Colin Archer RC

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door newbie, 14 feb 2013.

  1. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Mijn volgend project is de Colin Archer (RC)

    Het was mijn eerste model dat ik ooit gemaakt hebt.(Beginnerskit BB)

    2 jaar geleden heb ik met een zotte kop de RC op een tweedehandssite gekocht.

    De bouwer was al begonnen, maar het dek zat er slecht in waardoor de boot niet symmetrisch was.

    Alles eruit gebroken , het hout was nooit behandeld geweest, waardoor het zelfs aan het schimmelen was gegaan.



    Spijtig genoeg is er nergens een bouwverslag te vinden van de Colin Archer RC

    Stand van zaken :


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2013
  2. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    hoeveel-volt-motor

    Mijn besluit :

    Ik ga toch dit motortje gebruiken met de bijbehorende vaarregelaar.
    Kwestie van eens een beetje zuinig te zijn.

    Ik ga HB busking zijn raad wel opvolgen en afzekeren op 15A.

    Zodoende is de kans kleiner dat de boot in brand schiet.

    Ik ken wel de spoed van een schroefdraad maar van een bootschroef weet ik dat niet.


    De motor ga in in een bedje van tec7 leggen ,zoals ik hier ergens gelezen hebt.

    De as ga ik volspuiten met vaseline (Volgens een bericht van Roel, vaseline verwarmen ,in een spuit, afkoelen en in de as spuiten. Tissue niet vergeten voor de vuile vaseline die eruit komt)

    Ik heb wel de askoppeling tegen de behuizing van de as gezet.
    Dus een messing stukje met inbus weggedaan. Anders was de as tekort.

    Nu schuren er 2 vreemde metalen tegen elkaar met het rondraaien.
    Hoop dat dit geen problemen geeft.

    [​IMG]

    De eerste eigenaar had de as te diep in de boot ingebouwd waardoor de schroef tegen de romp opkomt.

    [​IMG]

    Een tussenstukje gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Newbie,

    De koppelings delen zijn vernikkeld (of verchroomd) messing, het eindlager ook, met een weinig smering bijt dat elkaar niet, mits het niet te strak past en zwaar loopt.

    Groeten, Jan.
     
  4. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    oke , bedankt

    Het propje is ongeveer 27mm groot.

    Ga morgen een andere "demonteerbare" steun maken.

    Nadeel is dat ik maar een 4mm max heb en dan staat de motor al te hoog tov de as.

    Dus en alu V kan ik al vergeten.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoela da's wel een kleine... zou zeker naar de 40 mm gaan?
    Probeer eerst deze hoor? Daarna pas wisselen.

    Motor inbouw? Ja? Maar als je nu een langere 'cardan' monteerd... dan heb je iets meer speelruimte. Groter plateau om de motor op af te leggen. Hoef je niet zo diep in de kiel te werken?
    En je aandrijving loop veel beter met die lange cardan. Geen geintje!

    Ik werk vaak met kartonnetjes... malletjes maken om passingen af te tekenen.

    Je zet zo een stuk karton rechtstandig in de kiel. Lange staaf door de schroefas... streep langs de as over het karton, weet je de hoogte en richtingshoek van de schroefas. Heb je een mooi ijkpunt...
    Waar het kartonnetje grenst trek je ook streepjes. Weet je waar het stond...

    Kan het een en ander uittekenen, van van alles wat. Schaar er langs kijken of iets past.
    Zo zet je ook een montage plaatje voor de motor uit.
    Alles met de schaar en maar kijken... gaat echt best vlot. Heb je alles naar de zin... zet je het in hout over...

