Combat - bouwverslag

Nou, het was een heftige dag. We hebben weer gevlogen met mijn Combat, het waaide zo hard! Ik kreeg steeds een halve hardverzakking.
148dc67f79063d631ef3a90a3b19e981.jpg
148dc67f79063d631ef3a90a3b19e981.jpg

.
(Sorry voor mijn off-topic Finn, maar ik moet even op Bruno zijn off-topic reactie reageren! ;))

Ooghoogte??.... watje!!.... :D

Vorige week zondag zaten er graspolletjes tussen mn kielvlak en richtingroer... maar het kon nog lager inverted!
Afgelopen dinsdagavond m`n richtingroer en cockpitkap eraf gevlogen... dat was de inverted limiet, lager gaat echt niet! ;)
De Super Chipmunk is trouwens in twee avondjes 'gerepareerd' en kan dit weekend weer de lucht in.

.
Terug on-topic...
Goed dat je ook met hardere wind leert vliegen Finn! :thumbsup:
Is in het begin inderdaad even heftig, maar je leert je kist zo wel in elke omstandigheid beheersen...
Niet alleen op een windstille of rustige zomerdag.
Ga je in de toekomst veel plezier van hebben.
Goed bezig, ga zo door! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Haha geen probleem Ramses. Er zijn al genoeg off-topic dingen in dit topic gebeurd.

Ik zal maar niet te diep op de lijnbesturing discussie in gaan, eerlijk gezegd, begrijp ik het niet zo goed maar dat kan ook komen omdat ik alleen weet dat lijnbesturing bestaat, meer niet.

Dat vind ik ook Ramses. Mijn instructeur gebruikt voor mij een houten trainer van meer dan 2 m span, die ik nog geen eens kan dragen en die kon ik nog geen eens landen vanwege de wind[emoji23]. Helemaal mee eens.

.
(Sorry voor mijn off-topic Finn, maar ik moet even op Bruno zijn off-topic reactie reageren! ;))

Ooghoogte??.... watje!!.... :D

Vorige week zondag zaten er graspolletjes tussen mn kielvlak en richtingroer... maar het kon nog lager inverted!
Afgelopen dinsdagavond m`n richtingroer en cockpitkap eraf gevlogen... dat was de inverted limiet, lager gaat echt niet! ;)
De Super Chipmunk is trouwens in twee avondjes 'gerepareerd' en kan dit weekend weer de lucht in.
.
Ik bedoelde: onderkant figuren op ooghoogte.
Dus een vierkante loop voorover, beginnend met de verticale duik naar beneden en dan op ooghoogte in rugvlucht en daarvan twee stuks.....:yes:;)
Of een wingover, voor jou dus bijv. een stall turn, onderin overgaand in rugvlucht -op ooghoogte, weer omhoog, nog een keer en dan weer op ooghoogte in normale vlucht er uit...
Ik kan ook wel lager, maar dat kost mij dure punten, dus dan maar liever niet....

Over dat repareren, als ik het model op zijn rug aan dek vlieg, ligt er een spoor snippers van een meter of vijf, met daartussen de assorted hardware...:D

Ok, back on topic!

Als jij Finn jouw vliegstijl bij kunt brengen, dan krijgen we er nog een fantastische vlieger bij.:thumbsup:
@Finn : Ik vind RCvliegen bij veel wind best wel leuk, vooral hellingzweven. De tranen staan in je ogen.....:D

Ik bedoelde: onderkant figuren op ooghoogte.
Dus een vierkante loop voorover, beginnend met de verticale duik naar beneden en dan op ooghoogte in rugvlucht en daarvan twee stuks.....:yes:;)
Of een wingover, voor jou dus bijv. een stall turn, onderin overgaand in rugvlucht -op ooghoogte, weer omhoog, nog een keer en dan weer op ooghoogte in normale vlucht er uit...
Ik kan ook wel lager, maar dat kost mij dure punten, dus dan maar liever niet....

Over dat repareren, als ik het model op zijn rug aan dek vlieg, ligt er een spoor snippers van een meter of vijf, met daartussen de assorted hardware...:D

Ok, back on topic!

