Bedankt Jos De definitieve eindlaag. Vooral het kastanjebruin vind ik een mooie kleur. Niet authentiek maar wel mooi. De decals had de vorige eigenaar al gebruikt en waren niet recupereerbaar. Zelf maar letters gaan halen en erop geplakt. Alleen het symbool achter de naam was niet mogelijk. lengteoverzichtsfoto : de boegspriet zelf: de lichtere afdruk is een gevolg van doorzichtige plakband die jarenlang rond het hout heeft gezeten. niet weg te krijgen met schuren of wasbenzine. de voorste bevestiging van de boegspriet aan de boeg, moest normaal volledig rondom de boegspriet geplooid zijn. maar vermits de boeg dikker is dan de boespriet, kan ik het er niet rondplooien. Daarom gewoon rechtdoor gemaakt, niet authentiek maar nu kan ik wel gewoon de boegspriet eruit nemen voor transport. 2 tips voor toekomstige bouwers - de voet van de zwarte schoorsteen moet tussen de ankerlier staan en niet erachter(achteraf ertussen zetten gaat niet meer. - de ringen waaraan het zeil wordt vastgemaakt aan de mast, eerst erop schuiven en dan pas alle benodigdheden op de mast monteren. de schroef in het hout is van het omloopsysteem, ga ik afdekken met een rol gewikkeld touw. het blauw is gewoon plastiek de juffers , ipv 1mm messing, heb ik er 2mm ingestoken en dan alles zilvergesoldeerd. tip : buig de meegeleverde messingplaatjes eerst rond een buisje van 7mm en dan pas rond de juffers van 9mm. tip: geen houten latje nemen maar een messing. dan alles eerst vastsolderen met zilversoldeer en dan pas bevestigingen op het schip. het latje zal niet loskomen als er krachten komen op te staan tijdens het zeilen. een houten latje op messing gelijmd wel. (vermoed ik)
Merci Jos Heb ondertussen het embleem uit de harde zeilen van de bootkit gesneden (meer zeilstof voor een statisch model) De vorige eigenaar van de kit had ze met een soort roze epoxy of zoiets erop geplakt. Gelukkig geen lijm om stoffen te lijmen. De emblemen op mijn zelfgemaakte zeilen geplakt en geverfd.(veel geprul)
Ik kan me geen voorstelling maken van die beugel aan de bovenkant op de giek die naar achter wijst, zit dat beslag er wel juist op?
Ja dit klopt. Op een filmpje gekregen van René, zie je op 22seconden een close up van het uiteinde. vA7zZQVPayY[/media]
Zonder die beugel voor de grootschoot zou bij het uitvieren op ruime koersen, de giek door de trekkracht op de schoot kantelen en dat zou de klauw overmatig belasten. Die moet dus inderdaad aan de onderkant, het blok van de schoot kan dan meer aan de zijkant van de giek trekken. Bij een uitvoering van giek met lummel kan de giek draaien bij de lummel en ga je dit soort beugel niet nodig hebben.
Ik zou nog maar eens goed die video bekijken dan. De beugel op de modelgiek zit wel boven, maar moet voorover gebogen worden en is voor de schoothoek van het zeil. Met wat fantasie zou de bout waarmee die beugel vast zit ook nog in een ander gat kunnen om zo het onderlijk losser of strakker te zetten. Aan de ring om het uiteinde zou dan eigenlijk nog zo'n beugel moeten voor de schoot en dan aan de onderkant. Video maakt een hoop duidelijk.
Ben het filmtje ook nog eens gaan bekijken, een scharnierende beugel aan de bovenzijde, een vaste onder de giek.
