COG

Ik ben net weer klaar met mijn 450 sport in elkaar te zetten. Heb er een aantal upgrades opzitten, Kontronik Jazz esc, Hitec 5065 op de swash, MKS 8910 op de staart, Futaba GY520, KBDD paddles/Fins & tail blades.
Door de MKS 8910 die een stuk groter is dan de Align 420/Futaba FS61BB heb ik nu het idee dat de staart te zwaar is.
Ik heb nog niet kunnen testen/vliegen om dit zeker te weten maar is er een goede manier om dit van te voren te testen? En als er teveel gewicht achterin zit hoe en/of met wat maak je de voorkant dan weer zwaarder?

is ie flybarred of flybarless? komt er eigenlijk op neer dat je hem met de blades of flybar die dwars op de heli te zetten kijk hoe ie neerkomt, eerst de achterkant vd skids of de voorkant?
je kan dit eventueel wijzigen door je lipo hoger of lager op je lipobay te leggen.
veel succes

Op de sport heb je een redelijk beperking qua lipo verschuiven..
Wat je kan doen is een paar carrosserie ringen onder de lipo tray plaatsen als tegen gewicht.
Helaas is het wel dood gewicht wat je mee de lucht in moet slepen, maar soms ontkom je er niet aan.

Hij is flybarred. Volgens mij heb ik dezelfde methode al geprobeerd, flybar dwars op de heli en dan komt hij recht neer. Als ik één van de blades pak en dan de heli optil met de staart naar links en de flybar dwars op de heli, dan "valt" de achterkant naar beneden. Heb de lipo al op zijn verst naar voren maar dan valt hij nog steeds naar achter...Of is bovenstaande methode niet juist?

moet eerlijk gezegd toegeven.. tegenwoordig trek ik me dit niet meer aan. Allez, bedoel, als ie met de fb vlak op zijn skids komt is er vr mij geen prob

Hij is flybarred. Volgens mij heb ik dezelfde methode al geprobeerd, flybar dwars op de heli en dan komt hij recht neer. Als ik één van de blades pak en dan de heli optil met de staart naar links en de flybar dwars op de heli, dan "valt" de achterkant naar beneden. Heb de lipo al op zijn verst naar voren maar dan valt hij nog steeds naar achter...Of is bovenstaande methode niet juist?

Je tweede methode is op zich wel juist, maar domweg té nauwkeurig....
Zolang hij horizontaal hangt aan de flybar, is het goed....

Zo gevoelig is een heli niet op de ligging van zijn zwaartepunt, zeker zo'n kleintje niet. Teveel is uiteraard ook niet goed....

Groet, Bert

Oh ok, te nauwkeurig.....en ik wilde hem deze keer tot op de millimeter en milligram....:rolleyes:
Dan maar op beter weer wachten zodat ik hem kan testen en de sporen kan geven :D
In ieder geval thx voor de snelle reacties!
Groeten Iwan

Het moet inderdaad niet te overdreven.
Met een heli moet je nu eenmaal altijd sturen.
goede COG helpt wel mee aan de zelfstabiliteit van je heli, zeker als je 3D of kunstvlucht gaat doen wordt het weer wat belangrijker.
Met grotere heli's FB of FBL til ik de heli 90º op zijn kant aan de maingrips.
de heli moet dan horizontaal blijven of (bijna) stil blijven hangen zonder dat de neus of staart naar onder draait.

Laatst bewerkt:
Vanmiddag rond 17:00uur een test vluchtje gemaakt!
Heli hing nagenoeg perfect! Staart stond gelijk goed strak, hoefde niets aan de gain te doen. De Kontronik is ook echt een super ding, heerlijke soft start en motortje draait lekker. Ik heb geen uitgebreide test kunnen doen ivm ruimte maar ben zeer tevreden tot nu toe!
Anywho, thx voor de reacties, tips en advies, ik ga nu weer verder bouwen aan de 250 waar binnenkort een F3C fuselage op komt....

Back