Als jij Finn jouw vliegstijl bij kunt brengen, dan krijgen we er nog een fantastische vlieger bij.:thumbsup:
@Finn : Ik vind RCvliegen bij veel wind best wel leuk, vooral hellingzweven. De tranen staan in je ogen.....:D

Ik ga eerst is beter kunnen vliegen met dit vliegtuig, dan kan ik lager vliegen proberen.[emoji1303]

Wat bedoel je met dat hellingzweven?[emoji23]

Je moet met dit vliegtuig ook veel up geven als je op zn rug vliegt.

Laatst bewerkt:
Ik ga eerst is beter kunnen vliegen met dit vliegtuig, dan kan ik lager vliegen proberen.
Goed plan! Stick to the plan....;)
Je moet met dit vliegtuig ook veel up geven als je op zn rug vliegt.
Want anders... klimt 'ie?:rolleyes:
Wat bedoel je met dat hellingzweven?
Dit:
Als de wind tegen een berg (heuvel) helling blaast, wordt de lucht gedwongen te stijgen.
Als die stijging sterker is dan dat je model ten opzichte van de lucht daalt, kun je dus omhoog gaan.
Een soort onzichtbare aandrijving voor zweefmodellen, je kunt daar dus boven blijven zolang het waait...
Bij zo'n komvorm als in deze video is het effect nog sterker omdat de lucht niet opzij kan wegstromen.

5fe364262eef1dfd3faf2664fc436b35.jpg

Kleine update: omdat het motorhuis de vorige keer ook in splinters zat is dit voorplaatje nu van kunststof gemaakt met een 3D printer, persoonlijk vind ik dit helemaal niet erg, ik vind het juist veel leuker.

De vrij draaiende vork - de 'pylon'- dient om ervoor te zorgen dat de lijnlengte nooit stiekem ingekort wordt, door achter het middelpunt te lopen. Ik zou al blij zijn als ik het geval bij kan houden :eek:.
Tja, hoewel spectaculair en technisch heel knap, is 'alleen' rondjes rechtuit vliegen niet zo mijn ding.
Vandaar dat ik maar beter F2B vlieg. ~ 90 kmh, 21m50 lijnen (0,38 mm staalkabel).
En hoewel niet eens zo heel netjes gevlogen geeft dit, door een Poolse piloot gevlogen, programma toch een goede indruk:
Nee, dan dit -iemand die na deze vlucht Europees kampioen was-:
Let vooral niet op het jurylid, rechts van het bordje met de A... :D
Dat mocht vorig jaar voor het eerst in lange tijd weer mee naar het WK, maar dan als piloot. :yes: :D:
202296-dfbfdb2c50fb52fe0562afd11b2d77d2.jpg
202297-f6114288de363b7c317d7aadf8548718.jpg
202302-c09e34e364a62d7a3995ad4fece06b67.jpg
202301-308f5c65d12b17c5d35670dbcf587442.jpg
202300-352fa88fb2e7eac99c2b06849493b964.jpg
202299-8859a52a7c4fd60abb57716e0701df1f.jpg

'Het gaat er niet om wat de jury ziet, het gaat er om wat de jury denkt te zien'

Goed kijken dan zie je de zwever, soms.
(En volgende keer twee dikke sokken over de microfoon van de camera.)
Maar dit is DS, Dynamic soaring, het tegenovergestelde van vliegen in de helling stijgwind. Dat doe je aan de hellingkant waar de wind tegenaan blaast.
DS vlieg je achter de top, waar de lucht naar weer naar beneden stroomt.
Daar zit een heel gemene wervel, die je model tegen de grond kan smakken, maar er ook voor zorgt dat de lucht onderin niet zoveel met het model doet.
Maar iedere keer als het model boven de top uitkomt, krijgt het een geweldige zet mee. Ieder rondje iets sneller en sneller en.....
Todat je het wereldrecord breekt. :yes: Of het model.....:weetnie:;)

Welkom terug bij de Combat!
Precies!
Hier dan waar jouw combatmodel van is afgeleid. Dit zijn de originelen waarmee het is begonnen:
4min wedstrijd, iedere seconde in de lucht is een punt, op de grond punt er af. Iedere hap van het lint van de tegenstander is +100pt.
Je mag 1 reservemodel inzetten. Maximale pitcrew: 2 personen.
Hoe bedoelt u, wendbaar?:rofl: Zie de slowmotion aan het eind.....
En nu -nog verder :D- back on topic!;)

Laatst bewerkt:
Back