Colin archer zeilschip 1:15

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 26 mrt 2021.

  1. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Pakket is binnen, ga maar eens voorzichtig beginnen. Ik bouw hem omgekeerd. Dekken met balken aan de spanten lijmen. En dan de kiel daarop pas maken. Heb ik gezien, geeft een zeer strak resultaat.
     
    merijn, Zeiler, Tug.NL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dit ga ik zeker volgen Marijke, ben benieuwd naar je verslag. Ik ben zelf blijven steken bij het gieten van de kiel en werd toen afgeleid door andere projecten. Ik ga binnenkort ook weer verder met mijn CA. Ik neem aan dat jij de nieuwe versie van de kit hebt, die is natuurlijk een stuk lastiger dan mijn oude kit met de ABS romp :

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bb-colin-archer-1-15.274135/

    Groet,

    Arjan
     
    MarcT en Marijke vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Succes met de bouw van die mooie Noorse Spitsgatter. Gr. Klaas.
     
    MarcT, Zeiler en Marijke vinden dit leuk.
  4. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Heb even bij reinaart gekeken, dat wordt een erg mooi schip, mits ik mijn best doe......
     
    MarcT vindt dit leuk.
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Gefeliciteerd Marijke, een prachtig schip en een mooie kit om te bouwen.
    Een half jaar geleden (en ook al verscheiden keren daarvoor) heb ik nog even getwijfeld deze boot te gaan bouwen, maar heb toen toch weer voor een andere boot gekozen.
    Succes met de bouw van je Colin Archer en ik ga dit ook zeker weer volgen.
    Bert.
     
    k-k, MarcT, Zeiler en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Voorzichtig begonnen met schuren. Alle asresidu van alle spanten en de kiel. Pasgelegd, toch maar eerst de kiel gelijmd. Ik heb vlamberken in mijn triplex zitten! Zoals altijd past het weer niet precies. Maar in die valkuil val ik niet meer, ik ga eerst de spanten aan het dek lijmen, dat kan gewoon, want het is belangrijk bij dit schip dat ze echt strak aan elkaar zitten. Er vallen diverse delen van de spanten in de dekdelen, en scheef kan niet deze keer. Dus, alleen de kieldelen maar aan elkaar gelijmd, u kunt uw kruit drooghouden voorlopig..... 0E6BDA49-773B-4F48-AF95-FABA199CCB6B.jpeg F543459C-9D2A-4BFE-A9A8-2557616D1D2C.jpeg 66E2DE6E-5DE8-4893-A62E-7E354E5A6F67.jpeg C9A1446B-6217-4840-B892-5B39A4600F3C.jpeg
     
    MarcT, Herby63 en k-k vinden dit leuk.
  7. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Enkel gelijmklemd, zit strak! F7637058-2719-46B4-AA24-19080D422EE8.jpeg 49A59768-DDE1-4274-8337-23491A610D1E.jpeg
     
    MarcT vindt dit leuk.
  8. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Spanten zitten in de lijm, met de dekken er los opgeklemd, zodat hij goed in model zit. Nieuw voor mij, we zullen zien....
     
    MarcT vindt dit leuk.
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    @reinaart ik lijmde in het verleden gewoon het dek erop, gelijk de bouwbeschrijving. Ik krijg echter het idee dat het handiger is bij dit schip om eerst te beplanken. Kan dat zomaar zonder dat hij lelijk krom trekt?

    de ballast, 6 kg, kan dat dmv 1kg giethars(polyester) vermengd met 5kg loodkorrels? Istie meteen waterdichterder...
     
    MarcT vindt dit leuk.
  10. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Marijke, waarom heb je de boot niet op kop gebouwd, als ie vast op een plank staat kan de romp niet torderen en dat risico loop je nu wel.
    als de romp is beplankt kun je daarna het dek er op lijmen.
    of het moet in de beschrijving anders staan?

    ik heb even de bouwbeschrijving bekeken en inderdaad kan het dek voor het beplanken er op gelijmd worden.
    alleen zou ik aanraden als het dek vastzit de romp op een plank fixeren zodat hij goed stevig vast zit en daarna beplanken.
    veel succes, groet Piet
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2021
    MarcT en Marijke vinden dit leuk.
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dat ziet er wat mij betreft prima uit Marijke ! Het lijkt mij dat loodkorrels vermengd met giethars het juiste recept is. Ik ben evenwel geen autoriteit op het gebied van houten rc (zeil)boten. Bij mij was de door BB geleverde askoker al ingebouwd maar als dat niet het geval geweest was had ik er liever zelf één gemaakt met een smeerpijpje (niet alleen voor smering maar ook om de kans op lekkage te verkleinen).

    Groet,

    Arjan
     
    MarcT en Marijke vinden dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Zou met het definitief ballasten wachten totdat het schip (vaar?)klaar is. Stel dat je je bedenkt en niet gaat varen. Dan ben je niet blij met 6 kg extra gewicht. Raad je aan om het benodige gewicht over een 10-tal plastic zakjes te verdelen en daarmee het schip te trimmen. Dan kun je nog alle kanten op. Voor/achter, bakboord/stuurboord. Pas als laatste doen met eventuele accu's en RC-apparatuur aan boord. Als de boot goed uitgetrimd is kun je de ballast alsnog ingieten. Zelf heb ik daar loodkogeltjes uit een kogelvanger voor gebruikt. Te plek geschud en afgegoten met epoxy, of de ruimte afgesloten met restanten perspex of styreen. Kijk maar wat bij jou het beste past. Nog een schietvereniging in de buurt, of een loodgieter voor wat afvalstroken? Electriciens verwerken ook kabels met loodmantel. Of afval van stanswerk, zoals kabelgoten is ook een optie. Maar om te zeilen is het belangrijk dat de ballast zo diep mogelijk zit en dan ben je het best af met lood. Gr. Klaas.
     