    Heb dat toen ook bij de FL-8 motoreninbouw gedaan... kreeg het anders niet voor elkaar. Zo ook het nieuwe dek. Helemaal met Post-It stikkertjes en karton afgepast. Zo had ik op een gegeven moment een goed sjabloon :)

    Dek paste na uitsnijden en schuren prachtig :)
     
  6. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    27mm is Perfect voor dit motortje/scheepje ,het is een zeilboot en geen raceboot ,en hoeft ook niet de gehele dag te draaien op de motor , en als de motor diep in de kleine kiel zit mooi laten zitten zit je ballast extra onderin ,alleen even oppassen met evt as lekkage ,anders net boven de waterlijn monteren , gaat het altijd goed.
    mijn model vaart ook op motor (500) met 37mm schroef
    en het hoeft niet snel maar natuurgetrouw , neus omhoog of plat aan de wind slaat nergens op met dit soort bootjes ,

    sucses
     
  7. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    De tip van het malletje ga ik zeker toepassen voor de hoogte en richtingshoek van de as te bepalen.

    Ik heb nog een raboesch as liggen met een prop van 40mm.

    [​IMG]

    alleen voor de gelijmde as in epoxy uit te breken ,heb ik veel schrik.
    Met mijn ervaring, kan ik ze beter laten zitten.

    De motor zit zo'n 6cm boven de bodem, dus voor water moet ik geen schrik hebben. (als dat vol zit met water wilt dat zeggen dat ze gezonken is door het extra gewicht)

    + ik kan overal goed aan (vermoed ik toch)


    [​IMG]
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Luc als je een soldeerbout in het gat van de as steekt word de epoxy week en kan je zonder beschadiging je askoker verwijderen.
    Op mijn 1/1 schip zitten alle schroeven met epoxy in het hout, soldeerbout in de groef en je kan ze gemakkelijk verwijderen.
    Wel opletten dat je niet te warm maakt, voor je ABS romp ;)
     
  9. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    40mm ik wens je sterkte , met dit ,ik haak af .

    sucses
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zou zoals Rexonamen je aanraad, zou toch eerst met 27 testen.
     
  11. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    t`s jammer dat ik mijn postings niet kan verwijderen ,:confused:




    ISOLA2 :thumbsup:

    :teacher:
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2013
  12. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Eventjes een vergissing wegwerken.

    Voorlopig blijft de schroef van 28mm eronder. Moest dit niet gaan heb ik nog altijd deze schroef. Dat wilde ik er maar mee zeggen niks meer.

    Daarom dat ik ook zei "dat ik de as laat zitten".

    en eigenlijk moest er staan "as en schroef"
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Algemeen... een grote schroef is efficienter dan een kleine. In stilstand meer drag, nadeel bij een zeilschip. Hoewel, Wubbo Ockels genereerd stroom met meedraaiende props op z'n eco-schip.

    Het toerental van de schroef en de spoed bepalen de theoretische snelheid. (heel algemeen gesteld)
    Heb je er een te snellopende motor in... dan is dat voor mooi schaal varen de verkeerde (mits je de motor vertraagt, naar een gewenst schroeftoerental, dan krijg je een energie sappelende aandrijving)

    Of deze motor geschikt is moet nog blijken. (zie andere draadje). Gaat deze met 4.000 rpm? op een ± 30 mm schroefje, dan gaat het voort. Zet je er een 40 op bij het zelfde rpm, gaat het iets vlotter. Trekt het ook meer stroom.
    Bevalt de motor niet?, dan kan de '1-euro' motor vervangen worden door een andere op later tijdstip...
    Mooiste is als je weet hoe groot de origine schroef was. De aandrijving af te stemmen op schaalsnelheid (rompsnelheid)...
    Zorgen dat eerst die aandrijving pico is? Dan verder met het grote timmerwerk? Flinke klus, mooi model.

    Zag gister op een ander bouwdraadje het zelfde model met een twee-blads schroef. Heeft iets minder drag. Ook nog ergens via Google een plaatje met een prop dat leek op een klapprop. Maar jouw model trof ik niet aan?

    Wat zijn de formaten van het model?

