collectief bestellen van LB spullen in de VS

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 30 jan 2007.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Naar aanleiding van de lijnen en cockpitkapjes kwesties wil ik wel een grote bestelling verzorgen bij Brodak. Dat kunnen we ook doen bij SIG of RSM, maar in principe kun je bij Brodak alles krijgen. Ik denk dan aan relatief kleine dingen die hier niet of moeilijk te krijgen zijn en dus niet aan spinners, wielen etc. Ik denk ook niet aan bouwdozen, omdat die in verhouding erg veel verzendkosten kostenmaar aan kleinere dingen, zodat we de kans hebben dat de doos niet door de douane wordt opgemerkt. Kosten kunnen naar verhouding over de spullen worden omgeslagen. Winst hoef ik niet te maken. Spullen die 'besteld' worden hoeven niets extra te kosten. Op spullen die ik 'op voorraad' neem zal ik dan wel een kleine toeslag doen voor de financiele risico's die ik neem. Ik stel voor dat jullie mbv op www.Brodak.com eens kijken wat je nodig hebt en dat binnen 4 weken na nu aan mij doorgeeft. Ik zal het dan bestellen, en zorgen voor een klein voorraadje lijnen en dergelijke. Het soort dingen dat we zouden kunnen bestellen zijn:
    - RVS gevlochten lijnen van 0,2 - 0,3 -0,4mm (resp. 008 - 012 - 015 inch)
    - houten propellers (Brodaks versie van de BY&O)
    - verstelbare stunthandvaten (niet slim, Henk's handvat kun je zelf voor weinig maken)
    - connectors (van het schuif en het 'scissor' type, opgeven welk type en welke maat)
    - leadout lijnen
    - flap- en roerverbinders en -hoorns
    - blikken tanks (zorgvuldige omschrijving nodig van inhoud, maten (breedte en lengte), uniflow of niet en waar de buizen uit de tank moeten komen)
    - tuimelaars
    - cockpitkapjes
    - deacals
    - tekeningen van bouwdozen (bij Brodak natuurlijk alleen van Brodak)
    Laten we hier de maand februari voor nemen, dan zal ik, als alles duidelijk is, in maart bestellen
     
  2. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Nuttige actie, ik ben al een lijstje aan het maken :)
     
  3. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    10 maal:

    4 Inch Plastic Reel
    by Brodak
    Item# BH-685

    Price: $3.15


    Availability: In Stock

    ----------------------------------------------------------

    15 maal:

    Small Spring Steel Reel Clips
    by Brodak
    Item# BH-687

    Price: $1.30


    Availability: In Stock
    -----------------------------------------------------------

    20 maal:

    Control Line Connector Large .15 to .29
    by Brodak
    Item# BH-717

    Price: $1.19


    Availability: In Stock

    -----------------------------------------------------------

    Van de 0.3 mm lijn 3 aderig gevlochten en gesoldeerd over de hele lengte heb ik wel intresse als die op een grote rol besteld word. Dan mag je voor mij wel 300 meter mee bestellen.

    Zo de kop is er af, wanneer ga je bestellen??? :p
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    OK Owen! Ik hou deze maand om de bestellingen binnen te krijgen en dan wil ik begin maart gaan bestellen. Hou er wel rekening mee dat we de spullen op evenemten en zo moeten verdelen, omdat het geen zin heeft weer de extra kosten te maken van verzending in Nederland. Is er in maar/april nog een MTR evenement in Duitsland?
    Even over de spoeltjes voor lijnen, Die Brodak spoeltjes vind ik zelf altijd vrij duur en kwetsbaar. Ze breken vrij gemakkelijk als je ze laat vallen of er op gaat staan. Ik heb zelf ooit rode zacht plastic spoeltjes van de russen gekocht, veel goedkoper en onbreekbaar. enig nadeel dat ze niet altijd kaarsrecht waren (of bleven), wat dan niet altijd even makkelijk oprolt. Ik kan me voorstellen dat jullie niet zoveel connecties meer met FlybyWire hebben, maar haalde Paul die ook niet uit het voormalig Oostblok?
     
  5. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    hebben ze ook van die koperen ringetjes los,voor de uiteinden van de stuurlijnen,kom die dingen nergens tegen
     
  6. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Niet voor zover ik weet. De grootste lading kwam ergens uit de oude schoenendoos van de SUL.
    En geen idee waar hij ze voor die tijd weg haalde.

    Inderdaad zijn ze wel wat duur, ik twijvel sterk of ik ze op de British Nats niet voor 1 pond per stuk had gekocht, maar goed, als je ze nodig hebt is deze prijs nog te overzien.
     
  7. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik gebruik van die 'zeilringen' van Prym.
    [​IMG]
    Die van 4 of 5 mm werken perfect.

    Als je die in de bankschroef langzaam aanknijpt met het bijgeleverde tooltje zitten ze echt perfect zonder bramen oid.
    Ik gebruik enkel dat deel met de hoge rand. Dat ringetje dus niet.

    Kost geen dr*l bij de naaiwinkel :)
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    @ Herbert: jij bedoelt 'thimbles', die kosten niet veel (zakje van 10 denk ik). Voor een setje lijnen heb je er dus 4 nodig, voor leadouts 2. Denk je aan één zakje voorlopig genoeg te hebben? Anders bestel ik wel wat meer zakjes voor de zekerheid.
    @ Owen, nog even over de lijnen: driedraads gedraaide en gesoldeerde lijn is typisch Engels en volgens mij momenteel alleen via PAW te krijgen, die het speciaal laat maken, reden waarom het vrij prijzig is. Bij mijn Monderbestelling wilde ik typisch amerikaanse lijn bestellen: meerdraads (7 of 11 of zo) gevlochten RVS draad. In de meeste opzichten beter dan driedraads, alleen is gevlochten RVS draad iets flexibeler (maar voor MTR moet dat geen verschil maken), en MISSCHIEN (maar dat weet ik absoluut niet zeker) heeft het iets meer weerstand dan driedraads draad. Mijn idee is dat driedraads in MTR in ieder geval niet zoveel voordeel geeft dat je de nadelen (duurder, kinkt makkelijker, corrodeert) voor lief zou moeten nemen. Heb je zelf mindere ervaringen met gevlochten RVS draad? Zo nee, dan zou ik dat gaan gebruiken.
     
  9. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ik wist niet beter als dat iets anders dan 3 aderig niet toegestaan was...
    Ga ik dus even uitzoeken.
    Prijzig is het zeker, dat was de enige rede waarom aan de 14.5 meter regel twijvelde... Het is een kostenpost van enige tientallen euro's per jaar aangezien de lijn al gauw 2 euro de meter kost.
     
  10. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    kunnen we ook tekeningen over laten komen PP ? of word dat moeilijk
    weet niet waar je de bestelling plaatst bij Brodak of rsm
     
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Tekeningen lijkt me geen enkel probleem, maar ik wil wel graag alles op één plek bestellen. Op zich geen probleem om dat bij RSM te doen, maar ik heb geen ervaring met hen, wel met Brodak, daar heb ik meerdere bestellingen gedaan (oa tekeningen, in mijn geval de Oriental en de Fancy Pants), en met SIG, daar heb ik één keer een bestelling gedaan, waaronder ook tekeningen, de Skyray 35 en de Banshee. Tekeningen kun je natuurlijk alleen bestellen bij de firma die de betreffende bouwdoos uitgeeft, en ik weet niet 100% zeker of RSM ook losse tekeningen van hun bouwdozen verkoopt, maar ik verwacht van wel.
     
  12. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    Een aantal x iets bij RSM besteld, is ok.
    hoofdzakelijk lijnen en toebehoren
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Brodak, SIG, RSM, maakt me niet uit, alleen wil ik maar wel bij één van hen een bestelling doen, anders is het kostenbesparende effect weg, en bepaalde dingen kun je bij de ander niet krijgen, zoals bijvoorbeeld tekeningen. Ik zal eerst kijken wat iedereen wil hebben, dan kan ik vervolgens via internet kijken bij wie ik het beste de bestelling kan plaatsen. Tekeningen kunnen overigens ook in een envelop als brief worden verzonden, dus zullen denk ik niet de aandacht van de douane trekken.
     
  14. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    bij Brodak en RSM ,zijn bij bijde tekeningen te bestellen ,bij SIG weet ik dat niet .
     
  15. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bij SIG ook, ik heb vorig jaar de tekeningen van de Banshee en de Skyray 35 daar besteld.
     
  16. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Jongens, de bestellingen vallen me nogal tegen. Ik had het idee dat veel meer mensen op spullen als lijnen zaten te wachten. Is er behalve de mensen die zich al gemeld hebben geen behoefte aan een collectieve bestelling?
     
  17. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    PP, in de twee jaar dat ik nu herintreder ben heb ik een reeks adressen gevonden , waar lijnen, oogjes, tuimelaars, verstelbare leadouts te verkijgen zijn. Inmiddels ben ik wel zo'n beetje voorzien.

    Het echt nijpende probleem, dat ik signaleer is goed balsa hout. Met name 1,5 mm of 1/16 inch quarter grain plankjes met een s.g. kleiner of gelijk aan 0,1 gram/cm^3 zijn lastig te krijgen (kopen!). Een zo'n plankje van 100x1000 mm mag dan 15 gram wegen. Mochten er medestanders zijn dan zou wat mij betreft een poging gedaan kunnen worden om hout mee te bestellen in een collectieve actie. Er zijn adressen in Amerika waar zgn. contest balsa verkrijgbaar is .


    Mocht iemand weten waar je dergelijk hout in Nederland kan bestellen, dan hoor ik dat graag en gaat bovenstaand verhaal niet door.

    Het verhaal : "hij liep door de straat , met brievenweger in de hand" heeft voor mij niet gewerkt. Noch licht hout, noch quarter grain heb ik gezien.
     
  18. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Voor mijn pa ook nog eens:

    ----------------------------------------------------------
    20 maal:

    Control Line Connector Large .15 to .29
    by Brodak
    Item# BH-717

    Price: $1.19


    Availability: In Stock
     
  19. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Een prima idee.

    Voor mij definitief ook graag 20 stuks Control line connectors large .
     
  20. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    @ Gerben (Packard): ik heb nog nooit balsa per post besteld, ik wil het altijd zelf uitzoeken, anders weet je niet waarmee ze je opzadelen. Misschien dat het met 'contest-grade' balsa anders is, en dat dit door mensen die zelf modelbouwer zijn, of anders experts per plankje wordt uitgezocht, maar ik ga daar niet mee experimenteren. Als andere mensen gunstige ervaringen hebben wil ik het ook wel eens proberen.

    Hou er dan wel rekening mee dat het uit de VS komt en dan in inchmaten is. 1/16th inch is niet precies gelijk aan 1,5mm, dus je moet dan constant gaan rekenen of je uitsparingen in ribben, spantjes etc. van metrisch of imperial balsa maakt en dus iets groter of kleiner moet maken. Lastig lijkt me.

    Ik maak er een gewoonte van om mijn brievenweger mee te nemen naar elke modelbouwwinkel en plankjes die je niet moet laten liggen áltijd mee te nemen, dan hoef je er niet naar op zoek als je het nodig hebt. Zo vaak kom ik trouwens niet in modelbouwwinkels, dus ik heb een voorraad thuis, maar het vult geen kamers! Het valt mij op dat ik juist altijd voldoende lichte (15 gram of minder) en quarter grain plankjes 1,5mm kan vinden, maar bijvoorbeeld erg moeilijk aan quarter grain 3mm (wat je wilt gebruiken voor staartvlakken van 2,5cc stuntertjes) kan komen. Geen idee hoe dat komt.
     

Deel Deze Pagina