Combat - bouwverslag

.. En veel te veel lijm.
Lijm heeft alleen zin tussen de te verbinden delen. Extra lijm in de hoek geeft geen extra sterkte, alleen maar extra massa. En hoe meer massa, hoe slechter de glijhoek (zweefhoek) en hoe hoger de minimale landingssnelheid. Nog lang geen drama hier :) maar alle beetjes helpen.

Ik zou het toestel nog live door iemand op de club laten inspecteren. Nog vóór je met krimpfolie gaat bekleden, zodat alles nog goed zichtbaar is. Dat advies geef ik iedere beginner.

Compliment, je doet het goed, en al helemaal voor iemand van jouw leeftijd, zonder bouwbegeleider naast je. Ook nog eens goed, helder, duidelijk en vaudtloos geschreven.

Laatst bewerkt:
a454715d088644fecba50cb99ba63b9b.jpg

In het begin had ik al mijn twijfels, maar die worden nu bevestigd. De 5 liggers lopen niet door in de romp wat volgens de bouwbeschrijving op de website van de maker wel wordt gedaan en aangegeven. Ik ken het toestel persoonlijk niet en weet ook niet hoe het gevlogen wordt, maar als zogenaamd combat model denk ik dat je niet veel plezier eraan gaat beleven zo. Maar goed, ik kan het ook mis hebben.

Ik zie ook een steile leercurve, maar wel een leuke. Mijn eerste modelletje (Mantua Carioca Free Flight) was ook verre van perfect, CG nooit van gehoord... maar gaandeweg kreeg ik 'm goed vliegend en dat geeft dat enorm veel energie om weer aan een volgend bouwproject te beginnen! Succes!

In het begin had ik al mijn twijfels, maar die worden nu bevestigd. De 5 liggers lopen niet door in de romp wat volgens de bouwbeschrijving op de website van de maker wel wordt gedaan en aangegeven. Ik ken het toestel persoonlijk niet en weet ook niet hoe het gevlogen wordt, maar als zogenaamd combat model denk ik dat je niet veel plezier eraan gaat beleven zo. Maar goed, ik kan het ook mis hebben.

Ik vond hem inderdaad ook bijzonder..
Heb nu toch eens de site opgezocht, en kom daar o.a. deze foto tegen:
https://hillcnc.nl/images/Combat/13888344284_d4f98e2526_c.jpg

Hij voert de latjes inderdaad door de romp heen, maar voor zover ik zie verbind hij de latjes aan de binnenzijde niet met elkaar.
TS heeft de latjes wel in de daarvoor bestemde gaten gedaan, en aan de binnenzijde afgezaagd, zoals ik het zie

dat zal de originele bouwer ook gedaan hebben, denk ik.

Je zal wel 100% zeker moeten zijn dat het middendeel goed is gelijmt ;-)

Dat klopt, dat had ik ook gezien, maar in de bijbehorende beschrijving staat dat de latjes tegen elkaar moeten komen. Wat daar dan de bedoeling van is weet ik niet. Ik zie wel dat de romp van triplex is en de middenrib inmiddels ook, mits heel goed verlijmd zal het misschien wel niet zo een vaart lopen.
Maar aan de andere kant zou ik ook wel eens van de ontwerper willen horen hoe dit zit. Ik zou het in elk geval anders doen.

Ik bedankt iedereen. Op onze club worden met dit toestel echte combat wedstrijden gedaan. Dus ik denk dat ik er veel lol van krijg als ik hem goed land. Dit is echt het clubmodel.

Ik heb dit toestel ook van Hillcnc. Worden daar gewoon zelf cnc gefreesd.

De ervaren bouwer heeft mij meegeholpen, servoluikje eruit, zijvin eraf, vleugels eraf, goed schuren en toen een stuk folieën. Ik moet alleen het folieën nog een beetje afmaken.

En jullie reacties motiveren mij echt met bouwen, elke sport die ik ooit heb gedaan heb ik meteen weggedaan maar dit vind ik echt leuk om te doen. Ik ben ook echt heel benieuwd naar hoe het vliegt.

Ik ga vandaag de folie afmaken van de vleugels, wat ik moest doen en zaterdagavond de romp.

Dat klopt, dat had ik ook gezien, maar in de bijbehorende beschrijving staat dat de latjes tegen elkaar moeten komen. Wat daar dan de bedoeling van is weet ik niet. Ik zie wel dat de romp van triplex is en de middenrib inmiddels ook, mits heel goed verlijmd zal het misschien wel niet zo een vaart lopen.
Maar aan de andere kant zou ik ook wel eens van de ontwerper willen horen hoe dit zit. Ik zou het in elk geval anders doen.

Het is de bedoeling dat er 2 liggers doorlopen in de romp. De onderste wordt aan de boden van de romp gelijmd, de bovenste wordt met een kort stukje 5x5 balsa bovenop vastgelijmd. Bij het model van Finn is dit helaas niet goed gegaan. We gaan extra aandacht besteden aan de verlijming naar de romp en hopen dat het goed komt.

Ik denk dat het handig is als je ook hierin even op weg geholpen wordt. Solderen is iets wat je niet zomaar goed doet.

Ik help je graag, bovendien zal het veel minder tijd in beslag nemen dan het folie werk.

iemand met de goede spullen is met een paar tellen klaar..
iemand met "een" soldeerboutje kan makkelijk 3 uur rommelen en nog niets hebben.

Qua vleugellatjes..
je zou eventueel nog een schot in je romp kunnen lijmen..
waar die latjes officieel door zouden moeten lopen.
Heb je aan de binnenkant van de romp wat meer samenhang, trekt en duwt de vleugel recht op dat schot ipv via de hoeken van de romp.

Bouwen is best leuk ;-)
je hebt erg veel mogelijkheden om het werkelijk JOUW toestel te maken.
persoonlijk (maar ik bouw meestal wat zware toestellen..) zou ik de vleugel als 1 deel bouwen, en dan het middendeel open werken om een rompje overheen te schuiven.

Maar, dat is mijn gevoel..
Sterk genoeg is sterk genoeg.
Zeker combat kistjes moeten gewoon snel bouwen, lekker en probleemloos vliegen.
Hoeven geen tanks te zijn, een mid air overleeft een vliegtuig toch niet :D

De onderkant is helemaal af

08731acfd93f2664d53d96cec748ea89.jpg

Ik moest het ribprofiel uitsnijden aan de romp voor meer stevigheid als het vast gelijmd zit. Alleen je zag soms stukken hout eruit en dat wou ik niet, toen heb ik er restjes opgeplakt, werd niet mooi en toen een stuk eraf gehaald, wat kan ik hier het beste mee doen?

02ba6a7cde329118386bd73773785032.jpg

Als je voldoende folie hebt zou ik die zijkant even opnieuw doen. Het randje wat er nu doorheen is gekomen even gladschuren, dan zie je het niet meer.

Das het leuke van deze kistjes, soms overleven ze dat wel omdat de complete vleugel uit de romp breekt ;-)

ahhh.. hij wordt duidelijk ;-)
een soort kreukelzone om ergere schade te voorkomen :D

dan wordt het zaak om juist geen beveiliging om de servostekkertjes van de vleugel te doen;-)

Klopt, meestal zijn de kabeltjes lang genoeg om direct in de ontvanger te prikken. Die pinnen staan bij mijn Combat kistje ook wat krom ;-)

Persoonlijk zou ik dan zo'n 5cm verlengkabeltje in de ontvanger steken..
hou je de ontvanger netjes

Back