Combat modelletje 30x30cm Squary-Bat

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door DennisK, 26 nov 2009.

  1. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Ik moet nog een paar leden overtuigen dat het vliegt maar als deze het doet zijn er inmiddels 2 vliegklaar. 3e komt misschien ook nog.

    Ik heb voor de 20e nog een keertje om te testen dus dat lukt wel.

    Gr. Dennis
     
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Vandaag heb ik er mee binnen gevlogen.
    Kan niet anders zeggen dat hij perfect vliegt.
    Heb niet veel down gebruikt maar ook niet echt nodig gehad.

    Heb bochten met vol up gemaakt en geen rare eigenschappen.
    Met rollen wel even goed positief beginnen.
    Looping gaan ook goed.

    10 grams motortje is ruim voldoende en met gemiddeld vliegen kan 2s240 ook nog wel maar vliegtijd is beperkt . Minuut of 5 tot 10 schat ik.

    Grondstart lukt op het moment niet meer. Dan valt hij voorover.
    Verticale grondstart lukt wel. Alleen kielvlakje iets schuiner afsnijden dan blijft hij wat makkelijker staan. Nu bleef hij alleen staan met vol up.

    Je kan dat ding al hoverend door de zaal heen trekken en toch goed sturen. Al blijf ik mee sturen met richting terwijl die er niet op zit :D
    Snelheid ging van vlot tot lopend bij te houden.

    1 lid vloog er even mee maar ging later mis met opgooien. De andere had nog wat problemen dus het is nog geen combat geworden.

    Filmpjes volgen nog.

    [​IMG]

    [edit]

    Een paar screenshots uit het filmpje


    [​IMG]
    Ronald zijn combat

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [/edit]
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    [edit]

    Het Filmpje.



    [/edit]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. JiB

    JiB Guest

    hmm, vliegt niet slecht. Tegen 1m70 swiffer zal het niet veel uitmaken denk ik. Die gaan nog langzamer zonder high alpha te gaan :)
     
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Vanavond begonnen aan een V2 voor een clublid.

    Sleuf nu 2cm van de voorkant af gehouden i.p.v. 2.5cm

    In plaats van 1 pootje in het midden nu 2 aan de zijkanten.

    Verders niets veranderd. Deze is wel uit 5mm derpron in plaats van 3mm.

    Motormount is nog niet definitief aangezien ik niet weet welk motortje erop komt.
    Dat 0,33mm CF plaat is top spul. Met dunne CA is dat heel makkelijk te lamineren en zit echt gelijk vast.....mn vingers meestal dan ook.
    2 laagjes is al behoorlijk stijf. en 3 laagjes helemaal. Vooral als je kruislings lamineerd zodat de vezels in diverse richtingen lopen.

    Pootjes zullen wel kwetsbaar blijven maar nu zit er in ieder geval een grond start in en valt hij wat minder snel voorover.

    Heb het kielvlakje achter ook nog 3mm taps in laten lopen. Zo blijft hij wat beter op de achterkant staan voor een verticale start.

    En nog wat glasvezel tape rondom de sleuf. De prop hakte nu vaak in de zijkanten als je grond een keer raakte door dat de prop met een propsaver zit en hij kan wegdraaien. Met tape sla je er hooguit een deuk in maar geen stukken meer uit.

    6x4TGY propjes zijn veel harder dan GWS maar zelf nog niet kunnen testen. Hij bleef niet zitten bij volgas.

    Moet zeggen dat ik zelf wel plezier heb met dit.
    Kan best wel wat hebben en is makkelijk te plakken. Op 2s240 kan je al 8 min vliegen.

    [​IMG]

    Groeten Dennis
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2010
  6. JiB

    JiB Guest

    Luxe hoor, CF weefsel! Of is het al verlijmd tot plaatmateriaal? Vond altijd dat koolstof veel te duur (en dus bling) was, maar mijn experimenten met rauwe koolstof vezel bevallen mij vrij goed, en inderdaad, het is met cyano goed te verlijmen.
    Ik vrees dat 30cm span te weinig is voor de ingewanden die ik over heb, dus als ik nog mijn interpretatie zou bouwen dan komt die op iets meer span, 60 cm ongeveer.
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    CF plaat is het 100x50cm voor 7,50 euro per plaat dacht ik.
    Staat hier op het forum. even zoeken op 0,3 of 0,33 koolstof plaat.

    Ziet er leuker uit dan triplex. Het is denk ik ook wel gewoon te zagen. Snijden is lastig en vreet mesjes. Knippen lukt soms ook nog wel. 2 lagen al niet meer.

    Stripjes snijden voor liggertjes is in ieder geval een stuk goedkoper dan strips kopen en is nagenoeg net zo sterk.

    60cm is 4x zo veel oppervlak. Denk dat 40 of 50cm het ook wel al moet doen.
     
  8. JiB

    JiB Guest

    Eh, mijn interpretatie word wat anders, een heel ander vliegtuig eigenlijk zelfs... Ik was van plan om het vierkant met een punt vooruit te laten vliegen, en gat er in te maken voor de prop. Een soort vierkante geobat dus. Oppervlak word dan maar wortel twee keer zo groot, minus het oppervlak van het gat achter de motor.
     
