Collectief bouw- en Vliegavontuur verslag VV en VRA

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 4 mrt 2018.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Collectief bouw- en Vliegavontuur verslag VV en VRA

    Wil je geen individueel uitgebreid bouwverslag of vliegverslag maken maar incidenteel een plaatje posten van de voortgang...heb je een leuk vliegplaatje of filmpje...of...enz.. plaats dit dan hier.

    We vullen dan dit collectieve topic...kan haast niet anders of het wordt de moeite waard om een abo op te nemen.. maar neem niet alleen een abo doe ook gelijk wat plaatjes posten of een filmpje.

    Criterium voor VV en VRA model moet zijn Vrije Vlucht of het origine Vrije Vlucht kist/ontwerp waar nu in mindere of meerdere mate RC in zit.

    De Tomboy is daarvan een leuk voorbeeld ;
    Tomboy.JPG
    Tomboy

    Sonny.JPG
    Graupner Sonny x2 nu 1500mm spanw

    Sinbad.JPG
    Sinbad


    En twee nieuwe projectjes voor de VV
    arbeid-libel.jpg
    Spin glider.jpg
    eeeeemmmm eerlijk gezegd ben ik er met iets van 6 bezig vind ze allemaal leuk.
    Ton
     
    beemstra, hastf1b en Énke Blériot vinden dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Rond 1955 gebouwd door Piet van Merkestein...toen vele jaren in zijn kelder gelegen...en rond 2005 gerestaureerd...een Nordic zwever..

    100_3791.jpg

    Er zit ondertussen een richtingroer en hoogte roer flappie aan...en een e- motortje in de neus...vliegt als een scheermes...zal zsm een vliegfilmpje maken...fff gas...fff sturen totdat het boven is en dan de kist in de "VV Mode" zetten...oftewel niets meer doen...zolang ik dat aandurf...en dan weer terug naar de baas...
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2018
    MicropropSport, hastf1b, JHvdK en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Eergisteren....gisteren...vandaag....proefvliegen met de Super Slicker...

    Niet als VV niet als RC...maar als VRA..

    Met vol down (= enkele mm op de stab achterlijst down) en in de kurkentrekker steil naar boven...ongeveer 30 seconden...dan zweven en niets doen...vooral niet sturen...dan terug en wat upwind en weer het spelletje doen....soms een bel...soms niet...tjonge...tis helemaal wat ik er van gehoopt had....

    100_6027.JPG

    Nu nog een tikkie meer domping er in maken zodat ik de kist volgas weg kan gooien en dat die dan zonder wat te sturen helemaal mooi spiralend naar boven gaat...ultiem VRA.:yes:
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
    Peter Den en gerjanmonohull74 vinden dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Classy Gassy

    Ik ga morgen de tekeningen van de Classy Gassy laten printen maar....hoe groot zal ik hem bouwen??

    Origineel is het 52 inch..dus 130 cm en ik zou het graag wat groter willen hebben....er komt een 1,5 diesel op en mini Rc spul voor richting en hoogte.

    011.jpg Classy Gassie.jpg

    CG 1.jpg CG2.jpg


    Op de tekening kan ik niet vinden wat ze daar aan motor gedacht hadden..

    Ik zou graag naar de 160 cm gaan ( net als de Super Slicker) en dan denk ik dat 1,5 ccm mooi gaat om wat rond te pruttelen...Ik heb nog een originele Free Flight Power ( wat we vroeger zuigerkist noemden) met ook rond de 160 cm en daar zit een 2,5 ccm Webra op..dat spuit naar boven..dus de Classy dan maar bijna een kwart vergroten en met een 1,5 ccm?


    Wat zit er zoals op een Tomboy dat is 110 a 125 cm en een 1 ccm??