nog eens een update. ik heb nog eens 2 halve dagen kunnen werken aan de boot, voor de rest altijd maar werk ,werk, werk op het werk. Ik heb nu alle zeilen op de masten gehangen, moeten nog wel verder afgewerkt worden. Verder zijn sommige zeilen iets anders uitgevallen. Maar dat komt omdat de vorige eigenaar ze al geknipt en geplakt had met een roze lijmvloeistof. De harde zeilen van BB maar vervangen door stoffen. De bezaansmast De kluiverts + grootzeil totaalzicht Hoe die ra tegen de mast moest komen weet ik niet, maar nu schuift de mast gewoon in de kram en is ze gemakkelijk demonteerbaar. Normaal mag er geen opening zijn tussen de 2 zeilen maar dan moet de verticale ra naar beneden, maar dan staat de vork rond de mast van het gaffelzeil in de weg. voorlopig laat ik het zo. nog een punt waar ik moet aan werken. de touwen die verticaal naar beneden lopen ,hinderen de ra om te draaien rond de as. een opvulstukje tussen mast en touwen plaatsen is hier het beste. Alle touwen zijn bevestigd aan de mast zelf en niet aan de nagelbank, zodoende geen touwproblemen als ik de mast verwijderd.
Dat ziet er inmiddels indrukwekkend uit. Complimenten! Slim trouwens om de touwen aan de mast te bevestigen. Je hebt me op een idee gebracht. Bouw lekker verder en deel het met ons. Altijd leuk en interessant. Ik kijk uit naar de eerste vaart. Groet, Jan-Willem
Heb ik gedaan omdat de mast demonteerbaar is. Een vorige update, Juist boven de servo (onder het dek) zie, je een ijzeren pin door de mast gaan om de mast niet te laten draaien. Anders gemaakt dan volgens het plan. de mast moet demonteerbaar worden.(dus de stag moet ook demonteerbaar zijn) de juffers zijn geplaatst en aangespannen. De ijzeren pin door de mast weggenomen en de veer onder de mast ingedrukt. Daarna terug opnieuw de ijzeren pen door de mast. Nu zit er overal genoeg speling op ,om alles rustig te kunnen demonteren en monteren. (Rene zijn systeem (met hefboom) was beter ,maar ging niet meer omdat de servo in de weg stond.
Goed bezig, je hebt ook 2 masten, op een kleiner schip, dat maakt alles ingewikkelder om het demonteerbaar te maken.
En is een paar foto's als ze in actie is.(fotograaf Jos alias "kreeft") (zowel zeilend als met motor) Geen druppeltje water binnen ook al zeilde ze een tijdje in de regen. En tot nu toe nog geen problemen gehad met winchen of dergelijk dus ik vermoed dat alles perfect ? werkt.
Inderdaad, gewoon in de koffer gooien, een 15 min om de mast erop te zetten en alles áan te sluiten. Alleen het in en uit water halen is wat moeilijker door zijn gewicht en de lage waterstand. Met banden werken om ze erin te leggen gaat moeilijk omwille van de vorm van de kiel.
Door de vorm van de kiel zijn ook de 1/1 schepen moeilijk met banden alleen in het water te leggen. Om wegglijden van de band te voorkomen word er een strop gelegd, tussen de 2 banden en zo dicht mogelijk tegen de kiel.
Hoi, Inmiddels is dit al een wat ouder topic maar ik heb het de afgelopen maanden met veel plezier en belangstelling gelezen (bedankt Luc, Wim, e.a.) voor de bouw van mijn RS1. Zie ook mijn introductie in het Schipperscafé. Hoewel het meeste werk erop zit en een proefvaart aanstaande is, zijn er toch nog wat dingen om uit te zoeken en af te bouwen. Vooral ben ik nog aan het puzzelen hoe ik de masten strijkbaar hou, en er toch zo natuurlijk mogelijk kan laten uitzien. Is nu nog wat provisorisch (letterlijk houtje-touwtje) opgelost. Verder nog de definitieve dek afbouw met ankerlier, verluchting en andere accessoires. Trouwens wel al 2 proefvaarten in bad gedaan. De eerste leverde inzicht in een lekkage op bij het roerbeslag. Dit verholpen door de kielbalk open te frezen en vol te storten met epoxy. Toen ik begon met bouwen van de romp (20 jaar geleden...) een beetje te laks geweest.... De 2e proefvaart was een motortest met een goedkoop chinees motortje. Leverde een aardige dosis schroefwater op formaat staafmixer. En een motortemperatuur van minimaal 100 graden. Minder geschikt dus. Nu een wat degelijke motor aangeschaft Servonaut TM72. Van de week eens testen als de kabels weer aangesloten zijn. Lekker om zo weer wat te kunnen hobbyen. Ik zal af en toe mijn vorderingen even posten. Groet, Daniël