    Wacht even? De as en koker kan je laten zitten. Zeker? In plaats van het buisje kan je ook messing en nylon ringetjes nemen. Bij mijn model heb ik er 3 tussen zitten, messing-nylon-messnig. Nylon laat zich smeren met water. Zou je de as willen verlengen binnen in... doe dit dan met een cardan.
    Wil je hem nieuw plaatsen of beter richten? ... dan moet je hem heet stoken als boven genoemd. Geduldsklusje maar het gaat. Bij m'n Fl-8 heb ik dat ook gedaan (ook een ABS-romp)

    Met de motor zeg maar 2,5 cm naar voren geeft al een iets prettiger toegang (hoewel de foto een behoorlijke toegang toont). Het geeft je wel iets meer stelruimte voor de motorfundering. En dat kan je nu juist prima uitmeten met kartonnetjes...

    Zwaartepunt zou ik me nog niet zoveel zorgen maken.
    Bende accu's en vast nog een lading dakdekkerslood... om het mooi recht op de waterlijn te krijgen.

    Groet en goed knutselweekend
    Bas

    PS:

    Ik laat je dit plaatje even zien. Knutselsysteem. Deze voor een vliegtuigje. Ik wilde een indicatie van de neus hebben van een eigen ontwerp GeeBee D. Ruwe inschatting om tegen de romp te houden... Getekend op de computer, uitgeprint en opgeplakt en gekinpt en in elkaar gelijmd met CA. Kijk dat kan je ook met de motor inbouw doen. Spiegeltje erbij, zodat je het onder een andere hoek kan bekijken in de romp... kan ook met een smartphone...

    [​IMG]

    @rexonamen: Je eigen bijdrage is altijd te editen -edit- staat er niets meer...
    Mogelijk heb ik wat gemist... gepikeerde reacties? Is een open discussieforum. Afdviezen zijn adviezen... en geen must. Narrig worden is echt zonde. Ik tracht zo goed mogelijk te onschrijven wat ik bedoel. Wat je schrijft is goed te volgen.
    Als ik het mis heb laat ik me corrigeren. Niets mis mee.
    Yep... We hebben het hier niet over een speedboot, de ene motor is de andere niet, zo ook de romp.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Wel als ik uw voorbereiding en afwerking zie , dan zakt de moed me al in de schoenen

    Originele Colin Archer met karakter. ... Bronzen 2-blads schroef Ø 75 cm. Stalen vet ...

    Merk schip, Colin Archer 11.25. Type schip, Gaffelkits getuigde ... Solide Colin Archer uitgerust voor zee. Stalen romp, knus ... Bronzen 3-blads schroef: Ø 40


    Met schaal 1/15 komt de 3blads schroef dicht in de buurt van de 40cm schroef


    Mijn knutseldag :

    een nieuwe motorhouder gemaakt.

    Het houten platform en de as , hebben maar een hoekverschil van 1 a 2 graden (vastgesteld met kartonnetje)

    Als ik de motor op het platform leg en de assen tegen elkaar, heb ik maar een dikke mm verschil.

    De ijzeren beschermmantel er rond uit gehaald om wat meer spelling te krijgen.

    De nieuwe houder met strapbandjes

    [​IMG]


    totaal plaatje.

    De motor schiet direct in gang en maakt geluid, maar dat zal wel normaal zijn. Ik denk niet dat dit 1 euro motortje fluisterstil gaat werken.


    [​IMG]

    Ziet er toch al degelijker uit dan die 2 houten blokjes van gisteren.


    Ik vind zo goed als geen bouwverslagen van dit schip, eindfoto's wel ,maar de hoe gebouwd ??

    In duitsland noemen ze dit schip de "Coldivia I"

    Ben daar nu aan het rondneuzen, want de bouwhandleiding is al bijna afgelopen.
     
