Collective pitch.

Hallo,
Ik heb een paar jaar geleden met een fixed pitch helikopter gevlogen.( Nine Eagles solo pro).
Heb nu een Blade 330s RTF met Spektrum DXS zender gekocht.
Na een tijdje op realflight simulator geoefend te hebben wilde ik eens met de Blade buiten oefenen.
Na het uitzetten van de throttle hold zou de rotor toch op toeren moeten komen ?
Dan met de throttle stick die de stand van de bladen verzet opstijgen..(in beginners stand)
Nu gaat bij mij de rotor pas toeren maken als ik de throttle stick naar boven doe.
Neem aan dat dit niet de bedoeling is.
Wat doe ik fout of wat is er mis met mijn zenderinstelling.

Niet om flauw te doen, maar lees de handleiding en zoek hulp van een ervaren vlieger en/of een club. Een 330 is een serieuze gehaktmolen. Een NE solo pro mep je zo uit de lucht als het fout gaat. Een 330 mept jou tegen (of zelfs onder) de grond als het fout gaat.

Wat de heli doet is correct. In normal mode regelt de linker stick van onder naar boven pitch en toerental. In stunt mode is het toerental constant en regel je met de linker stick van onder naar boven de pitch van negatief naar positief.

Als bovenstaande nieuw voor je is, ga dan niet zomaar wat proberen. Er zit flinke power in deze heli. Als het fout gaat, heb je in een paar seconden voor uren sleutelwerk veroorzaakt.

Het is een prachtige hobby. Veel vliegplezier!

• Like
Reactions: RVL
De heli doet precies wat hij moet doen volgens jouw beschrijving. En zoals al eerder aangegeven deze 2 heli's zijn niet te vergelijken. Maar je moet zeker even uitkijken wat als je de idle schakelaar in een andere stand zet toert hij gelijk op, maar is ook de stabilisatie vaak uit(wat jij beginner modus noemt) en ik weet jouw vlieg skils niet. Dus ik zou de eerste keer gewoon lekker optoeren. Stand van de gas stick in het midden houden tot hij op toeren is en dan langzaam door omhoog totdat hij los komt.
Heb geen ervaring met de 330 maar mijn 230 wil in de stabilisatie modus nog wel eens omvallen tijdens het optoeren. Houd hier even rekening mee, dat je hem niet even opgetoerd onbeheerd laat draaien.
Maar zoals eerder gezegd, lees even de manual. Het is wel een hele leuke heli om in te stappen.

Heb je hem als set gekocht of beide los gebruikt? Anders is het wel handig om misschien van te voren even de zender te resetten. Als je hem als set hebt gekocht moet het goed zijn.

Laatst bewerkt:
  • Like
Wegens onregelmatige werktijden en andere omstandigheden zit op een club vliegen helaas er niet meer in.
Heb dat wel gedaan een aantal jaren geleden.
Maar dan met nitro vliegtuigen.
Zoals ik als schreef heb ik wel gevlogen met een Nine Eagles solo pro.
Wat adviseren jullie mij om dat weer op te pakken?
Fixed pitch of kleinere collective pitch.
Dan laat ik de 330s nog even op de plank staan.
Uiteraard oefenen op realflight maar dat blijft toch anders dan in het echt .
Bedankt in iedergeval voor de snelle reacties en ga zeker de thread doorlezen.

Nee hoor, met deze heli kan je prima beginnen. Zeker in de normaal modus zeg maar. Maar het is meer dat je even moet weten hoe de heli hoort te reageren op het gas. In normaal toert het gas namelijk op met de gashendel. Dit is helemaal niet erg en er is prima mee te vliegen zo. Ga je naar idle 1 en 2 dat noemen ze in de handleiding 3d modus gok ik. Dan vliegt hij echt serieus anders. Een stuk feller en hij stabiliseert zelf niet. Dus het is erg belangrijk dat je weet wat de schakelaars op je zender doen. Als je ineens de gyro uit zet is het wel fijn als je hier op voor bereid bent.

