colibri?

Ik heb de smaak even heel erg te pakken en loop na verslaafd te zijn geraakt aan (helling) zweven nu ook een beetje te fantaseren over motorvliegen. Met Vliegclub Delta zo mooi dicht in de buurt....
Nu snap ik dat de Charter/Calamato e.d. perfecte instapkisten zijn....maar ik vind ze ook een beetje eenheidsworsten. Wat vinden de heren van de Colibri die Muco al een aantal maanden in zijn advertenties zet? (RadioControl/ModelAktueel enz.)

Groeten

Justus
 
Kijk ook eens naar de SIG Kadet LT25 en LT40 (Hobby-in bv)
mooie bouwdozen met alles erop en eraan(tankje wielen spinner etc)
vliegt errug lekker en meteen ailerons, veel lasergesneden delen, als je ervaring hebt met lego kun je dit zo bouwen.
zie http://www.sigmfg.com
en voor prijzen: http://www.xs4all.nl/~hobbyin
 
justus, wil je zelf bouwen of een arf ?
als kit: colibri, ibis en malibu aan te bevelen
als arf:jamara trainer, skystar en de graupner trainers.
 
Ik heb zelf ook een Colibri van Laser models.
dit vliegtuigje is eenvouding te bouwen, laser uitgesneden
je kunt je bij het bouwen haast niet vergissen.
alles past precies, en is zeer gedaileerd beschreven.

Ook is er een extra vleugel te verkrijgen, met rolroeren.
dus dan heb je een romp met twee vleugels.
Je hebt dan twee vliegtuigen, leuk voor de afwisseling.

Het vliegtuig heeft zeer goede vliegeigenschappen, als ie een
keer in de lucht is, is ie prima te besturen....
Echter voordat ie in de lucht is, is het een kreng.
het is namelijk een taildragger. ( staartwielje) met een korte
romp. Met het gevolg dat ie nogal gevoelig is tijdens het taxien.
Voordat je het weet slaat ie abrupt links of recht af.

Het opstijgen vanaf gras, vergt dus extra behendigheid.
gedoseerd gas geven, en goed opletten wat ie doet.

Mijn eigen Colibri is inmiddels een driepoot, met bestuurbaar
neuswieltje dus, deze modificatie is eenvoudig te realizeren
er is genoeg ruimte om een neuswiel te monteren.
Het fragiele hoofdlandings gestel, heb ik ook vervangen
door een landinggestel met brede aluminium strip.

Dit zijn maar kleine ingrepen, maar maken het model zeer
bestuurbaar over de grasmat.

Het model vliegt prima met een 4cc motortje.
de mijne is gemotoriseerd met een irvine met 10x6 prop.
Ook bij windstil weer is het geen probleem.



fd36aafc.jpg



Johan
 
Waarom moeilijk doen met tweede vleugels en ombouwen??
SIG LT40 ...klaar! :lol:
 
De draadstarter vroeg wat we van een Colibri vonden.


Er zijn vele hoogdekkers in de handel.
de sig kadet is daar een van.

Prima toestel overigens.


Johan
 
Ik heb heel erg veel plezier gehad in het zelf bouwen van mijn Robbe Hot Shot en dat is ook heel goed gelukt kijkend naar de goede vliegeigenschappen, daarom kijk ik iets minder tegen het zelf bouwen op.
ARF is natuurlijk sneller maar zelf bouwen doe ik dus net zo graag.
Staartwiel is dan wel minder makkelijk maar vind het zo mooooi! (is toch wel mee te beginnen?)

Maar qua vliegeigenschappen is het dus wel een aardige?

Justus
 
Hij gaf duidelijk aan de eenheidswordt zat te zijn, en gaf de colibri als voorzet wat ik een duur toestel vind als je naar een normale uitvoering wil(stuurbaar neuswiel en ailerons) maar goed ik zal me verder van commentaar onthouden :roll:
 
Ik heb niet geschreven, dat het niet wil met een staartwiel,
het is alleen veel moeilijker, ( mischien een uitdaging voor jouw?)
door z'n korte romp breekt ie snel en onverwacht uit.

Dit was voor mij zo frustrerend dat ik em gewoon uit de hand
in de lucht gooide. Het vliegtuigje vliegt gewoon uit je hand
je hoeft niet te lopen, een ferme gooi en weg is ie.