  15. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Busking je laat inderdaad knutselwerk zien ,die ik ook vaak maak maar dit eindigd bij mij in de afvalbak, inderdaad het is een zeilboot no aeroplane :turn-l: , voor het werk heb ik een telefoon geen smartphone ,ik kan allen bellen , ik wil je niet afgaan maar 40mm of groter is echt voor de zeeslepers of i/d , maarja ??? en Luc ,ik weet niet wat erbij jullie op google staat ,maar ik krijg hier volle pagina`s met Collin Achers , en 40 delen door 15 == 26,666666666 dan is 27 mm exact op schaal wat de vorige eigenaar toch goed gedaan heeft . maarja ik bouw soms maar wat. :rolling:
    :n00b:


    modelbouwikstopermeegaatveelteveeltijinzitten :sleepy:

    gr rexonamen
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zou ik het idd daar bij laten. :D

    On topic!

    Als de originele propeller van de Archer idd 75cm is? En je hebt een schaal van 1:15, dan is de diameter van de schaalschroef 750/15 = 50 mm?

    Je kan ook nog zoeken op z'n Noors.... colin archer redningsskøyter
    Via Google vertalen heb je een stuk leesbaarheid...
    Aardig wat restauratieverslagen van de echte. Voor hun tijd waren het snelle zijlschepen...
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2013
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Newbie:

    Beter eerst advies inwinnen alvorens bouwen. De motor die je hebt ingebouwd is enorm zwaar en inefficiënt. Een klein buitenlopertje is al ruim voldoende, zodat je ruimte overhoudt voor belangrijker zaken, nl winch en lopend want.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier een link naar een modelbouwzaak...

    Billing Boats (BB414) Colin Archer Sailing Lifeboat - Model & Fittings, Premier UK Supplier for Graupner, Aero-naut, Robbe & Billing R/C Model Boats - www.AModelWorld-Shop.co.uk

    1.27 meter... is een net schip.

    Hier de link naar de instructie PDF
    www.amodelworld-shop.co.uk/estore/instructions/billing/bb414.pdf
    Kon ik direct even kijken hoe de zaak in elkaar steekt.
    Verklaart ook de motoropstelling.

    De propeller die billingboats voorschrijft is de F898R, hier te vinden,
    heeft een diameter van 35 mm
    Billing Boats Fittings - Propellers


    Kijk hier de echte...

    [​IMG]

    Meer op deze site... (via google te vertalen)...
    http://rs28sandefjord.dinstudio.no/news_6.html

    Als motor wordt een RS-540 genoemd... trof ik hier...
    Mabuchi Rs-540Sh (6 Volt)

    Colin Archer is een breed begrip... Bij het model gaat het om een voor die tijd snelle reddingboot.
    Die aandrijvingen zijn gerelateerd aan de tijd, voorzien van toen behoorlijk sterke aandrijvingen.

    Het is dus echt goed zoeken als je juiste informatie boven tafel wilt krijgen voor een schaalvergelijk.
    Toch trof ik hier iets interessants over een aandrijving in een vergelijkbaar schip...
    Blijkbaar zeer succesvol revolutionair ontwerp met goede vaareigenschappen, door de jachtbouw ter hand genomen?
    Het strookt met het plaatje wat hier boven staat?
    http://steelketch.blogspot.nl/p/about-our-boat.html

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2013
  19. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Laatst bewerkt: 16 feb 2013
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Met alle respect, maar die Mabuchi-motoren worden niet (of nauwelijks?) meer gemaakt en met een reden... ze zijn achterhaald. En waarom zijn ze achterhaald? Er zijn lichtere, kleinere en veel efficiëntere electromotoren die ook nog 's langer meegaan (koolborstels vs borstelloos). Een HK 28mm binnenlopertje van 100gr levert al 300W, ruim voldoende om de Colin Archer een duwtje in de rug te geven als dat nodig is. Als motorspantje neem je een stukje carbonplaat 2mm, vastzetten met twee balsa plaatjes et voilà. Als as is een 1,5mm verenstaal ruim voldoende... Less = more.
     

Deel Deze Pagina