Combat - bouwverslag

Mooi filmpje Bruno maar worden daar echte officiële wedstrijden mee gehouden? Ik zie dat nergens tussen de lijst staan van de wedstrijden of is het lijnbesturing? Waar jullie het al de hele tijd over hebben, ik begrijp het niet zo goed.

Mijn Combat is van een Combat model met een dieselmotor voorop afgeleid dacht ik.

Mooi filmpje Bruno maar worden daar echte officiële wedstrijden mee gehouden? Ik zie dat nergens tussen de lijst staan van de wedstrijden of is het lijnbesturing? Waar jullie het al de hele tijd over hebben, ik begrijp het niet zo goed.
Officieel? Reken maar!
Wat is Lijnbesturing? (alle klassen met F2 in hun naam)
Had je zo in je werkstuk mogen gebruiken, trouwens alles wat ik hier schrijf.
Er zijn veel te veel modelvliegers die echt geloven dat wat zij doen de enige vorm van modelvliegen is.
Een beetje uitleg kan daarom nooit kwaad. O.a. over de ontstaansgeschienis -eerst F1, daarna F2 & F3-.
Er zijn 3 hoofdvormen van modelvliegen, je kent er nu twee.
Dit is 3de en oudste: Vrije Vlucht (alle klassen met F1 in hun naam)
Mijn Combat is van een Combat model met een dieselmotor voorop afgeleid dacht ik.
De eerste combatmodellen hadden inderdaad dieselmotoren, de 2,5 cc Oliver Tiger was DE kampioen, ik heb er zelf ook nog eentje, een Mk IV.
Wel een contrast met het geluid van de moderne (niet-diesel) motoren....
Maar dan weet je waar het idee voor jouw model vandaan komt.
Je kunt natuurlijk net als bij het 'echte' ;) combat (F2D) ook met twee modellen met elk een streamer er achter opstijgen en proberen steeds een klein stukje van het lint van je tegenstander af te vliegen.
Maar omdat RC zich in 3 dimensies beweegt is dat extra moeilijk.
Bij F2D is het al nauwelijks te doen.....:D

RC staat voor Radio Controlled toch?
Mijn werkstuk ging over RC vliegtuigen dus daarom heb ik er geen lijnbesturing of vrije vlucht in gezet.

Klopt het ook dat F4 vliegende schaalmodellen is?
Juist!
F4A > Vrije vlucht
F4B > Lijnbesturing
F4C > Radiobesturing
Logischer was geweest ze bij F1,2 of 3 in te delen, maar niet alles in de modelvliegerij is logisch.
En dan druk ik me voorzichtig uit.....:D

Goede uitleg Bruno, echt waar.
Dank je! Ik ben modelvlieger sinds mijn 9de -diep in de vorige eeuw-, dus ik heb wel 'even' ;) de tijd gehad dit allemaal te leren.
Helaas weten de meeste modelvliegers van de laatste 20 jaar maar heel weinig over hun sport.
Ga maar naar een willekeurige club, vraag wat je nodig hebt om te beginnen met modelvliegen en men zal serieus beweren dat je daarbij absoluut een zender nodig hebt. Dat kan, maar het hoeft dus niet.
Vandaar mijn min of meer complete overzicht, want de werkelijkheid is toch iets (2x) uitgebreider dan een gemiddeld clublid je zal willen doen geloven..
Ook weet je nu waar de term 'combatmodel' oorspronkelijk vandaan komt.
Jou maken ze in ieder geval nu niets meer wijs....:thumbsup::D

F4A > Vrije vlucht
F4B > Lijnbesturing
F4C > Radiobesturing

Had ik het toch goed!

Dank je! Ik ben modelvlieger sinds mijn 9de -diep in de vorige eeuw-, dus ik heb wel 'even' ;) de tijd gehad dit allemaal te leren.

Leuk dat je dit al zo lang doet en toch het modelvliegen leuk blijft vinden, ik hoop dat ik het na kan doen.

