Kijk eens in mijn verslag, een lift onder de mastvoet https://www.modelbouwforum.nl/threads/19de-eeuwse-loodskotter-diana-schaal-1-10.165673/page-5
[mention]ISOLA2 [/mention] mooi en inspirerend om te lezen, bedankt voor de verwijzing. Schitterende boot! Zo’n mastvoet met draadeind zal hem niet meer worden bij mij. De oplossing voor het aanhaken van het want met quicklinks valt mij teveel op voor de RS1. Ik ga eens kijken of ik dit niet achter de lichtbak van de boordlichten kan wegwerken.
Vanochtend een succesvolle proefvaart gehad. Op de vaarplek bij de Kanovijver Ermelo is nu weer een ploegje modelbootliefhebbers actief (zondagochtend eens per 2 weken). Dit is een mooie vaarplek met ondiep en beschut water, met genoeg wind om te kunnen zeilen. Vaargedrag Het was vandaag wel een pittige en vlagerige wind maar deze boot heeft meer dan genoeg stabiliteit. Ik heb veiligheidshalve zonder topzeil gevaren, tenslotte moest ik eerst kijken of de 4 kg ballast genoeg was. Een windvlaag buiten voelt toch anders dan de hellingproef thuis in de badkuip. In de soms stevige windvlagen helde de boot pakweg 30 graden maar daar bleef het bij. Mooi om de boot na 21 jaar --de aanschaf was in 1999-- te zien zeilen. Boordelectronica en telemetrie Ook de boordelectronica werkte naar behoren. Best leuk wat er allemaal kan tegenwoordig. In mijn jeugdjaren had ik een 4 kanaals zender, 1 op 1 gekoppeld aan servo's. Dat was altijd worstelen met beschikbare kanalen en functies. Nu met FrSky en OpenTX kun je er van alles tussengooien en omgooien, zowel op de zender met LUA scripts als in de boot met een Arduino. Het zenderscherm toont o.a. boeg (SB/BB), zeilstand, snelheid, koers, hellingshoek, alarm (lekwater, batterijen), roerstand en motorvermogen. Motortemperatuur en stroomverbuik volgen nog als ik de sensoren van Ali binnenkrijg. De zelfbouw telemetrie module is via SmartPort aan de FrSky X8R ontvanger gekoppeld. Kosten pakweg 12 euro. Componenten: Arduino, Neo 6M GPS, kompas en versnellingssensoren. De hellingshoek van de boot is op de zender met een mixer gekoppeld aan de roerstand, zodat de boot vanzelf tegenroer geeft in forse windvlagen. Vandaag nog te druk gehad om het bootje te leren kennen om dit ook te testen. Schootvoering Ik heb 3 schootlieren in gebruik, 1 voor de grootschoot, en een BB en SB lier voor fok en kluiver. Het grootzeil kan ik samen met de andere 2 zeilen bedienen, of afzonderlijk. De bezaanschoot staat altijd op een vaste positie. Voor de fok- en kluiver schakel ik de schoot via een tuimelschakelaar op de zender van stuurboord- naar bakboord stand en visa versa tijdens het overstag gaan en gijpen (gebruik ik de flightmode van OpenTX voor). Ik ben er nog niet uit of dit handig is, ik ben wel benieuwd hoe anderen dit oplossen op dit soort boten met meerdere overlappende zeilen. De boot is nog niet geheel af, er resteert nu nog het opschonen van het touwwerk, de railing en diversen dekopbouw. Maar het eind komt in zicht. Tuigage Ik heb trouwens inmiddels ook het want vastgemaakt, ik heb hier kettingsluitinkjes van sieraden voor gebruikt. Deze zijn erg compact (8mm) en vallen nauwelijks op. Ook op andere plekken gebruik ik deze sluitingen, bijvoorbeeld bij de schoten en de kraanlijn.
Prachtig werk Door je keuze van de verschillende zeilen kan je gemakkelijk de zeilvoering aan de windsterkte aanpassen, net als de echte , natuurlijk een paar BF minder Denk dat je met alleen fok en gereefd grootzeil heel wat wind kan hebben. Telemetrie , leuk , nog een dieptemeter , is het voornaamste instrument naast het compas op de echte .
Leuk idee van de dieptemeter. Zal ik eens over nadenken. Wel is de plaatsing op een S spant lastig, de transducer moet haaks op de bodem. En ik wil er geen gat voor in de romp maken, zoals op een 1:1 schip.
De dieptemeter op mijn 1/1 schip had geen gat in de romp buisje haaks op de waterlijn voor de kiel dat buisje was onder de diepte meter met caster olie gevuld , signaal ging door de olie en 18 mm hout zonder problemen en tot een helling van 30 °. Diepte meter paste zuigend in dat buisje en werd in de olie gedrukt ., er mogen geen lucht bellen onder .
Hier even wat uitzoekwerk voor gedaan. Een goedkope oplossing (<20 euro) is niet echt mogelijk, hooguit met de DS1603L sensor, maar dat is tot 2 meter waterdiepte. Ik laat deze uitdaging voor wat het is, misschien pak ik het in de toekomst nog eens op.
heel interessant, de telemetrie in een boot ! mooi project, en top dat je het na zoveel jaar op het water hebt.