Ach, t'is even tricky, niet onmogelijk. Vind ik em gemakkelijker
met neuswiel. :D

Vliegeigenschappen zijn gewoon goed, niks mis mee
heb beide vleugels gebouwd. Vliegt met beide goed, maar
prefereer zelf die met ailerons. kun je em beter weer recht leggen.
Maar zonder vliegt ie ook goed.

Wat het bouwen betreft, omdat alles lasergesneden is en alles maar
op één manier past is scheef bouwen haast onmogelijk.

Johan
 
J o h a n zei:
Ook is er een extra vleugel te verkrijgen, met rolroeren.
dus dan heb je een romp met twee vleugels.
Johan

Waar heb jij die extra vleugel vandaan?
Ik heb de Colibri met rolroeren en heb onlangs een wat harde aanvaring gehad met een paaltje waarbij de vleugel is beschadigd.
De romp is nog perfect en met een nieuwe vleugelset zou ik de colibri weer in orde kunnen maken.

Prima toestel trouwens... alleen het taxien is lastig maar eenmaal in de lucht vliegt hij prima.
 
Als toestel voor een absolute beginner vind ik eeen Colibi duidelijk inferieur aan diverse andere mogelijkheden. Is enige vliegervaring voor handen (bocht moet lukken) dan kan de colibri een uitstekende optie zijn. Wel op letten: licht houden, niet te zwaar motoriseren en een duidelijke ailerondifferentieel inbouwen (opgaand aileron duidelijk meer uitslag dan neergaand) omdat het model anders door de relatief korte romp en het kleine kielvlak erg makkelijk begint te gieren tegen de rolrichting in. Wel een goede aanzet om het gecombineerd sturen te oefenen trouwens....
 
De colibri vliegt mooi en simpel. Bouwen gaat lekker snel en makkelijk, alhoewel de voorruit nogal irritant er op te zetten is.
Ik ben tevreden met mijn colibri, en ik zou hem ook aanraden aan anderen.

:oops: Wel is de neus zo verbouwd nu dat ie bijna niet meer te herkennen is. :oops:

Groeten Laurens
 
Ik heb een Graupner Trainer 65. Vliegt echt super. En 'k heb er verder ook nog niemand mee zien vliegen ;) (Al blijft ie er uitzien als een trainer :P)

:)
 
Als we dan toch voorzetjes gaan geven

Mijn all times favorite

Telemaster

hla111.jpg


Met staartwiel!

Is langer dan colibri, en is dus gemakkelijk te besturen op gras.
Vliegt echt perfect.

Johan
 
Arjen van Viegen zei:
Het IS ook een trainer... Wel een betere dan de colibri trouwens....

De naam doet het vermoeden :P

(Opmerking was bedoeld als in...bijna alle (rolroer) trainers lijken op elkaar. Graupner, Kyosho, Ripmax enz enz enz...)

:)
 
Arjen van Viegen zei:
Als toestel voor een absolute beginner vind ik eeen Colibi duidelijk inferieur aan diverse andere mogelijkheden.

Arjen, uitstekende typering. We hebben niets aan commentaren waarin alles goed bevonden wordt. Een beginner gaat in het algemeen met een Calmato gewoon sneller vooruit dan met een Colibri.

Arjen van Viegen zei:
... en een duidelijke ailerondifferentieel inbouwen (opgaand aileron duidelijk meer uitslag dan neergaand) omdat het model anders door de relatief korte romp en het kleine kielvlak erg makkelijk begint te gieren tegen de rolrichting in.

Zowel bij de Colibri als bij de Ibis heb ik voorgebogen aileronhaken meegeleverd gezien waarbij juist dit differentieel omgekeerd aanwezig is.
 
Hallo,

Heb als instructeur diverse beginnersmodellen gevlogen en ben het het Arjen eens. Colibri is in mijn bescheiden mening toch 1 van de mindere modellen. (Druk me hier wat voorzichtig uit).

De kwaliteit van de bouwdozen van Laser Models is wel helemaal top.

Succes,
Gerben
 
J o h a n zei:
Heb de extra vleugel besteld bij Muco modelbouw.
uit het gele boekje... bestel nummer 21.605.COL2 rolroervleugel bouwset colibri 59.95 WWW.MUCO.NL
60 euro voor een vleugel 8O !!!! Dat kan je beter in een nieuw toestel steken, en zelf de vleugel herbouwen van tekening en er wat meer tijd voor nemen.
 
Back
Top