Ga maar naar een willekeurige club, vraag wat je nodig hebt om te beginnen met modelvliegen en men zal serieus beweren dat je daarbij absoluut een zender nodig hebt. Dat kan, maar het hoeft dus niet.

haha, lijkt me leuk om een keer uit te proberen:D

Jou maken ze in ieder geval nu niets meer wijs

zeker niet.:D

Bruno dat model wat op jouw profielfoto staat, is dat dat model waarvan jij een paar posts geleden een paar foto's van neerzette?

Als je dit model bedoelt, dan wel, ja...
full

Maar dit is DS, Dynamic soaring, het tegenovergestelde van vliegen in de helling stijgwind. Dat doe je aan de hellingkant waar de wind tegenaan blaast.
DS vlieg je achter de top, waar de lucht naar weer naar beneden stroomt.
Daar zit een heel gemene wervel, die je model tegen de grond kan smakken, maar er ook voor zorgt dat de lucht onderin niet zoveel met het model doet.
Maar iedere keer als het model boven de top uitkomt, krijgt het een geweldige zet mee. Ieder rondje iets sneller en sneller en.....
Todat je het wereldrecord breekt. :yes: Of het model.....:weetnie:;)

Ja, in deze post staat het. Is dat ook echt jouw model?

Ja, het is mijn huidige F2B wedstrijdmodel.
Ik heb de vormgeving van een model dat ik in 1990 zag, losgelaten op een ander ontwerp waarvan ik vond dat het goede vliegeigenschappen heeft die bij mijn vliegstijl passen.
Zoiets kun je dus altijd doen, zo lang je alles zelf maakt.
Ervaring -en overleg met vliegcollega's- leert je, wat je daarbij wel en absoluut niet kunt doen.
Vervolgens heb ik er mijn huisstijl-kleurenschema op losgelaten, want ik zie turquoise het best tegen iedere natuurlijke achtergrond.
Een F2B model hangt constant op 21,5 m afstand voor je neus, dus de rood/witte streep (zit ook aan de andere kant...:D) is goed te zien en helpt bij het accentueren van de richting. Vooral ook voor de jury, die zitten dan ~ 50 m weg, zie de video van het EK 2013.

Bij RC heb je andere prioriteiten, daar gebruik ik vooral contrasterende kleuren voor onder- en bovenkant, omdat je anders op grotere afstand makkelijk gedesoriënteerd raakt.
Voor je het weet stuur je dan de verkeerde kant op....:eek:

Ja, het is mijn huidige F2B wedstrijdmodel.
Ik heb de vormgeving van een model dat ik in 1990 zag, losgelaten op een ander ontwerp waarvan ik vond dat het goede vliegeigenschappen heeft die bij mijn vliegstijl passen.
Zoiets kun je dus altijd doen, zo lang je alles zelf maakt.
Ervaring -en overleg met vliegcollega's- leert je, wat je daarbij wel en absoluut niet kunt doen.
Vervolgens heb ik er mijn huisstijl-kleurenschema op losgelaten, want ik zie turquoise het best tegen iedere natuurlijke achtergrond.
Een F2B model hangt constant op 21,5 m afstand voor je neus, dus de rood/witte streep (zit ook aan de andere kant...:D) is goed te zien en helpt bij het accentueren van de richting. Vooral ook voor de jury, die zitten dan ~ 50 m weg, zie de video van het EK 2013.

Bij RC heb je andere prioriteiten, daar gebruik ik vooral contrasterende kleuren voor onder- en bovenkant, omdat je anders op grotere afstand makkelijk gedesoriënteerd raakt.
Voor je het weet stuur je dan de verkeerde kant op....:eek:

Dus je doet ook lijnbesturing! Met wedstrijden erbij ook nog! Is het moeilijker, lijnbesturing als afstandsbestuurbaar?

Heb ik ook meteen wat geleerd over lijnbesturing. Het is de soort besturing van een vlieger? zo'n vlieger die je voor een paar euro kan kopen.

Dus je doet ook lijnbesturing!
Nee, ik doe ook RC....:D
Met wedstrijden erbij ook nog!
Ik vraag me wel eens af wat voor zin het heeft om me uit te sloven, als er toch niemand kijkt.
Vandaar dat wedstrijden, met een jury die oplet, voor mij heel leuk zijn.
Is het moeilijker, lijnbesturing als afstandsbestuurbaar?
Ik beschouw LB ook als een vorm van afstandsbesturing, alleen mechanisch i.p.v. draadloos elctrisch. In tegenstelling tot bij RC voel je bij LB wel de luchtdruk tegen de roeren, net als in een 'echt' vliegtuig. Maar dat kan een buitenstaander natuurlijk niet zien.

De meeste RC piloten die ik wel eens LB-les heb gegeven vonden het (veel) moeilijker. Waarschijnlijk omdat je die '3 vergissingen hoogte' niet kunt halen. En even pauzeren is er niet bij....:weetnie::D
Verder is het kijken naar een 'stilstaand' vliegtuig tegen een voortdurend bewegende achtergrond niet iets wat iedereen meteen te pakken heeft. :hammer: Na zo'n 10 ronden neem ik de besturing dan weer over en ligt de leerling op de grond te rollen, want staan gaat even niet meer...:rofl:
Na een vlucht of 10 is dat meestal wel over en wordt het alleen maar steeds leuker.

Zelf heb ik eigenlijk niet zo'n voorkeur, alle vormen van modelvliegen interesseren me in zekere mate allemaal wel.:thumbsup:
Vorige week nog mee geweest naar een Vrije Vlucht wedstrijd. Superdag!
Heb ik ook meteen wat geleerd over lijnbesturing. Het is de soort besturing van een vlieger? Zo'n vlieger die je voor een paar euro kan kopen.
Kijk dan nog even in 'Wat is lijnbesturing', in het linker plaatje zie je een schets van hoe de besturing werkt.
Een driehoekige of T-vormige tuimelaar, waar aan de lange kanten de stuurlijnen -of de verlengstukken daarvan, de 'leadouts'- zijn bevestigd en vanaf het korte pootje vertrekt de stuurstang naar het hoogteroer en soms ook de vleugelkleppen, de flaps.
Handvat rechtop in de hand. Achterover is 'up', voorover 'down', what you see is what you get... Verder wordt zo'n model niet bestuurd, de overige stabiliteit komt uit het ontwerp.

De bestuurbare tweelijns vlieger is pas ongeveer 50 jaar na het eerste tweelijns LB model in beeld gekomen, dus de vergelijking is er wel, maar dan andersom. >zo'n vlieger bestuur je -ongeveer- als een LB model.
Ik heb zelf zo'n klein, superlicht vliegertje en dat stuur ik -uiteraard;)- ook met een LB handvat.
Voelt een beetje aan als zo'n snel combatmodel (Goed voor je reflexen.:D), al kom je aan beide zijden niet verder dan recht tegen de wind in, waar een echt LB model gewoon een hele cirkel vliegt...
Vlieger%202.JPG
Vlieger%201.jpg

Ik ben het eens met Theo, sterker, ik zou zo'n vleugeltje in een stuk maken. (de liggers uit een stuk, van tip tot tip) Daarna het rompje er overheen bouwen. Bij kleine LB modellen is dat al ongeveer 60 jaar de praktijk.
En die breken alleen als je er een stukje mee onder de grond probeert te vliegen.

Bruno, daar heb je gelijk in, maar ik denk dat de freesfirma dit bewust doet om de doos klein te kunnen houden. ik zou dan triplex stukjes erbij leveren om de liggers in de romp aan elkaar te koppelen of op die plek een spantje zetten waar de liggers tegen aan worden gelijmd. Maar de liggers uit een stuk is zeker beter.

Back