Daar gaat ie dan:
Men bouwe een kastjewerk met verstevigingsschotjes. In die schotjes is een gat geboord voor de ontwijkende lucht.
De bovenkant van het kastje beplakt men met tochtstrip, niet voor de tocht, maar om geen valse lucht te zuigen.
Zoals te zien is plakt men de tochtstrip op het opgekitte gaaswerk, in mijn geval alu.
Vervolgens zaagt men 2 raamwerkjes uit in de zelfde grootte als het kastjewerk. Ook koopt men enkele klemmetjes bij de boekhandel voor een paar stuivers.
Zie foto:
Tussen die 2 raamwerkjes plaats je het 'glas'.
In de oven zetten op 175 graden, ondersteund door enkele metalen dingen, omdat met het verwarmen van het plastic dit door gaat hangen, maar dat moet ook,
Ik laat het ongeveer 5 cm. doorhangen.
Men legt zijn gemaakte mal op het gaaswerk:
Dus niet zoals op de foto al met raamwerk, want die staat nu lekker op te warmen in de oven.
Ook moet er nu een stofzuiger klaar staan, met de slang in het grote gat op de kopse kant, zie foto.
Als het plastic warm genoeg is, dan snel met ovenwanten het raamwerk in positie brengen boven je onderdrukapparaat.
Nu de stofzuiger snel aan, laten zakken van het raamwerk en floep, klaar is keer, je kunt het niet zo snel volgen.
Let er op bij het maken van een mal, dat hij 'losbaar' is d.w.z. schuine kanten er aan maken, want anders wil de mal er niet meer uit.
Hieronder nog een malletje voor een zwever:
Voor deze zwever:
Zoals je ziet voor weinig geld cockpitglaasjes, in elke gewenste afmeting, alleen moet je natuurlijk voor een groot glas een grote vacuümbak maken.
Iets niet duidelijk? Ik hoor het wel. :?: :!: :?:
Taco.