Dus als je weet hoe hij werkt is dit een prima heli voor een volgende stap. Zou geen andere of betere adviseren. En wat we bedoelen met dat het totaal een andere heli is dan de nine eagles is meer de grote, gewicht en toerental. Deze heli speel je niet even mee in je achtertuin, of speeltuin in de wijk. Ivm schade die hij aan kan richten. Maar als je dit gewoon beseft en er met beleid mee om gaat is er niets aan de hand en vliegt het erg leuk en ga je er zeker veel plezier van hebben.

• Like
Fixed pitch kun je beter niet doen.
Collective is gewoon goed.
Hou even in je achterhoofd, die Solo pro was volgens mij een zelfcorrigerende Fp.
Eentje die bij sticks los, stil gaat hangen.
tenzij wind, dan is hij weg.
Dat is iets heel anders dan een CP, die gewoon zijn eigen zin doet.
hangt niet stil, tenzij jij dat stuurt. en het evenwicht vind..

Daarom, meestal vanwege het agressieve karakter in handen van een beginner, is het handig de eerste stappen via een leraar leerling systeem te doen.
De leraar vliegt jouw heli. Zijn zender gekoppeld aan de jouwe.
gaat het mis, grijpt de leraar in.
hij kan dan ook meteen zorgen dat ongewenste gedragingen opgelost worden.

Qua gedrag in normal vliegmodus:
Een CP heli wordt heel erg springerig als je met de gas stick 2 dingen veranderd.
dus pitch EN gas.
beetje pitch verminderen is tegelijkertijd gas verminderen, waardoor de heli dubbel zo hard omlaag komt.
lastig te doseren.
zeker met wat wind, is dat heel vervelend vliegen.

Dus persoonlijk laat ik een heli optoeren in normal, en zet hem meteen in de idle 1.
Voor een beginner kan dit wat confronterend zijn.
Dus dan zetten we in de eerste 25% van de stick de curve van 0 naar vliegsnelheid (70% oid)
en dan de rest van de curve recht op 70%

de idle 1 is de gascurve dan vlak 75%, geen curve, gewoon een lijn.
Dan is het gedrag van het gas lineair, een heli vliegt het beste als het rotortoerental hetzelfde blijft.
bij electro staat dan het gas gewoon op 1 niveau.

Meeste E heli's hebben een regelaar met een ingebouwde soft start.
moet die wel aan staan natuurlijk..
Kun je meteen van de hold, naar idle 1.
soft start zorgt dat de boel normaal optoert.

In de basis is een cp heli zeer goed te controleren.
zeer goed te vliegen. maar hij moet wel in de basis goed afgesteld zijn
heb je enige aanleg, kun je best met 2 a 3 lesjes zelf hooveren met een leraar erbij..
minder aanleg, kan dat langer duren natuurlijk.
ga je het jezelf aanleren, wordt het wel wat spannend.
Dan zitten daar wat crashes tussen.

En wat je met de solo pro had, crashen, pakken en doorgaan, dat is in feite onmogelijk met een cp.
omvallen = hoop schade.

Ik snap dat een afwijkend schema lastig is in combinatie met een club.
Maar in overleg, 1 of 2 vliegmomenten uitzoeken moet toch wel lukken ?
In vliegclubs zitten ook zat mensen met een moeilijk schema.
De instructeur weet wat hij doet (hoop ik), stelt dat ding ff goed af.
heb jij een correcte start, weet je zeker dat wat ie doet, hoort.

• Like
Een blade 330s heeft wel een zelf stabiliserende functie in normale vliegmodus. Als je de stick loslaat hangt hij zelf weer recht. En met de dxs zender is alles voorgeprogrammeerd. Dus de toerentallen van normaal en idle 1 (intermidiate mode) en idle 2 (agileti mode), is alleen aan de pc aan te passen.

• Like
Ga me toch maar aanmelden bij de modelvliegclub hier in de buurt.
Ze hebben helaas een ledenstop.
Dus maar een blade 150s aangeschaft waar ik mee ga oefenen binnen in de hal.
is toch wat minder imposant.

Leuk dat je even laat weten hoe verder, ben benieuwd hoe de 150S vliegt. Ik vlieg indoor met een omp M1. Deze vliegen echt leuk.

• Like
Back