    Wie kan er wat zinnigs over zeggen?
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2018
    dieselracer, beemstra en JHvdK vinden dit leuk.
  5. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zutphen
    Denk dat een 1cc DC spitfire of PAW ruim voldoende is,vlieg mn eigen opgeschaalde Soubrette met een wingspan van 1,30 met eem Irvine Mills 0,75 ,en dat voldoet prima
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Een originele Tomboy is 36" = 914,4 mm en volgens plan een 0,5 tot 1 cc in vrij vlucht uitvoering

    Groeten Jef
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik had ooit een VV model van de Piper Super Cruiser, een Hobby Bulletin tekening en Scheide had een shortkit voordat we die benaming kenden.
    Spanwijdte 135 cm, motor 0.8 cc Webra Piccolo met 8x4" prop en om netjes te klimmen moest het toerental flink lager dan volgas!
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Dan gaat het er op lijken dat ik met die 1,5 ccm rustig naar de 150 cm span kan gaan.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2018
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Even iets anders...

    Zullen we de forumleiding vragen het Vrije Vlucht subform om te dopen naar Vrije Vlucht en VRA ?

    Ben je er op tegen...laat het dan ook weten.
     
    Ton van Munsteren, jef en eric_laermans vinden dit leuk.
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Naar aanleiding van Henk's mooie Classy Gassy ben ik gaan zoeken en kwam ik de tekening van het kleine broertje, de PeeWeePal, tegen. Gelijk maar begonnen met de tekening in cad te zetten. Beide modellen zijn een ontwerp van Walt Musciano. Al tekenende kwam ik er achter dat er héél wat mankeert aan de tekening, ribben kloppen niet met het bovenaanzicht van de vleugel, en de hoofdligger ditto. Maar goed, even stevig doorgewerkt en alles passend gemaakt, en bovendien de constructie naar eigen idee gewijzigd. Op enig moment vond ik 'm toch wel een beetje klein worden (span 81 cm) en het hele zaakje dus maar 1/3 vergroot. Zo komt hij op 108 cm span, een heel eind in de richting van de Classy Gassy. En uiteraard als electro-uitvoering.... :)


    Max.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Wat gebeurt er toch in Nederland..tis geen Braxit... maar een Nethtain. Max heeft er beslist een juiste uitdrukking voor als GB kenner...
     
  12. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zutphen
    Niet zo bar veel,het was er allemaal al.maar nu word dr wat georganiseerd dat is het.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  13. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zutphen
    1521757057578-1067694408.jpg
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  14. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zutphen
    Ben ook maar begonnen met de bouw van de Wasp Wings
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag samen met Hans de Vries met onze VRA's gevlogen...en gevlogen..en...ook in formatie...was mooi..
    Hans wist te vertellen dat Ripmax de Keil Kraft modellen nu op de markt brengt ( moet in FM&T gestaan hebben).

    http://modell-aviator.de/news/keil-kraft-modelle-bei-ripmax/

    Zie verder topic de VV winkel.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2018
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Classy Gassy

    Moet nog een weekje wachten voordat de bekleding voor de Domenjoz binnen is dus....

    Begonnen met de Classy Gassy...het wordt 150 cm spanwijdte= 116% tov origineel....is toch een hele bak!!

    Ik hou rekening met de inbouw van een 1,5 diesel...zo nodig een 2,5 Webra diesel... en...hij moet ook in een handomdraai omgebouwd kunnen worden naar elektro. Bij die optie maak ik weer gebruik van een dummy 2,5 Webra diesel waar de E- motor dan binnenin zit. (zoals bij de Hekking FF powerkist). Onno...zo komt die tweede dummy heel goed van pas!!! DANK!!


    Af en toe maar eens een update...In het stabilo zitten twee stuks 2,5 mm alu stangen met de stuurstang aansluitingen er op..Geen hoogteroer...dat doe ik weer pendelend net als bij de Super Slicker...bevalt prima!!

    Bijna klaar...nog even de hoekstukjes hol schuren..
    100_6316.JPG




    Vanmiddag maar eens een paar "deuren" maken van 1 mm balsa triplex. In de middelste laag zitten gelijk al de uitsparingen voor de scharnieren.

    100_6318.JPG
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2018
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Moooiiii maar nu...? snijden van tissue of 2018 stijl en laten printen (wet transfer?)
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2018
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    You have mail
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    De full size tekeningen van de Aquila en de Uranus zijn boven water en worden morgen afgedrukt. Eea komt hier naar toe en dan gaat er een kopie van de Uranus naar Jan Hein. Zo zie je maar...samen redden we het wel...
     
    JHvdK vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina