Combat - bouwverslag

Ik zou het nog niet weten, in het bouwverslag zeggen ze dat je het met een stuk plakband moet vastmaken aan alle twee de kanten maar valt m'n roer er dan niet af?
Niet als je het zo maakt:
0c58bac3298a34393439d126c6d90853.jpg

Je roer 45 graden afschuinen en dan de plakband erop plakken. Eerst aan de "gladde" kant, daarna je roer helemaal omklappen en de plakband daaroverheen plakken.

Je kunt dit ook met de strijkfolie maken, al vergt dat wel enige handigheid.

Zou je willen laten weten wat jij hier van vindt Max?
Je moet dan eerst een goed vliegend exemplaar kunnen tonen, desnoods door een meer ervaren piloot gevlogen. En ik zou eerst afnemers zoeken, en bij voorkeur eerst laten betalen voordat je er zelf geld in steekt (in ieder geval de kosten van het freessetje), anders zit je met je eigen krappe budget straks met de gebakken peren. Maar misschien moet ik als ouwe zeur niet het enthousiasme van de jonge ondernemer proberen te temperen......:rolleyes:

De folie/plakband-scharniermethode zoals door Arnold beschreven is aërodynamisch gezien gunstig, want er is zo geen luchtspleet tussen vleugel en stuurvlak (rolroer=aileron, hoogteroer, richtingroer). Daardoor is het stuurvlak effectiever, minder roer-uitslag (= luchtweerstand) nodig.

Laatst bewerkt:
Bij ons op de club vliegen veel van die combatjes, omdat iemand op onze club ze ook freest. Die freeskit kost 15 euro dus dat is niks. Ik zal is kijken of deze goed vliegt, wat denk je? Het eindresultaat staat er nog niet dus ik weet het eigenlijk niet en ik heb ook nog nooit eerder een zelfgemaakt model gevlogen. Ik zal hem ook laten vliegen door een ervaren piloot of meer, bijna elke ervaren piloot bij ons op de club heeft zo'n ding.

Kijk, zo sluit je direct aan bij de mensen van de club! Goeie mentaliteit. Dit toestelletje is nog niet voor een beginner maar enthousiaste jongeren zouden eigenlijk altijd een streepje voor moeten hebben! Als bijna iedereen zo'n toestelletje heeft zal er vast wel iemand zijn die dit voor je wil invliegen en je eens laat "proeven" aan de kabel. Leren vliegen kan soms heel snel gaan hoor, de juiste instructeur bij je en gewoon veel oefenen!

Ik heb de beste instructeur van de club die ik mij kan bedenken, hij gebruikt een super grote trainer en weet er alles van! Ik heb nog nooit een hobby gehad die ik ooit zo leuk heb gevonden. Hij heeft dat toestel ook dus weet vast wel hoe het vliegt. Leraar-leerling geeft hij mij les dus kunnen we eventueel ook een keer dit toestel testen.

Deze Combat kistjes vliegend verbazingwekkend goed. Ik heb er al wat meer verse piloten mee laten vliegen en die konden er prima mee overweg. Hij vliegt ook met flink wat wind nog goed en vrij stabiel. Had ik nooit verwacht toen ik het ding aan het uittekenen was. Hij is geinspireerd op een heel oud combat vleugeltje waar nog een dieseltje voorop stond.
Door de lage prijs van de kitjes en het bescheiden formaat is hij niet intimiderend en ben je niet bang om hem stuk te vliegen, en dat vliegt een stuk relaxter.
Zodra die van jou af is Finn gaan we hem aan de kabel samen vliegen. Eens kijken hoe je het er vanaf brengt.

Als dit een bewezen spanning/motor/prop setup is, zou ik meteen wat meer props bestellen aangezien dit toestel buiklandingen maakt.

Kwestie motorrem op de regelaar aanzetten.. En gas dicht tijdens landen.
Of brandstofprops gebruiken, die kunnen nogal wat hebben..
(vraag liever niet hoe ik dat weet :D)

al is een reserveprop altijd handig.. Maar misschien eerst kijken of jouw toestel met die prop ook wegkomt.
misschien ga je later nog voor een maatje groter..

Ron, in theorie heb je helemaal gelijk, maar we weten allemaal dat als het waait je vliegtuigjes echt een stuk lastiger vliegen. Dat komt omdat de wind niet mooi vlak over het veld stroomt, maar vaak erg turbulent is. Een flinke rij bomen is een mooi obstakel waar de wind overheen kan rollen. Lekker hoog gaan vliegen helpt dan, maar het is veel minder leuk.

Je merkt ook echt wel verschil tussen de verschillende toestellen. Er zijn er bij die je bij 4 beaufort echt beter aan de grond kan laten, dat gaat anders niet goedkomen. Dit vleugeltje heb ik bij dik 5 Beaufort nog gevlogen en dat was goed te doen. Heeeeel langzaam tegen de wind in en erg snel met de wind mee, dat dan weer wel...

Ik heb bij de Hobby-in een 3mm balsa plank gekocht, weet iemand hoe ik deze het beste kan snijden of zagen en als ik het uitteken met liniaal enzo krijg ik steeds niet rechte lijnen. Hoe kan ik dit oplossen?

Kijk maar even weer op de site van Hobby-Inn.
Kavan lattensnijder.
IMG_4786.JPG
Het filmpje is van het you tube kanaal van Kottenpark MBC.
Groet:Robin

https://www.google.nl/search?q=bals...AUICCgB&biw=1920&bih=953#imgrc=gyHG2Gnf7VrAfM:

Zo'n ding opzoeken.
stel je in op de gewenste breedte, en daarna enigszins opletten dat hij recht blijft

[edit] bijna tegelijk ;-)

bij de weg, als ik een lijn recht wil hebben, pak ik mijn schuifmaat.
stel je in. en zorgen dat je de punt an je pen/potlood hetzelfde zet.

dikte van pen/potlood is 1 reden om scheef te gaan, lijntjes verkeerd aanhouden is er ook 1..

Die Kavan balsa stripper is leuk voor smalle latjes, maar niet om shear webbing mee te snijden, dat haalt hij niet. Gewoon met een stalen liniaal zoals het filmpje hierboven gaat het beste. Een goed scherp mes is dan wel belangrijk.
10219590.jpg

url

Back