiken cockpitglas e.d. ook zelf.
Ik gebruik van die speciale platen van 0,5 of 1 mm. dik.

Net zoals gezegd moet je dan eerst een mal maken, vervolgens in een raamwerk de doorzichtige plaat warm maken in de oven.
Dan op de mal die op een onderdrukkastje ligt, en stofzuiger aan.

Floep, en klaar is kees.

Resultaat is afhankelijk van de gebruikte mal.
Het kost iets meer moeite om een mal te maken, maar als je die één keer hebt, dan is een glas voor de cockpit maken maar een peuleschil en centenkwestie.

Een cockpitglas kost mij niet meer dan een euro.

Taco.

Taco.

Waarvoor is die stofzuiger en hoe werkt dat dan ?

plaat warm maken over de mal kan ik nog wel volgen.. maar stofzuiger? om aan te zuigen zodat de mal die kant op gaat ofzo ?

Je trekt de warme plaat door de onderdruk binnen een seconde in de vorm die je wilt.

Ik zal wat foto's maken van het spul.

Even geduld, ik weet niet of me dit vandaag nog lukt.

Taco.

Daar gaat ie dan:

Men bouwe een kastjewerk met verstevigingsschotjes. In die schotjes is een gat geboord voor de ontwijkende lucht.
De bovenkant van het kastje beplakt men met tochtstrip, niet voor de tocht, maar om geen valse lucht te zuigen.

mal1.JPG

Zoals te zien is plakt men de tochtstrip op het opgekitte gaaswerk, in mijn geval alu.

Vervolgens zaagt men 2 raamwerkjes uit in de zelfde grootte als het kastjewerk. Ook koopt men enkele klemmetjes bij de boekhandel voor een paar stuivers.
Zie foto:

mal2.JPG

Tussen die 2 raamwerkjes plaats je het 'glas'.

In de oven zetten op 175 graden, ondersteund door enkele metalen dingen, omdat met het verwarmen van het plastic dit door gaat hangen, maar dat moet ook,
Ik laat het ongeveer 5 cm. doorhangen.

Men legt zijn gemaakte mal op het gaaswerk:

mal3.JPG

Dus niet zoals op de foto al met raamwerk, want die staat nu lekker op te warmen in de oven.
Ook moet er nu een stofzuiger klaar staan, met de slang in het grote gat op de kopse kant, zie foto.

Als het plastic warm genoeg is, dan snel met ovenwanten het raamwerk in positie brengen boven je onderdrukapparaat.

Nu de stofzuiger snel aan, laten zakken van het raamwerk en floep, klaar is keer, je kunt het niet zo snel volgen.

Let er op bij het maken van een mal, dat hij 'losbaar' is d.w.z. schuine kanten er aan maken, want anders wil de mal er niet meer uit.

Hieronder nog een malletje voor een zwever:

mal4.JPG

Voor deze zwever:

grote-onb-3.JPG

Zoals je ziet voor weinig geld cockpitglaasjes, in elke gewenste afmeting, alleen moet je natuurlijk voor een groot glas een grote vacuümbak maken.

Iets niet duidelijk? Ik hoor het wel. :?: :!: :?:

Taco.

Ik ben eens bezig geweest met vacuüm vormen van een gips model. Werkt op zich best goed als het model niet te ingewikkeld is:

afb2499.jpg

Orgineel

afb2500.jpg

Dichtplakken en gips er in

afb2112.jpg

De vacuüm vorm bak, zelfgemaakt van wat mdf

afb2113.jpg

Verhitten van het vivak plaat (soort polycarbonaat) in een raamwerk

afb2502.jpg

Swop, vivak plaat erover heen

afb2503.jpg

de 2 helftjes

afb2504.jpg

Uitknippen en passen

afb2565.jpg

Eindresultaat

Het totale verslag: Project verslag: Vacuüm vormen van een Airwolf fuselage

satoer, zoals jij de mallen maakt, gaan ze er slecht uit.

De lijn die de mal volgt aan de rand trek ik ongeveer een cm. door in de zelfde lijn, zodat je (meer) de ruimte hebt om alles bij te snijden / knippen.

Inderdaad werkt gips zeer mooi, maar zoals ik al zei, de mal bepalld het eindresultaat, wat je ook gebruikt.

de zwever die je ziet heeft nu een heel licht bobbelige cockpit, maar je ziet dat bijna niet.
Ik heb hiet namelijk alleen maar van dan dikke gekleurde isolatieschuim gebruikt, meer niet.

Taco.

wij maken de mallen altijd van schuim met een paar lagen glasmat erover verlogens goed schuren en we krijgen de mooiste kapjes (dit hebben we o.a. gedaan met de kap van mn mini moa van 4,5 m) we zijn alleen op dit moment bezig met een ask-13 waarvan de kap een hoogte heeft van +/- 30cm en een lengte van 68 cm deze kan dus niet bij hobby in worden getrokken :? iemand daar ook nog een goeie oplossing voor :wink:

groetjes

jha ik heb laatst op het werk (ben autospuiter / voorbewerker)...ook een mal moeten spuiten die ze gemaakd hadden van dat gele isolatie schuim..die platen die je op het dak legd...die hadden ze helemaal in de vorm geschuurd en gevijlt...en die heb ik in de primer gespoten daarna in de spuitplamuur ,,,dan helemaal superglad schuren en dan in ene soort dikke glanzende laklaag special voor mallen wast dat geloof ik...en daarna hebben ze da koplampen van gemaakd voor een ralley wagen...
was zeer goed gelukt ...dus ik denk dat ik het zo is ga maken...en dan naar dennis v Beek (hobby-in) gaan en kijken of de cockpit kan maken...
bedankt allemaal en jullie horen het nog

Back