    MarcT en Marijke vinden dit leuk.
  13. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik heb een beter gevoel bij dit schip qua vaarbaarheid. Maar.... er zijn vier servo’s voor nodig.... dacht ik.... maar het komt ooit wel.... ik ben bezig met de waterdichtheid van de sch144 en tevens hou ik alle opties open. Ik heb een mooi motortje, daar ben ik blij mee! En de servo is geregeld, wachten is op definitieve keuze....
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2021
    MarcT vindt dit leuk.
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik kreeg vorig jaar de tip om de loodballast uitneembaar te houden (in lijn met de tips van Klaas). Dat lijkt mij een goed idee want dan kun je het gewicht later nog makkelijk aanpassen. Ook wordt het model beter hanteerbaar, zeker als je een stukje moet lopen tot aan het water. Je kunt dan de ballast er op het laatste moment nog insteken. Of dit laatste in praktijk ook zo handig werkt weet ik niet, dan moeten de zeil servo's etc. natuurlijk niet te veel in de weg zitten Je moet dan ook wel iets verzinnen om de ballast in het model te fixeren (een palletje of zoiets). Ik ga zelf lood smelten en in een bekisting buiten het model gieten. Als je met giethars werkt en het geheel uitneembaar wilt houden moet je wel uitkijken dat het niet vast blijft zitten aan de kiel (eerst een stuk plastic folie in de kiel leggen ?).

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2021
    MarcT vindt dit leuk.
  15. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    in dat geval is het een probleem om door dat relatief kleine gat alle ballast er in te krijgen? Dan moet de hele electrowinkel er nog weer bovenop. Vandaar het idee van vaste ballast, voor je de masten (met proefzeilen opdat je weet waar het zwaartepunt komt te liggen...) en het dek er op bevestigt..... overigens heb ik de askoker er niet ingelijmd, dat hoefde niet. Een vetkoker, watisda?
     
    MarcT vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Sommige schroefaskoker zijn voorzien van een smeerpijpje of nippel. In mijn eerste twee schepen heb ik die ook toegepast en gesmeerd met olie. Moest je eer je ging varen de olie bijvullen en na het varen een prop keukenpapier in het schroefraam. In het water wilde de olie naar binnen en werd weggeslingerd door de stelring op de as. Daar een plastic dop van een fles omheen geklemd, maar het achterlager kreeg op die manier te weinig smering. Later overgestapt op uierzalf als smeermiddel. Via een pijpje of nippel kun je ook vet in de askoker persen. Dat wordt niet zo snel weggeperst dan de olie en blijft het achterlager langer heel. Op mijn scheepjes gebruik ik nu een injectiespuit om uierzalf aan te brengen of bij te vullen. Probaat middel voor dit soort werk.
    Wil je vaste ballast ingieten, De romp eerst waterdicht afwerken, inclusief waterlijn. Wegen wat er nog meer in, of op komt en dat gewicht bij de ballast in mindering brengen. Zakjes met loodkogeltjes in de vakken tussen de spanten en eventueel afgieten met hars. Zelf zou ik stevige zakjes nemen en die boven de ballast dicht vouwen en plakken. In geval van nood (of niet meer nodig) kan het er nog altijd uit.
    Plakjes lood kan ook natuurlijk. Boven de ballast een dwarslatje om de boel op z'n plek te houden. Kijk maar odf zoiets lukt. Gr. Klaas.
     
    MarcT en Marijke vinden dit leuk.
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ter illustratie van het verhaal van Klaas :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb wel eens gelezen dat de aslagers van BB de neiging tot lekken vertonen. Het vet dat door het pijpje in de ruimte tussen as en koker geperst wordt voorkomt ook dat er water in de boot kan komen bij eventueel lekken van het achterste lager.

    Arjan
     
    MarcT vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het heet dat de BB assen/kokers geen goede naam hebben. Heb er zelf geen gebruikt, maar weet uit ervaring dat het veel belangrijker is om de aandrijving goed uit te lijnen en de boel axiaal goed aansluiten. Buitenkant een (borg)moertje voor de schroef en binnen een stelring. Daarbij draai ik het borgmoertje zover aan dat de as zwaarder gaat draaien. Dan de schroef erop en het moertje tegen de schroef klem draaien. Daardoor ontstaat er axiaal weer een beetje speling, maar zit alles goed opgesloten. En als je geen smeerpijpje(s) hebt dan de koker eerst opvullen met uierzalf. Vul je via het pijpje dan pas stoppen als er voor en achter vet uit het lager komt. Arjan, Hoe bevalt bij jou de combinatie kruis/rubberkoppeling? Gaat dat niet zwabberen? Gr. Klaas.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Klaas, ik heb die rubber koppelingen er alleen tussen gezet omdat de assen eigenlijk net een centimeter of 2 te kort waren en ik die dingetjes toch nog had liggen. Het rubber is behoorlijk stijf en zwabberen doet het niet, in elk geval niet met een 2S lipo. . Ga morgenavond varen met een 3S lipo misschien is het dan een ander verhaal.

    Groet,

    Arjan
     
    MarcT vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Bedankt voor de info. Je laat vast wel een videootje zien van dat geweld en goede vaart gewenst. Gr. Klaas.
     
    MarcT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina