Dus je doet ook lijnbesturing!
Nee, ik doe
ook RC....
Met wedstrijden erbij ook nog!
Ik vraag me wel eens af wat voor zin het heeft om me uit te sloven, als er toch niemand kijkt.
Vandaar dat wedstrijden, met een jury die oplet, voor mij heel leuk zijn.
Is het moeilijker, lijnbesturing als afstandsbestuurbaar?
Ik beschouw LB ook als een vorm van afstandsbesturing, alleen mechanisch i.p.v. draadloos elctrisch. In tegenstelling tot bij RC voel je bij LB
wel de luchtdruk tegen de roeren, net als in een 'echt' vliegtuig. Maar dat kan een buitenstaander natuurlijk niet zien.
De meeste RC piloten die ik wel eens LB-les heb gegeven vonden het (veel) moeilijker. Waarschijnlijk omdat je die '3 vergissingen hoogte' niet kunt halen. En even pauzeren is er niet bij....

Verder is het kijken naar een 'stilstaand' vliegtuig tegen een voortdurend bewegende achtergrond niet iets wat iedereen meteen te pakken heeft.

Na zo'n 10 ronden neem ik de besturing dan weer over en ligt de leerling op de grond te rollen, want staan gaat even niet meer...
Na een vlucht of 10 is dat meestal wel over en wordt het alleen maar steeds leuker.
Zelf heb ik eigenlijk niet zo'n voorkeur, alle vormen van modelvliegen interesseren me in zekere mate allemaal wel.

Vorige week nog mee geweest naar een Vrije Vlucht wedstrijd. Superdag!
Heb ik ook meteen wat geleerd over lijnbesturing. Het is de soort besturing van een vlieger? Zo'n vlieger die je voor een paar euro kan kopen.
Kijk dan nog even in
'Wat is lijnbesturing', in het linker plaatje zie je een schets van hoe de besturing werkt.
Een driehoekige of T-vormige tuimelaar, waar aan de lange kanten de stuurlijnen -of de verlengstukken daarvan, de 'leadouts'- zijn bevestigd en vanaf het korte pootje vertrekt de stuurstang naar het hoogteroer en soms ook de vleugelkleppen, de flaps.
Handvat rechtop in de hand. Achterover is 'up', voorover 'down', what you see is what you get... Verder wordt zo'n model niet bestuurd, de overige stabiliteit komt uit het ontwerp.
De bestuurbare tweelijns vlieger is pas ongeveer 50 jaar na het eerste tweelijns LB model in beeld gekomen, dus de vergelijking is er wel, maar dan andersom. >zo'n vlieger bestuur je -ongeveer- als een LB model.
Ik heb zelf zo'n klein, superlicht vliegertje en dat stuur ik -uiteraard

- ook met een LB handvat.
Voelt een beetje aan als zo'n snel combatmodel (Goed voor je reflexen.

), al kom je aan beide zijden niet verder dan recht tegen de wind in, waar een echt LB model gewoon een hele cirkel vliegt...