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Ik heb zojuist V2 van de combat afgerond.

    Gewicht 99 gram.

    Nu gemaakt uit 5mm depron.

    Full Carbon motormount.

    2xHXT500 servo
    Tunigy 6A esc
    17grams HXT 1700kv motor. (beter 2000kv)
    Net wat laag maar voorlopig werkt het voldoende. Had er liever wat anders om gehad maar een mede lid had deze liggen en ik ook. Dus dan hebben ze dezelfde eigenschappen.
    Prop TGY 6x3 of later misschien 6x4
    Accu 2s350 Turnigy.


    Aanpassingen.
    2 pootjes in plaat van 1 (pootje is gelijk aan de oude V1 alleen andersom geplaatst op circa 1,5cm vanaf de voorkant.
    Prop opening 0,5cm verder naar voren toe verplaatst om het zwaartepunt makkelijker goed te krijgen al viel het door het gebruik van 5mm depron eveneens niet mee.
    Kielvlak 3mm in laten lopen aan de achterkan om hem op zijn staart neer te kunnen zetten.

    Paar plaatjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2010
  10. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    miss een beetje stomme vraag maar hoe worden die servos aan gestuurd moet je dan een mix in je zender instellen

    groet tom
     
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Hij staat op Deltamix ingesteld.

    Dus mix van ailerons en hoogteroer.

    Je kan dat ook doen met een stukje elektronica

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY V-Tail Mixer. Ultra-small $2.95
    [​IMG]

    V-tail is gelijk aan Delta alleen wil het kanaal nummer op je ontvanger nog wel eens anders zijn.

    Bv delta is kanaal 2 en 3 voor graupner en 3 en 4 voor V-tail. Maar ook dat is bij computer zenders zelf te bepalen afhankelijk van de ingestelde mode.
     
  12. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    kan dat met een futaba ff9 heb ik laatst gekocht maar ik begrijp dat ding nog niet helemaal.

    groet tom
     
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
  14. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    ik zal het wat gaan proberen maar ik moet eerst wachten op de postbode (aaaaa wacht al 3 weken duurt wees is veels te lang)

    groet tom
     
  15. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Nou V2 vloog belabberd.
    Weet niet waarom. of de fins voorop of het hogere gewicht.
    Hij bleef doorrollen naar het sturen (net of hij topzwaar was) en wendbaarheid op hoogteroer liet wat te wensen over.
    En erg zenuwachtig op rol.

    Crash bestendigheid van 6mm depron was teleurstellend. Breek alleen maar sneller.
    Dus dat heeft geen zin.

    Beter EPP of 3mm depron dan maar.

    Grond start lukte nog net. Wel vol up en volgas houden tot hij los kwam.

    Misschien toch beter om hem zo licht mogelijk te houden.

    Op naar V3 :D
     
  16. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb er ook maar eens een gebouwd.
    Het is een leuk extreem simpel vliegend voorwerp.
    Hij is echter 2X zo groot(60X60cm) dus 4X zo veel vleugel oppervlakte en weegt 270gram vliegklaar.
    De motor is(eigenbouw) extreem groot met een 11X4.7 prop en trekt hij max 550gram.
    De stroom is dan nog onder de 10A.
    Hij vliegt uitstekend en gaat als een raket onbeperkt verticaal.
    Ik heb er buiten mee gevlogen en ga hem ook indoor testen in Vianen 26 maart..

    Voor geïnteresseerden.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=981793
     
  17. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Met dat gewicht en oppervlak + hoop motor kan je wel lekker langzaam vliegen.
    Vond het toen wel grappig vliegen. Jammer dat de V2 niet zo een succes was.
    Misschien pootjes hol maken ipv met vol oppervlak en iets grotere tailfin dan zal het wel weer goed vliegen.

    Kan jouw post op RGC even niet zo snel vinden. Topic is ander gelijkwaardig modellletje.



    p.s. mijn youtube is afgelopen jaar verwijderd ivm wat gedoe met copyright infringement.
    bla bla. Was gewoon onnodig maar helaas niet meer hersteld kunnen krijgen.
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja maar het was nogal winderig en daar had hij geen problemen mee tegen mijn verwachting in.
    Erg langzaam vliegen ging niet zo goed door turbulente omstandigheden dus dat moet ik nog proberen bij indoor omstandigheden.;)

    Bouw verslag staat op.

    RC groups

    Foamies Scrachbuild

    Pics with links to 600+ plans

    Post 18 het 17e plaatje

    Is niet hetzelfde modelletje maar de verschillen met vlieg eigenschappen zijn nihil.
    De motor is wat groot maar dat helpt wel het zwaartepunt goed te krijgen wat best wel een punt is.
    Het verwijderen van de steunen aan de onderzijde zal het effect van het richtingroer slechts verminderen.
    Het richtingroer vergroten zal meer effect hebben.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2016

Deel Deze Pagina